Avatar billede Slettet bruger
05. december 2003 - 09:29 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Fordele ved postgre?

Jeg kan ikke umiddelbart se den store forskel på postgresql og mysql. Hvad er fordelene (hvis nogen) ved postgresql?

Jeg bruger i øjeblikket mysql til meget trafikkerede hjemmesider (10 hits/sek). Ville det være bedre/værre at bruge postgre her?
Avatar billede sbrandorff Nybegynder
05. december 2003 - 10:05 #1
folk siger, at forskellen er transaktioner - altså at visse handlinger kan sikres som atomiske operationer, der ikke bare kan afbrydes og "blive væk".
Ellers ved jeg ikke noget, da slet ikke om hastighed. PostgreSQL er glimrende, med det er MySQL da osse.
Avatar billede searchz Nybegynder
15. december 2003 - 22:51 #2
Og så er der jo lige det at man i Postgres kan lave funktioner/stored procedures i flere forskellige sprog f. eks. plpgsql, python, tcl, perl, sh og der er også lige kommet et php plugin, endvidere har postgresql også triggers. Mysql understøtter også transaktioner så det skal ikke være et argument for at vælge Postgres fremfor MySql.

Postgres kan endvidere udvides med brugerdefinerede typer og objekter der kan mappes til tabeller. Det er sjældent en påkrævet feature, for almindelig DB, men er du typen der foretrækker at holde størsteparten af logikken i databasen er PostGreSQL et oplagt valg fremfor MySQL.

Performance er ualmindeligt svært at sammenligne ved de 2 databaser, afhængig af de operationer der foretages, tabelstruktur indexes på tabeller etc. Men en default postgres installation er typisk langsommere end MySQL men kan tweakes...

Jeg har ofte læst at PostGreSQL skalerer bedre end MySQL, altså at den håndterer et højt antal tilsluttede connections end MySql det har jeg ikke selv ubetinget kunne påvise.
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2003 - 10:43 #3
Tak for det. Smid lige et svar
Avatar billede searchz Nybegynder
16. december 2003 - 10:46 #4
ok da! så er spørgsmålet jo bare om du vælger PostgreSQL fremfor MySQL? :-)
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2003 - 11:10 #5
Jeg har altid brugt MySQL, og leder især efter metoder til at optimere mine hjemmesider. Som nævnt har jeg en del hits/sek. hvilket betyder at jeg ofte skal bruge flere servere til den samme hjemmeside.

Men da du ikke mener at der er synderligt meget at vinde på det område ved postgresql vil jeg nok fortsætte med at bruge "gode gamle" mysql :)
Avatar billede searchz Nybegynder
16. december 2003 - 11:24 #6
well! nu kender jeg ikke din kode... men har du mange sql kald til mysql på én side er det oplagt at se om disse kan grupperes i en sql funktion så du kan minimere trafikken mellem webserver og DB server, det er nok her man kan hente mest performance, og så giver det jo lidt mere overskuelig kode...
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2003 - 11:38 #7
Ja, den del af optimeringen har jeg været igennem for nyelig. Faktisk fik jeg reduceret 3-5 SQL kald på hver eneste side til 1-2 pr. side. Nu er jeg så ved at løbe tør for muligheder for at optimere :)

På den anden side er 10 hits/sek også meget, og serveren kan nok klare op til 20 hits/sek som det ser ud nu. Måske skulle jeg bare være tilfreds og anskaffe mig endnu en server.