Avatar billede metal_hansen Nybegynder
08. december 2003 - 12:18 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hvordan bygger jeg en ny side op rigtigt?!

Hej eksperter!

Jeg skal til at gå igang med et fritidsprojekt, som går - i korte træk - ud på at lave en side som www.mikeportnoy.com - dvs. indholdet skal være ca. det samme, dog i noget mindre målestok.
Der skal altså opdateres på mange sider løbende - f.eks ligesom opdatering af koncert-dato'er og nye albums etc.

Jeg har lavet html før, og er da ikke helt grøn.
Jeg har bla. lavet www.trommeslager.dk, men php har jeg ikke meget begreb om, så selv om jeg kender fordelene ved at programmere i php, så er det for avanceret for mig.
Alligvel vil jeg gerne lige høre om folk herinde har nogle gode råd, ang. programmeringen af siden.

Altså: skal jeg opbygge siden i frames/iframes/tables/etc - skal jeg bruge css - og i hvilken grad - og hvorfor!

Alle de ting man bør overveje før man går igang med at lave en ny side vil jeg gerne ha nævnt her!!
Og alle de ting der skal til for at en side bliver god skal også med!

Jeg håber der er nogen der har nogle indputs.

På forhånd tak!

PS: siden skal være ret professionel, både ang. udseende og indhold - derfor håber jeg der sidder nogle kompetente folk ude bag skærmene, der vil komme med nogle gode idéer osv.
Avatar billede triple-x Nybegynder
08. december 2003 - 12:44 #1
et par gode råd.

Lad være med at bruge frames, og slet ikke iframes, da de ikke understøttes af alle broesere.

Byg siden op i tabeller, og lav et tilhørende CSS så du let kan ændre skriftyper, farver, links og lign.
Avatar billede atf_nova Nybegynder
08. december 2003 - 14:58 #2
Avatar billede triple-x Nybegynder
08. december 2003 - 15:00 #3
;)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
08. december 2003 - 15:03 #4
jaja jeg er jo godt klar over at det er et phpBB-forum med en template jeg ikke selv har lavet - det er ikke pointen!
Ikke mere spam, tak!
Avatar billede apophisda Nybegynder
08. december 2003 - 15:18 #5
Jeg sidder ofte med en programmør og diskuterer opbygning af sider, og hvilke der er de mest hensigtsmæssige... Her er det hverken frames eller iframes der bliver fremhævet, men, som triple-x også nævner, tabeller!

Endnu er diskussionen ikke nået til ren CSS opbygning, men det kommer jo nok.

Personligt vil jeg nok også anbefale tabeller som struktur, men forsøg i videst mulige udstrækning at undgå for mange tabeller i tabeller i tabeller i...
Så ryger fidusen nemlig lidt!
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
08. december 2003 - 15:32 #6
ok  - jeg regnede også mere eller mindre med at skulle lave den i tabeller. Men skal man så lave højde og bredde i faste px?! Jeg er ikke nogen ørn til det, men jeg kender da begreberne hehe. Men ja, jeg ved hvor uoverskueligt det kan blive med tabeller hvis man laver tabeller inden i tabeller inden i tabeller inden i...
Avatar billede triple-x Nybegynder
08. december 2003 - 15:34 #7
jeg villle lave det med procenter istedet for faste mål,
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
08. december 2003 - 15:38 #8
ja, men så er det bare svært at fastholde kontrollen med siden - hvis man ændrer et billede, f.eks- så kan man risikere at tabellerne rykker sig
Avatar billede apophisda Nybegynder
08. december 2003 - 15:38 #9
Der er jeg så ikke helt enig...

Man kan med fordel anvende bredde angivelser i faste pixels, bare ikke i højden, da det kun er IE der fortolker det. Selv plejer jeg at anvende en  blanding af pixels og procent for at opnå de resultater jeg gerne vil have.
Avatar billede triple-x Nybegynder
08. december 2003 - 15:40 #10
ja rigtig nok, men her er et eksempel på hva der kan ske ved at bruge pixel http://frip.dk/thesurfer/e/q/436779/ linket er tage fra et andet spørgemål på exp.dk
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
08. december 2003 - 15:43 #11
triple-x > jamen i eksemplet skulle det jo bare ha være sat til det rigtige antal px i bredden, så ville det ikke ha være et problem?!
Avatar billede apophisda Nybegynder
08. december 2003 - 15:48 #12
Der kan ske mange sjove ting og sager... Informationer forsvinder etc. men hvis man tænker sig godt om først, er det som regel ikke noget problem!
Avatar billede triple-x Nybegynder
08. december 2003 - 15:48 #13
ja ok, men problemet er jo at i f.eks. IE virker det fint med 90 i breden men opera gør den som du ser i billedet.

jeg skal dog ikke gøre mig vildt klog på dette område, men min erfaring siger bare at procent er lidt bedre end pixel, men har ik det helt store viden inden for det område
Avatar billede apophisda Nybegynder
08. december 2003 - 15:50 #14
Tjah... Det er jo så også smag og behag... Bare man tænker sig godt om, og planlægger opbygningen, så skulle der ikke være nogen problemer i det!
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
12. december 2003 - 20:08 #15
hmmm det var jo ikke de store ting der kom frem her... :/
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
12. december 2003 - 20:12 #16
hvis nogen vil ha lidt point, så får I lige et par dage til at lægge et svar ;)
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
14. december 2003 - 18:40 #17
"Effektivitet er blot intelligent dovenskab."
- Forståes således, at hvis du gør tingene ordentligt fra start, så sparer du dig selv for et helvede senere.

Apophisda nævnte kort "ren CSS opbygning" men ingen fulgte op, så det snupper jeg lige æren af.
Fordelen ved denne metode er, at du adskiller din struktur og dit layout.
Du er ikke begrænset af tabellernes rækker og celler, men kan positionere og formatere dine HTML-elementer som du lyster.

Et suverænt eksempel på brug af CSS, er: http://csszengarden.com/
Sitet består af én HTML-fil og adskillige CSS filer, som man kan vælge imellem.
Indholdet er det samme, men udseendet forandrer sig drastisk, pga. den "objekt-orienterede" CSS-klasseopbygning.

Forslag til læsestof:
http://www.w3schools.com/
http://alistapart.com
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
15. december 2003 - 19:24 #18
smid nu nogle svar, hvis I vil ha point ;)