Avatar billede buddypower Nybegynder
05. december 2003 - 04:26 Der er 4 kommentarer

HJÆLP hvorfor virker min gui ikke

import javax.swing.*;
import java.awt.*;
import java.awt.event.*;
import java.util.*;
import javax.swing.tree.*;
import javax.swing.border.*;

    /*
    * Af Peter Kristensen, Allan Jønsson og Morten Bonnerup
    */

/**
* Denne klasse opretter og tegner den grafiske brugerflade
*
*/
public class Gui extends JFrame
{

    private GridBagLayout layout;
    private GridBagLayout vinLayout;
    private ArrayList datoList;
    private JTextField field;
    private JTextField sogeField;
    private SpecialVaerktoej valgteVaerktoej;
    private Database database;
    private JLabel vaerktoejNavn;
    private JLabel monthShow;
    private Dag nyDag;
    private JFrame jframe;
    private ReserveringsDato testDato;
    private tråd trådobj;
    private Thread tråd;
    private JPanel oversigtPanel;
    private JPanel kalenderPanel;
    Dimension screen = Toolkit.getDefaultToolkit().getScreenSize();
    private int screenWidth =  (int) screen.getWidth();
    private int screenHeight = (int) screen.getHeight();

    int month = new ReserveringsDato().getMonth();
    int date = new ReserveringsDato().getDate();
    int year = new ReserveringsDato().getYear();

    /**
    * Constructor for klassen Gui
    */
    public Gui()
    {

        //Kald til JFrame der så bliver til titlen på framen
        super("Værktøjshåndteringssystem - V.H.S");
        //Databasen eksekveres
        database = new Database();
        ///Starter tråd
        trådobj = new tråd(database);
        tråd = new Thread(trådobj);
        tråd.start();

        //Toolkit hentes, som så eksekveres med stien til et icon, som så placeres i øverste
        //venstre hjørne af rammen
        Toolkit toolkit = Toolkit.getDefaultToolkit();
        setIconImage(toolkit.getImage("ts-cent.gif"));

        layout = new GridBagLayout();
        vinLayout = new GridBagLayout();

        jframe = this;

        //Størrelsen af skærmen defineres og vinduet placeres på midten
        setSize(500,400);
        setLocation(screenWidth/2-250,screenHeight/2-200);

        Container vinPanel = getContentPane();
        vinPanel.setLayout(vinLayout);

        //Fanebladene bliver defineret
        JTabbedPane faneblade = new JTabbedPane();

        JPanel reserveringFaneBlad = new JPanel();
        reserveringFaneBlad.setLayout(layout);

        oversigtPanel = new JPanel();
        oversigtPanel.setLayout(new BorderLayout());

        showSoeg();
        JPanel soegPanel = new JPanel();
        soegPanel.setLayout(new BorderLayout());
        soegPanel.add(bund,BorderLayout.CENTER);

        faneblade.add ("Reservering", reserveringFaneBlad);
        faneblade.add("Søg",soegPanel);
        faneblade.add("Oversigt",oversigtPanel);

        kalenderPanel = new JPanel();

        kalender();
        createTree();

        //Indholdet af reserveringsfanebladet defineres og indsættes
        GridBagConstraints layoutConstraints = new GridBagConstraints();

    layoutConstraints.gridx = 0; layoutConstraints.gridy = 0;
    layoutConstraints.gridwidth = 1; layoutConstraints.gridheight = 1;
    layoutConstraints.fill = GridBagConstraints.BOTH;
    layoutConstraints.ipadx = 300;
    layoutConstraints.ipady = 300;
    layoutConstraints.insets = new Insets(12, 12, 12, 12);
    layoutConstraints.anchor = GridBagConstraints.NORTH;
    layoutConstraints.weightx = 1.0; layoutConstraints.weighty = 1.0;

    vinLayout.setConstraints(faneblade, layoutConstraints);
    vinPanel.add(faneblade);

        GridBagConstraints con;
        Insets ins = new Insets( 5, 5, 5, 5 );

        con = createGBC( 0, 0, 3, 1 );
        con.fill = GridBagConstraints.HORIZONTAL;
        con.insets = ins;
        con.ipadx = 20;
        con.ipady = 0;
        con.weightx = 1;
        con.weighty = 0;
        sogeField = new JTextField("Skriv værktøjs nr her",20);
        add(sogeField, con,reserveringFaneBlad );

        con = createGBC( 3, 0, 1, 1 );
        con.fill = GridBagConstraints.HORIZONTAL;
        con.weightx = 0;
        con.weighty = 1;
        con.anchor = GridBagConstraints.CENTER;
        con.insets = ins;
        JButton sogKnap = new JButton("Søg");
        sogKnap.addActionListener(new ActionListener(){ public void actionPerformed(ActionEvent e) {
            valgteVaerktoej = database.hentVaerktoej( sogeField.getText());
                                                      sogeField.setText("");
                                                      kalender();
                                                      repaint(); }});
        add(sogKnap, con,reserveringFaneBlad );

