Avatar billede xeno-morph Nybegynder
15. januar 2001 - 12:12 Der er 45 kommentarer og
1 løsning

Mysql og php....

Jeg har en database der hedder data1, og et table der hedder news. Deri har jeg to fields, der hedder : ID1 = dato & ID2 = News.
Nu vil jeg gerne på min side kunne vise først dato, og derefter den medfølgende news i rækkefølge efter dato, og den skal kun vise de første 75 tegn i news, og så lave et link på teksten, så når man klikker popper der et nyt vindue op med hele news... Jeg sætter gerne pointtallet op hvis jeg får et godt svar...
Avatar billede lauer Nybegynder
15. januar 2001 - 12:29 #1
Prøv dette... bare skriv hvis der er noget galt.
<?
$find = mysql_query(\"select * from news order by ID1\");
$side = \"\"; // den side linket skal henvise til.
while ($rowfind = mysql_fetch_array($find)) {
  $tempbesked = strip_tags($rowfind[text]); // fjener HMTL tegn
  $kortbesked = substr($tempbesked, 0,75); // 0,75 er fra tegn 0 til tegn 75
  $dato = $rowfind[dato];
  print (\"<a HREF=\\\"$side?id=$rowfind[id]\\\">\".$dato.\"&nbsp;&nbsp;\".$kortbesked.\"...</a><br>\\n\");
}
?>
Avatar billede xeno-morph Nybegynder
15. januar 2001 - 12:41 #2
den laver en fejl i linie :
while ($rowfind = mysql_fetch_array($find)) {

jeg har prøvet at lege med den, men den vil bare lave et link der hedder : _... og det fører ingen steder...
Avatar billede lauer Nybegynder
15. januar 2001 - 12:48 #3
Har du husket
$side = \"dinside.php\"; // den side linket skal henvise til.

Avatar billede xeno-morph Nybegynder
15. januar 2001 - 12:51 #4
yup  =  Warning: Supplied argument is not a valid MySQL result resource in /hotel/nygadecenter/WWW/test/index.php on line 5 -- hmmm....
Avatar billede lauer Nybegynder
15. januar 2001 - 12:52 #5
husker du også at kalde op til datamasen ?
Må jeg se din kode ?
Avatar billede lauer Nybegynder
15. januar 2001 - 12:53 #6
databasen even...
Avatar billede xeno-morph Nybegynder
15. januar 2001 - 12:55 #7
<?
  $connection = mysql_connect(\"mysql.domain.dk\",\"username\",\"password\"); mysql_select_db(\"nyheder\", $connection);
    $find = mysql_query(\"select * from news order by ID1\");
    $side = \"news.php\"; // den side linket skal henvise til.
      while ($rowfind = mysql_fetch_array($find)) {
      $tempbesked = strip_tags($rowfind[text]); // fjener HMTL tegn
      $kortbesked = substr($tempbesked, 0,75); // 0,75 er fra tegn 0 til tegn 75
      $dato = $rowfind[dato];
        print (\"<a HREF=\\\"$side?id=$rowfind[id]\\\">\".$dato.\"&nbsp;&nbsp;\".$kortbesked.\"...</a><br>\\n\");
}
?>

du får altså ikke username og password : sorry :p
Avatar billede lauer Nybegynder
15. januar 2001 - 13:48 #8
jaja..

Hvad sider den af fejl ?
Avatar billede lauer Nybegynder
15. januar 2001 - 13:54 #9
sider = siger
Avatar billede xeno-morph Nybegynder
15. januar 2001 - 14:00 #10
fejlen er :
Warning: Supplied argument is not a valid MySQL result resource in /hotel/nygadecenter/WWW/test/index.php on line 5
Avatar billede lauer Nybegynder
15. januar 2001 - 14:09 #11
og linie 5 er ?
prøv at skive
$find = mysql_query(\"select * from news order by ID1\");
mysql_error();
Avatar billede xeno-morph Nybegynder
15. januar 2001 - 14:38 #12
ok, nu virker det med linket, den går til den rigtige side, men kig selv på : www.nygadecenter.dk/test  der er noget galt...
Avatar billede lauer Nybegynder
15. januar 2001 - 14:45 #13
har du ændret i noget af mit ?
Avatar billede xeno-morph Nybegynder
15. januar 2001 - 14:48 #14
nopes
Avatar billede lauer Nybegynder
15. januar 2001 - 14:52 #15
ups...
$rowfind[text]); skal ændres til $rowfind[ID2]);

og

$dato = $rowfind[ID1];
Avatar billede lauer Nybegynder
15. januar 2001 - 14:52 #16
og

$dato = $rowfind[dato]; til $dato = $rowfind[ID1];
Avatar billede xeno-morph Nybegynder
15. januar 2001 - 14:58 #17
der sker ikke en skid ved at jeg ændre det... kig selv...

