Avatar billede roose Nybegynder
07. december 2003 - 00:00 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Billede i formular - Ubundet objektramme - via hyperlink

Jeg har med stor interesse læst http://www.eksperten.dk/spm/305881 om hvordan man indsætter et billede i et "billede-"kontrolelement.

Jeg har et problem, der er relateret, men dog forskelligt:

I min tabel er et af felterne er et hyperlink til et billede.

Jeg har lavet en forespørgsel der trækker data, og på baggrund af denne lavet en formular, der lister udtrækket med posterne stillet op under hinanden.

Jeg vil gerne have, at en ubundet objektramme viser billedet, der ligger som link i forespørgselen (feltnavn: link).

(et billede-kontrolelement vil vise det samme billede for alle poster i forespørgselen, et bundet kontrol element er jo bundet - ergo: ubundet må være løsningen, ik'?)

Hvordan gør jeg ??
Avatar billede mugs Novice
07. december 2003 - 00:07 #1
Jeg tror at humlen ligger begravet her:

"og på baggrund af denne lavet en formular, der lister udtrækket med posterne stillet op under hinanden."

Når du "lister posterne under hinanden" forstår jeg du har lavet en fortløbende formular, og så vil feltet link vise luinket til den første post i din fortløbende formular.
Avatar billede roose Nybegynder
07. december 2003 - 00:20 #2
hm... jeg har nok ikke været tydelig nok.

I detalje feltet i formularen er der en række felter - deres kontrolelementkilde er et af felterne i forespørgselen. Et af felterne er et tekstfelt, der viser hyperlinket. For hver post i forespørgselen er der en ny række med felter.

Jeg mener, at det bør være muligt at indsætte et felt der så at sige tager: "mit billede = picture(link)" for hver post i forespørgselen (ligesåvel som jeg på samme måde ville kunne lave et tekstfelt der afhænger af de andre felter)
Avatar billede mugs Novice
07. december 2003 - 00:24 #3
Hvis din fortløbende formular indeholder et unikt felt der kendetegner den pågældende post kan du indsætte en kode der åbner en anden formular visende lige netop denne post med tilhørende billede.
Avatar billede mugs Novice
07. december 2003 - 00:26 #4
Koden er:

Private Sub Kommandoknap8_Click()
DoCmd.OpenForm "DEN FORM DER SKAL ÅBNES"
Forms!DEN FORM DER SKAL ÅBNES!UNIKT ID.SetFocus
DoCmd.FindRecord Me!UNIKT ID
End Sub
Avatar billede fdata Forsker
07. december 2003 - 17:21 #5
Du skal indsætte et billede kontrolelement (her kaldet Billedet) i stedet for.
I formularen indsætter du:
Private Sub Form_Current()
  if isnull(Me.BilledeLink) then
    Me.Billedet.Picture = <Link til et eller andet tomt billede>
  else
    Me.Billedet.Picture = Me.BilledeLink
  end if
End Sub
Det burde spille.
Avatar billede roose Nybegynder
07. december 2003 - 17:31 #6
fdata:
Problemet med dette er, at Me.BilledeLink i så fald vil være den første post i query'en.
Lad nedenstående være resultatet af min query:
1  A        c:\billede1.jpg    X1
2  b        c:\billede2.jpg    X2
Jeg vil nu gerne på X's plads have vist billedet - hvis jeg anvender din fremgangsmåde, vil jeg få vist X1 hele vejen ned.
Avatar billede mugs Novice
07. december 2003 - 17:34 #7
Problemet er , at du bruger fortløbende formularer. Løsningen er, at åbne en anden formular i den post du vælger. Se mit svar 2003-12-07 00:26:33
Avatar billede fdata Forsker
07. december 2003 - 22:59 #8
Sorry, begge. Havde lige overset den detalje.
Kan det virkelig ikke lade sig gøre ?!?
Come on, guys!
Avatar billede fdata Forsker
07. december 2003 - 23:09 #9
Hm. Her er lidt mere legetøj:
Indsæt et Object felt (Billedet) i tabellen og udvid med:
Private Sub Form_Current()
  If IsNull(Me.BilledeSti) Then
    Me.Billedet.SourceDoc = <Link til et eller andet tomt billede>
    Me.Billedet.OLETypeAllowed = acOLELinked
    Me.Billedet.Action = acOLECreateLink
  Else
    Me.Billedet.SourceDoc = Me.BilledeSti
    Me.Billedet.OLETypeAllowed = acOLELinked
    Me.Billedet.Action = acOLECreateLink
  End If
End Sub
Så skal der lige broderes lidt mere på med en automatisk opdatering af alle poster (løb dem igennem i en løkke).
Hjælper det?
(Er nødt til at krybe til køjs)
Avatar billede roose Nybegynder
08. december 2003 - 05:17 #10
mugs: for at dette virker efter min hensigt, må jeg jo indsætte den nye formular som en underformular - og det understøttes ikke i en fortløbende formular. Eller har jeg misforstået dit forslag ?
Avatar billede mugs Novice
08. december 2003 - 05:43 #11
Ingen underformular. Du laver en formular og indsætter en kode i VedAktuel der henter billedet. denne formular åbner du fra din fortløbende formular, ved at indsætte koden jeg tidligere har skrevet. Hvis du lægger din e-mail, kan jeg lave en eksempel i eftermiddag.
Avatar billede roose Nybegynder
08. december 2003 - 05:53 #12
ok - det lyder super frederik@oevlisen.dk
Tusind tak !
Avatar billede mugs Novice
08. december 2003 - 17:28 #13
Eksempler sendt.
Avatar billede fdata Forsker
08. december 2003 - 19:11 #14
roose>> Testede du overhovedet ovenstående, som løser den oprindelige opgave, nemlig forskellige billeder i en fortløbende formular.
Er I ikke på vej ud i en løsning, hvor du skal bladre ned til en given post for at se det tilknyttede billede - og altså kun se eet billede ad gangen?
Avatar billede roose Nybegynder
15. december 2003 - 04:56 #15
Jeg har ikke givet lyd fra mig - sry. Jeg tager på ferie i 3 uger, og har faktisk ikke haft tid til at se på det.... men jeg vender tilbage i det nye år. Merry X and Happy NY
Avatar billede roose Nybegynder
29. april 2005 - 11:23 #16
Pinligt - havde ikke givet jer points. Tak for hjælpen.