Avatar billede basic.smurf Nybegynder
06. december 2003 - 13:49 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

form focus

Hey.
jeg er ingen ørn til javascript-programmering, så derfor håber jeg, der vil komme et godt svar herind.

Det er næsten for simpelt til at være sandt. Jeg har en <form> og en <input>, som jeg gerne vil have aktiv, når siden hentes. (fx ligesom på google, hvor søgefeltet er aktivt onload)

Jeg tror det er noget med et javascript og kommandoen focus(), men jeg kan ikke sætte det sammen..

Kan DU hjælpe mig..

/ basic.smurf
Avatar billede korup Nybegynder
06. december 2003 - 13:52 #1
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<html>
<head>
    <title>Untitled</title>
</head>

<body onload="java script:document.formen.test.focus();">
<form name="formen">
<input type="text" name="test">
</form>
</body>
</html>

/korup
Avatar billede korup Nybegynder
06. december 2003 - 13:57 #2
Det var vist et svar :)

Håber det kan bruges!

/korup
Avatar billede roenving Novice
06. december 2003 - 14:42 #3
-- og et godt svar !-)

Bortset fra, korup, at det i bedste fald er overkill at fortælle en script-event, at det skal bruge script !-)

Teknisk set er det endda en fejl, da 'java script:' ikke er gyldig scripting, men endnu er der ikke nogen der har peget på en browser, der kløjs i det, så ...
Avatar billede drinkit Praktikant
06. december 2003 - 14:59 #4
onload="FORMNAVN.feltnavn.focus();"
<form name="FORMNAVN">
<input name="feltnavn">
</form>

SåerN!
Avatar billede roenving Novice
06. december 2003 - 16:07 #5
>>drinkit

Ja, hvis du kan stole på at alle brugere bruger IE (vist nok også Opera) ...
Avatar billede drinkit Praktikant
06. december 2003 - 18:34 #6
Jaeh.. jeg gav bare et andet forslag.. Men hvis basic.smurf vil have den samme effekt som google.com så skal han bruge onload="java script:document.FORMNAVN.TEKSTFELT.focus();"
Avatar billede roenving Novice
07. december 2003 - 00:39 #7
Det er stadig forkert at bruge java script: i en event-handler ...

I øvrigt er der kun den forskel, at du i dit tidligere svar tager document.all for givet, hvilket kun dur i IE og Opera ...
Avatar billede basic.smurf Nybegynder
07. december 2003 - 19:51 #8
IE eog Opera er helt fint til mig..
jeg takker
Avatar billede roenving Novice
07. december 2003 - 19:53 #9
korups virker i _alle_ browsere !-)