Koden til det du kigger på :
<?
$connection.... bla bla bla
    $find = mysql_query(\"select * from news order by ID1\");
    $side = \"news.php\"; // den side linket skal henvise til.
$find = mysql_query(\"select * from news order by ID1\");
mysql_error();
      $tempbesked = strip_tags($rowfind[ID2]);  // fjener HMTL tegn
      $kortbesked = substr($tempbesked, 0,75); // 0,75 er fra tegn 0 til tegn 75
      $dato = $rowfind[ID1];
        print (\"<a HREF=\\\"$side?id=$rowfind[id]\\\">\".$dato.\"&nbsp;&nbsp;\".$kortbesked.\"...</a><br>\\n\");
?>
Avatar billede lauer Nybegynder
15. januar 2001 - 15:03 #18
du har
fjernet while ($rowfind = mysql_fetch_array($find)) {  }
Avatar billede lauer Nybegynder
15. januar 2001 - 15:05 #19
koden skal være
<?
$find = mysql_query(\"select * from news order by ID1\");
mysql_error();
$side = \"\"; // den side linket skal henvise til.
while ($rowfind = mysql_fetch_array($find)) {
  $tempbesked = strip_tags($rowfind[ID2]); // fjener HMTL tegn
  $kortbesked = substr($tempbesked, 0,75); // 0,75 er fra tegn 0 til tegn 75
  $dato = $rowfind[ID1];
  print (\"<a HREF=\\\"$side?id=$rowfind[id]\\\">\".$dato.\"&nbsp;&nbsp;\".$kortbesked.\"...</a><br>\\n\");
}
?>
Avatar billede xeno-morph Nybegynder
15. januar 2001 - 15:06 #20
den nuværende kode :

<?
  $connection = mysql_connect(\"mysql.nygadecenter.dk\",\"user\",\"pass\"); mysql_select_db(\"nyheder\", $connection);
    $find = mysql_query(\"select * from news order by ID1\");
    $side = \"news.php\"; // den side linket skal henvise til.
    $find = mysql_query(\"select * from news order by ID1\");
    mysql_error();
    $rowfind = mysql_fetch_array($find) {
      $tempbesked = strip_tags($rowfind[ID2]);  // fjener HMTL tegn
      $kortbesked = substr($tempbesked, 0,75); // 0,75 er fra tegn 0 til tegn 75
      $dato = $rowfind[ID1];
        print (\"<a HREF=\\\"$side?id=$rowfind[id]\\\">\".$dato.\"&nbsp;&nbsp;\".$kortbesked.\"...</a><br>\\n\");
}
?>

fejlen : Parse error: parse error in /hotel/nygadecenter/WWW/test/index.php on line 7

line 7 =      $rowfind = mysql_fetch_array($find) {
Avatar billede xeno-morph Nybegynder
15. januar 2001 - 15:08 #21
jeg har lige ændret koden til det du lige skrev, så får jeg den fejl du ser på : www.nygadecenter.dk/test
Avatar billede lauer Nybegynder
15. januar 2001 - 15:08 #22
fjen  $find = mysql_query(\"select * from news order by ID1\");
bare den ene af dem
Avatar billede lauer Nybegynder
15. januar 2001 - 15:09 #23
fjern...
linie 6 ?
Avatar billede xeno-morph Nybegynder
15. januar 2001 - 15:12 #24
det her er koden :

  $find = mysql_query(\"select * from news order by ID1\");
    $side = \"\"; // den side linket skal henvise til.
    while ($rowfind = mysql_fetch_array($find)) {
    $tempbesked = strip_tags($rowfind[ID2]); // fjener HMTL tegn
    $kortbesked = substr($tempbesked, 0,75); // 0,75 er fra tegn 0 til tegn 75
    $dato = $rowfind[ID1];
    print (\"<a HREF=\\\"$side?id=$rowfind[id]\\\">\".$dato.\"&nbsp;&nbsp;\".$kortbesked.\"...</a><br>\\n\");
}
?>

det her er fejlen :
Warning: Supplied argument is not a valid MySQL result resource in /hotel/nygadecenter/WWW/test/index.php on line 6