        con = createGBC( 0, 2, 1, 1 );
        con.fill = GridBagConstraints.HORIZONTAL;
        con.weightx = 0;
        con.weighty = 1;
        con.anchor = GridBagConstraints.NORTH;
        con.insets = ins;
        add(new JLabel("Navn : "), con,reserveringFaneBlad );

        con = createGBC( 1, 2, 2, 1 );
        con.fill = GridBagConstraints.HORIZONTAL;
        con.weightx = 0;
        con.weighty = 1;
        con.anchor = GridBagConstraints.NORTHWEST;
        con.insets = ins;
        vaerktoejNavn = new JLabel();
        add(vaerktoejNavn, con,reserveringFaneBlad );

        con = createGBC( 5, 2, 1, 1 );
        con.fill = GridBagConstraints.NONE;
        con.weightx = 0;
        con.weighty = 0;
        con.anchor = GridBagConstraints.SOUTH;
        con.insets = ins;
        JButton knapTilbage = new JButton("Tilbage");
        knapTilbage.addActionListener(new ActionListener(){ public void actionPerformed(ActionEvent e) {
                                                            month--;
                                                            if ( month < 0) {month = 11;year--;}
                                                            kalender();
                                                            repaint(); }});
        add(knapTilbage, con,reserveringFaneBlad );

        con = createGBC( 6, 2, 1, 1 );
        con.fill = GridBagConstraints.HORIZONTAL;
        con.weightx = 0;
        con.weighty = 0;
        con.anchor = GridBagConstraints.SOUTH;
        con.insets = ins;
        monthShow = new JLabel(getMonthName(month));
        add(monthShow, con,reserveringFaneBlad );

        con = createGBC( 7, 2, 1, 1 );
        con.fill = GridBagConstraints.NONE;
        con.weightx = 0;
        con.weighty = 0;
        con.anchor = GridBagConstraints.SOUTH;
        con.insets = ins;
        JButton knapFrem = new JButton("Frem");
        knapFrem.addActionListener(new ActionListener(){ public void actionPerformed(ActionEvent e) {
                                                        month++;
                                                        if ( month >=12) {month = 0;year++;}
                                                        repaint();
                                                        kalender();}});
        add(knapFrem, con,reserveringFaneBlad );

        con = createGBC( 0, 3, 8, 1 );
        con.fill = GridBagConstraints.BOTH;
        con.weightx = 0;
        con.weighty = 5;
        con.anchor = GridBagConstraints.SOUTH;
        con.insets = ins;
        add(kalenderPanel, con,reserveringFaneBlad );

        JMenu vaerktoejMenu = new JMenu("Værktøj");
        JMenuItem opretVaerktoej = new JMenuItem("Opret Værktøj", new ImageIcon("tools.gif"));
        opretVaerktoej.addActionListener(new ActionListener(){ public void actionPerformed(ActionEvent e) {
                                                              new opretVaerktoejVindue();}});
        JMenuItem retVaerktoej = new JMenuItem("Rediger Værktøj", new ImageIcon("tools rediger.gif"));
        JMenuItem sletVaerktoej = new JMenuItem("Slet Værktøj", new ImageIcon("tools fjern.gif"));
        vaerktoejMenu.add(opretVaerktoej);
        vaerktoejMenu.add(retVaerktoej);
        vaerktoejMenu.add(sletVaerktoej);
        sletVaerktoej.addActionListener(new ActionListener() {public void actionPerformed(ActionEvent e) {
                                                              new sletVaerktoej(); } });

        //Menuerne oprettes og indsættes
        JMenu personaleMenu = new JMenu("Person");
        JMenuItem opretPersonale = new JMenuItem("Opret Person", new ImageIcon("man.gif"));
        JMenuItem knytBil = new JMenuItem("Knyt bil til Person", new ImageIcon("knyt.gif"));
        JMenuItem retPersonale = new JMenuItem("Rediger Person", new ImageIcon("man rediger.gif"));
        JMenuItem sletPersonale = new JMenuItem("Slet Person", new ImageIcon("man fjern.gif"));
        knytBil.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent e) {
                                                        new knytBil();} });
        opretPersonale.addActionListener(new ActionListener(){ public void actionPerformed(ActionEvent e) {
                                                              new opretPersonale(); }});
        sletPersonale.addActionListener(new ActionListener() {public void actionPerformed(ActionEvent e) {
                                                              new sletPersonale(); } });
        personaleMenu.add(opretPersonale);
        personaleMenu.add(knytBil);
        personaleMenu.add(retPersonale);
        personaleMenu.add(sletPersonale);

