Avatar billede eldar Nybegynder
08. december 2003 - 18:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

3.grads ligningen

hvordan er det man forkorter andet ledet i en tredje-gradsligning?

ax~3+bx~2+cx+d=0  -> skal på formen ->  x~3+px+q = 0

Dette indlæg har mere forbindelse med regning end computere, men hvad så.....  Nogen der ved svarèt?
Avatar billede goody-goody Nybegynder
08. december 2003 - 20:00 #1
man kan ikke bare forkorte 2. led
Avatar billede goody-goody Nybegynder
08. december 2003 - 20:01 #2
du kan sætte x uden for parentes, men jeg ved ikke lige hvad det hjælper dig
Avatar billede nmh Nybegynder
08. december 2003 - 20:25 #3
Du skal lave en substitution
x=y+r
så bliver ligningen til:
a·y^3 + y^2·(3·a·r + b) + y·(3·a·r^2 + 2·b·r + c) + a·r^3 + b·r^2 + c·r + d=0
Du skal så vælge r=-b/(3a)
så forsvinder andengradslededet,
og ligningen får form
y^3+py+q=0
Avatar billede eldar Nybegynder
08. december 2003 - 21:19 #4
Sig nu ikke for meget Goody-goody.....

Ja nmh, man kan lave x=w-(b/3b) og så sætte det ind, ABER warum(men hvorfor lige det?). Hvordan kommer man frem til det??
Avatar billede nmh Nybegynder
08. december 2003 - 21:42 #5
Det er vanskelig at forklare, hvordan man får sine matematiske ideer. Nogle gange sidder man længe (i mange timer nogle gange) og pusler med et problem. Pludselig får man hul på det, og man kan ikke bagefter argumentere for, hvordan det gik til.

Mht 3.grads ligningen, så er det mest naturlige, man kan finde på at lave, en parallelforskydning af koordinatsystemet (det er jo det, der sker, når man bruger en substitution af denne form)
Det virker jo fint på 2.gradsligningen:
a·x^2 + b·x + c bliver til
a·y^2 + y·(2·a·r + b) + a·r^2 + b·r + c
når man substituerer x=y+r
Her forsvinder y-leddet, hvis man vælger r til -b/(2a).

Så den bedste forklaring, på hvorfor man vælger at sætte x=y+r, er, at det virker på 2.gradsligningen.
Avatar billede eldar Nybegynder
08. december 2003 - 21:52 #6
Gad vide hvad en sensor ville sige til det første afsnit ;)

men det er lidt uforklareligt som du siger nmh.....

Men hvorfor er det naturligt at lave en paralellforskydning?
Avatar billede nmh Nybegynder
08. december 2003 - 22:04 #7
naturligt med en parallelforskydning:
Tjah, som sagt det virker for 2.gradspolynomiet, og så er det et forsøg værd også for 3.gradsligningen.
Sidder du og laver 3.års opgave i matematik?

Som sagt kan man ofte ikke forklare, hvor man får sine ideer fra. Man siger nogle gange at det hører til privatlivets fred.
Avatar billede eldar Nybegynder
09. december 2003 - 17:39 #8
ja, eg skal til at skrive en 3.års opgave =) Det er bare lidt kedeligt at man ikke har et begrundet argument for det...

Men har du nogle gode råd til mig? =) du må gerne få flere points =)
Avatar billede nmh Nybegynder
10. december 2003 - 09:25 #9
Gode råd? Stil nogle spørgsmål, så skal jeg nok svare.