hvis jeg fjerner :
$find = mysql_query(\"select * from news order by ID1\");
får jeg bare samme fejl som tidligere....
Avatar billede lauer Nybegynder
15. januar 2001 - 15:14 #25
hvorfor skriver du ikke det jeg siger... men mysql_error(); ?
Avatar billede xeno-morph Nybegynder
15. januar 2001 - 15:15 #26
så prøv lige at give mig den komplete kode, som den skal være...
Avatar billede lauer Nybegynder
15. januar 2001 - 15:18 #27
<?
$find = mysql_query(\"select * from news order by ID1\");
print (mysql_error());
$side = \"news.php\"; // den side linket skal henvise til.
while ($rowfind = mysql_fetch_array($find)) {
  $tempbesked = strip_tags($rowfind[ID2]); // fjener HMTL tegn
  $kortbesked = substr($tempbesked, 0,75); // 0,75 er fra tegn 0 til tegn 75
  $dato = $rowfind[ID1];
  print (\"<a HREF=\\\"$side?id=$dato\\\">\".$dato.\"&nbsp;&nbsp;\".$kortbesked.\"...</a><br>\\n\");
}
?>
Avatar billede xeno-morph Nybegynder
15. januar 2001 - 15:21 #28
damn, nu ved jeg virkelig ikke hvad den laver, prøv selv at kig selv.. www.nygadecenter.dk/test
Avatar billede lauer Nybegynder
15. januar 2001 - 15:21 #29
ups... glemte lige opkaldet til databasen
Avatar billede xeno-morph Nybegynder
15. januar 2001 - 15:27 #30
<?
  $connection = mysql_connect(\"mysql.nygadecenter.dk\",\"user\",\"pass\"); mysql_select_db(\"nyheder\", $connection);
    $find = mysql_query(\"select * from news order by ID1\");
    print (mysql_error());
    $side = \"news.php\"; // den side linket skal henvise til.
    while ($rowfind = mysql_fetch_array($find)) {
      $tempbesked = strip_tags($rowfind[ID2]); // fjener HMTL tegn
      $kortbesked = substr($tempbesked, 0,75); // 0,75 er fra tegn 0 til tegn 75
      $dato = $rowfind[ID1];
        print (\"<a HREF=\\\"$side?id=$dato\\\">\".$dato.\"&nbsp;&nbsp;\".$kortbesked.\"...</a><br>\\n\");
}
?>

den ligger der da... eller hvad ?!?
Avatar billede lauer Nybegynder
15. januar 2001 - 15:28 #31
der er ikke nogle database der hedder det.
Avatar billede lauer Nybegynder
15. januar 2001 - 15:31 #32
Der er noget galt med din mysqldb
Avatar billede lauer Nybegynder
15. januar 2001 - 15:33 #33
fjern \"$connection =\"
Avatar billede xeno-morph Nybegynder
15. januar 2001 - 15:34 #34
Warning: Supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in /hotel/nygadecenter/WWW/test/index.php on line 2
No Database Selected
Warning: Supplied argument is not a valid MySQL result resource in /hotel/nygadecenter/WWW/test/index.php on line 6

nu får jeg det her
Avatar billede lauer Nybegynder
15. januar 2001 - 15:34 #35
nej.. lad vær med det...
Du kalder op til db på en anden måde end mig...
Vent lige så laver jeg det lige til dig
Avatar billede lauer Nybegynder
15. januar 2001 - 15:37 #36
prøv
<?
mysql_connect(\"mysql.nygadecenter.dk\",\"user\",\"pass\");
mysql_select_db(\"nyheder\")

$find = mysql_query(\"select * from news order by ID1\");
print (mysql_error());
$side = \"news.php\"; // den side linket skal henvise til.
while ($rowfind = mysql_fetch_array($find)) {
  $tempbesked = strip_tags($rowfind[ID2]); // fjener HMTL tegn
  $kortbesked = substr($tempbesked, 0,75); // 0,75 er fra tegn 0 til tegn 75
  $dato = $rowfind[ID1];
  print (\"<a HREF=\\\"$side?id=$dato\\\">\".$dato.\"&nbsp;&nbsp;\".$kortbesked.\"...</a><br>\\n\");
}
?>
Avatar billede lauer Nybegynder
15. januar 2001 - 15:38 #37
<?
mysql_connect(\"mysql.nygadecenter.dk\",\"user\",\"pass\");
mysql_select_db(\"nyheder\");

