Avatar billede noopen Nybegynder
05. december 2003 - 16:35 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

news scripts. der ikke gider at fungere

jeg har lidt problemer med mit news scripts som ser sådan her ud. hvad kan fejlen være ? jeg har ikke så meget erfering med php men jeg pøver da på at lære det. håber i kan hjælpe mig:

<html>
<body>
<?
if($kodeord = "kodeord"){
    echo "nyheden er tilføjet";
    $db = mysql_connect("localhost","brugernavn","kodeord");
    mysql_select_db("nyheder",$db);
    $nyhed_dato = time();

    mysql_query("insert into nyheder (dato, overskrift, tekst) values ('nyheder_dato', '$nyhed_overskrift', '$nyhed_tekst')");

} else {

?>
<form method=post action=<? echo $php_Self;?>>
kodeord:<br>
<input type=password name=kodeord><br>
overskrift:<br>
<input type=text name=nyhed_overskrift><br>
tekst:<br>
<textarea name=nyhed_tekst>her indtastes nyheden</textarea><br>
<input type=submit value=skriv>
</form>
<?
}
?>
</body>
</html>

der var det så :) håber i kan finde en fejl. når ja problemet er at når jeg går ind på min side er det eneste der kommer er:  Nyheden er tilføjet

og det passer så ikkek :(
øøø kan godt være jeg ikke er så god til at forklare mit problem men prøver da som sagt jeg er ny.
Avatar billede krydset Nybegynder
05. december 2003 - 16:43 #1
<html>
<body>
<?
if($_POST[kodeord]){
    echo "nyheden er tilføjet";
    $db = mysql_connect("localhost","brugernavn","kodeord");
    mysql_select_db("nyheder",$db);
    $nyhed_dato = time();

    mysql_query("insert into nyheder (dato, overskrift, tekst) values ('nyheder_dato', '$nyhed_overskrift', '$nyhed_tekst')");

} else {

?>
<form method=post action=<? echo $php_Self;?>>
kodeord:<br>
<input type=password name=kodeord><br>
overskrift:<br>
<input type=text name=nyhed_overskrift><br>
tekst:<br>
<textarea name=nyhed_tekst>her indtastes nyheden</textarea><br>
<input type=submit value=skriv>
</form>
<?
}
?>
</body>
</html>
Avatar billede avminarm Juniormester
06. december 2003 - 11:28 #2
det er nok fordi du har en gammel tutorial og en ny php version, man skal benytte $_POST['var'] + $_SERVER['PHP_SELF'], samt i der nyere versioner af PHP
www.wagners.dk/php kan du læse en lille artikel om POST og GET - den vil måske hjælpe.
Avatar billede avminarm Juniormester
06. december 2003 - 11:35 #3
Jeg har rettet lidt i dit script, så det burde virke, brug altis "or die (mysql_error())", når du laver sql, så meddeler den hvis du har en fejl her, ellers spørg hvis du har spørgsmål til mine rettelser ;o)

<?php
if(isset($_POST['kodeord'])){
    $db = mysql_connect("localhost","brugernavn","kodeord");
    mysql_select_db("nyheder",$db);
    //$nyhed_dato = time(); //drop den og brug now() i sql

    mysql_query("insert into nyheder (dato, overskrift, tekst) values (now(), '".$_POST['nyhed_overskrift']."', '".$_POST['nyhed_tekst']."')") or die ("en fejl opstod ".mysql_error());
    echo "nyheden er tilføjet";
} else {

?>
<form method=post action=<?php echo $_SERVER['PHP_SELF'];?>>
kodeord:<br>
<input type=password name=kodeord><br>
overskrift:<br>
<input type=text name=nyhed_overskrift><br>
tekst:<br>
<textarea name=nyhed_tekst>her indtastes nyheden</textarea><br>
<input type=submit value=skriv>
</form>
<?php
}
?>
Avatar billede noopen Nybegynder
06. december 2003 - 14:32 #4
takker :) det var noget man kan bruge til noget :) prøver lige og se om det virker :)
Avatar billede noopen Nybegynder
06. december 2003 - 14:36 #5
men hvordan er det man bruger den der Now() ? skal jeg ikke bare sætte den ind i stedet for time() ? burte det så ikek at fungere ? som sagt jeg er ny :)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
06. december 2003 - 14:37 #6
now() er en sql-ting, og bruges direkte i query´en, så den skal ikke sættes i php, da mysql selv sætter den, når den er sat i din insert
Avatar billede noopen Nybegynder
06. december 2003 - 14:38 #7
en fejl opstod No Database Selected ?? hehe hvad er det nu fornoget ? :) har jeg valgt den forkerte database ?
Avatar billede noopen Nybegynder
06. december 2003 - 14:40 #8
YES det virker nu ! men det der now dropede jeg og brugte time indtil nogen kan lære mig hvad now() bruges til ordenligt :)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
06. december 2003 - 14:42 #9
fra manualen:

NOW()
Returns the current date and time as a value in 'YYYY-MM-DD HH:MM:SS' or YYYYMMDDHHMMSS format, depending on whether the function is used in a string or numeric context:
Avatar billede ztyxx Nybegynder
06. december 2003 - 14:53 #10
fjern ¤ i line 6
Avatar billede ztyxx Nybegynder
06. december 2003 - 14:54 #11
du har lige postet dine mysql loginopæysninger, mon ikke du skal få en co-admin til at fjerne det indlæg
Avatar billede noopen Nybegynder
06. december 2003 - 14:55 #12
ups:))
hov :( ikke så godt
Avatar billede ztyxx Nybegynder
06. december 2003 - 14:58 #13
prøver at kontakte en coadmin
Avatar billede noopen Nybegynder
06. december 2003 - 15:03 #14
<html>
<body>
<?
$db=mysql_connect("localhost", "brugernavn", "kodeord");
mysql_select_db("nyheder",$db);
$foresp=mysql_query("select dato, overskrift, tekst from nyheder order by dato desclimit 0,2");
while($data = mysql_fetch_array($foresp)){
    echo"<b>$sata[1]</b>-";
    echo date("j/n - y", $data[0]);
    echo "<br>$data[2]<br><br>";
}
?>
</body>
</html>

der er også et andet problem jeg fik efter jeg rettede ¤ til $ det er følgede:

Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /web/www/frac/users/nopn/nyhed.vis.php on line 7
Avatar billede ztyxx Nybegynder
06. december 2003 - 15:07 #15
du mangler et mellemrum mellem desc og limit i
$foresp=mysql_query("select dato, overskrift, tekst from nyheder order by dato desclimit 0,2");
Avatar billede eagleeye Praktikant
06. december 2003 - 15:25 #16
Indlæg med brugernavn og password fjernet.
eagleeye / CoAdmin
Avatar billede noopen Nybegynder
06. december 2003 - 15:34 #17
<html>
<body>
<?
$db=mysql_connect("localhost", "user", "pass");
mysql_select_db("nyheder",$db);
$foresp=mysql_query("select dato, overskrift, tekst from nyheder order by dato desc limit 0,2");
while($data = mysql_fetch_array($foresp)){
    echo"<b>$sata[1]</b>-";
    echo date("j/n - y", $data[0]);
    echo "<br>$data[2]<br><br>";
}
?>
</body>
</html>

den brokker sig stadig ... hvad kan det være ?? : Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /web/www/frac/users/nopn/nyhed.vis.php on line 7

og påfor hånd til for alt jeres hjælp :)
Avatar billede avminarm Juniormester
10. december 2003 - 22:03 #18
smid en "or die (mysql_error()); på din query og se hvad den siger