$find = mysql_query(\"select * from news order by ID1\");
print (mysql_error());
$side = \"news.php\"; // den side linket skal henvise til.
while ($rowfind = mysql_fetch_array($find)) {
  $tempbesked = strip_tags($rowfind[ID2]); // fjener HMTL tegn
  $kortbesked = substr($tempbesked, 0,75); // 0,75 er fra tegn 0 til tegn 75
  $dato = $rowfind[ID1];
  print (\"<a HREF=\\\"$side?id=$dato\\\">\".$dato.\"&nbsp;&nbsp;\".$kortbesked.\"...</a><br>\\n\");
}
?>
Avatar billede lauer Nybegynder
15. januar 2001 - 15:40 #38
hvad med
<?
mysql_connect(\"mysql.nygadecenter.dk\",\"user\",\"pass\") or die(\"Unable to conneth db \".mysql_error().\"\\n\");;
mysql_select_db(\"nyheder\") or die(\"Unable to select db \".mysql_error().\"\\n\");;

$find = mysql_query(\"select * from news order by ID1\");
print (mysql_error());
$side = \"news.php\"; // den side linket skal henvise til.
while ($rowfind = mysql_fetch_array($find)) {
  $tempbesked = strip_tags($rowfind[ID2]); // fjener HMTL tegn
  $kortbesked = substr($tempbesked, 0,75); // 0,75 er fra tegn 0 til tegn 75
  $dato = $rowfind[ID1];
  print (\"<a HREF=\\\"$side?id=$dato\\\">\".$dato.\"&nbsp;&nbsp;\".$kortbesked.\"...</a><br>\\n\");
}
?>
Avatar billede lauer Nybegynder
15. januar 2001 - 15:41 #39
det var dog utroligt
<?
mysql_connect(\"mysql.nygadecenter.dk\",\"user\",\"pass\") or die(\"Unable to conneth db \".mysql_error().\"\\n\");
mysql_select_db(\"nyheder\") or die(\"Unable to select db \".mysql_error().\"\\n\");

$find = mysql_query(\"select * from news order by ID1\");
print (mysql_error());
$side = \"news.php\"; // den side linket skal henvise til.
while ($rowfind = mysql_fetch_array($find)) {
  $tempbesked = strip_tags($rowfind[ID2]); // fjener HMTL tegn
  $kortbesked = substr($tempbesked, 0,75); // 0,75 er fra tegn 0 til tegn 75
  $dato = $rowfind[ID1];
  print (\"<a HREF=\\\"$side?id=$dato\\\">\".$dato.\"&nbsp;&nbsp;\".$kortbesked.\"...</a><br>\\n\");
}
?>
Avatar billede lauer Nybegynder
15. januar 2001 - 15:43 #40
mysql.nygadecenter.dk findes altså ikke
Avatar billede xeno-morph Nybegynder
15. januar 2001 - 15:43 #41
Unable to select db Access denied for user: \'nygadecenter@\' to database \'nyheder\'

arrrr, jeg er godt nok ved at blive pissed over det her... :))
Avatar billede lauer Nybegynder
15. januar 2001 - 15:46 #42
dette skal virke.
<?
$connection = mysql_connect(\"mysql.nygadecenter.dk\",\"user\",\"pass\") or die(\"Unable to conneth db \".mysql_error().\"\\n\");
mysql_select_db(\"nyheder\", $connection) or die(\"Unable to select db \".mysql_error().\"\\n\");

$find = mysql_query(\"select * from news order by ID1\");
print (mysql_error());
$side = \"news.php\"; // den side linket skal henvise til.
while ($rowfind = mysql_fetch_array($find)) {
  $tempbesked = strip_tags($rowfind[ID2]); // fjener HMTL tegn
  $kortbesked = substr($tempbesked, 0,75); // 0,75 er fra tegn 0 til tegn 75
  $dato = $rowfind[ID1];
  print (\"<a HREF=\\\"$side?id=$dato\\\">\".$dato.\"&nbsp;&nbsp;\".$kortbesked.\"...</a><br>\\n\");
}
?>
Avatar billede xeno-morph Nybegynder
15. januar 2001 - 15:48 #43
jeg bliver ved med at få :
Unable to select db Access denied for user: \'nygadecenter@\' to database \'nyheder\'

Avatar billede lauer Nybegynder
15. januar 2001 - 15:49 #44
så er user og pass forkert.
Avatar billede xeno-morph Nybegynder
16. januar 2001 - 10:03 #45
Mit username og password er ikke ændret fra før...
Avatar billede lauer Nybegynder
16. januar 2001 - 13:16 #46
hmm... der er ikke noget galt i scriptet... så det kan kun være din mysql_database der er nede.