        JMenu bilMenu = new JMenu("Bil");
        JMenuItem opretBil = new JMenuItem("Opret Bil", new ImageIcon("car.gif"));
        bilMenu.add(opretBil);
        opretBil.addActionListener(new ActionListener() {public void actionPerformed(ActionEvent e) {
                                                        new opretBil(); } });
        JMenuItem retBil = new JMenuItem("Rediger Bil", new ImageIcon("car rediger.gif"));
        bilMenu.add(retBil);
        JMenuItem sletBil = new JMenuItem("Slet Bil", new ImageIcon("car fjern.gif"));
        bilMenu.add(sletBil);
        sletBil.addActionListener(new ActionListener() {public void actionPerformed(ActionEvent e) {
                                                        new sletBil();}});

        JMenu filer = new JMenu("Filer");
        JMenuItem visLog = new JMenuItem("Vis Log", new ImageIcon("Oversigt.gif"));
        visLog.addActionListener(new ActionListener(){ public void actionPerformed(ActionEvent e) {
                                                      JFrame visLogVindue = new JFrame("Vis Log");
                                                      visLogVindue.setSize(400,300);
                                                      JTextArea visLogLabel = new JTextArea(Log.getStringLog());
                                                      visLogLabel.setEditable(false);
                                                      visLogLabel.setFont(new Font("fiddo",5,10));
                                                      visLogVindue.getContentPane().add(visLogLabel);
                                                      visLogVindue.show();}});
        filer.add(visLog);

        JMenuItem afslut = new JMenuItem("Afslut", new ImageIcon("Exit.gif"));
        afslut.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent e) {
                                                        System.exit( 0 );  }});
        filer.add(afslut);

        JMenuBar menu = new JMenuBar();
        menu.add(filer);
        menu.add(bilMenu);
        menu.add(personaleMenu);
        menu.add(vaerktoejMenu);
        setJMenuBar(menu);

        show();
        toFront();
    }

      private GridBagConstraints createGBC( int x, int y, int width, int height ) {

        GridBagConstraints gbc = new GridBagConstraints();

        gbc.gridx = x;
        gbc.gridy = y;

        gbc.gridwidth = width;
        gbc.gridheight = height;

        return gbc;
        }

    private void add( JComponent component, GridBagConstraints gbc,JPanel panel ) {
        layout.setConstraints( component, gbc );
        panel.add( component );
        }

    //Kalenderen oprettes og indsættes
    private void kalender() {

        kalenderPanel.removeAll();
        kalenderPanel.setLayout(new GridLayout(7,7,3,3));
        kalenderPanel.setBackground(Color.GRAY);

        kalenderPanel.add(new JLabel("Man"));
        kalenderPanel.add(new JLabel("Tir"));
        kalenderPanel.add(new JLabel("Ons"));
        kalenderPanel.add(new JLabel("Tors"));
        kalenderPanel.add(new JLabel("Fre"));
        kalenderPanel.add(new JLabel("Lør"));
        kalenderPanel.add(new JLabel("Søn"));

        ReserveringsDato test = new ReserveringsDato(1,month,year);
        int dayTest = test.getDay();

        if (dayTest == 0 ) { dayTest=7;}
        dayTest--;
        int y=0;
        for(;y<dayTest;y++) {
            kalenderPanel.add(new JLabel());
        }

        datoList = new ArrayList();

        testDato = new ReserveringsDato();
        testDato.setMonth(month);
        testDato.setYear(year);

        int x =1;
        boolean shouldRun =true;
        Date prove = new Date();
      while ( shouldRun) {
            testDato.setDate(x);
            nyDag = new Dag();
            nyDag.setDato((ReserveringsDato) testDato.clone());

            x++;

            if (testDato.getMonth() == month)
            {
                kalenderPanel.add( nyDag);
                if (valgteVaerktoej != null){
                    if(valgteVaerktoej.containsDato(nyDag.getDato()) ){nyDag.setReserveret();
                                                                      nyDag.setPerson(valgteVaerktoej.getPersonale(testDato));}
                    if ((testDato.getDate() >= prove.getDate() && testDato.getMonth() >= prove.getMonth() && testDato.getYear() >= prove.getYear())  )                              {
                        nyDag.addMouseListener(new MouseListener(){private Dag clickDag = nyDag;
                        public void mouseClicked(MouseEvent e){if (!clickDag.isReserveret()){new makeReservation(clickDag.getDato()); }
                                                              else {int valg = JOptionPane.showConfirmDialog(null, "Er du sikker på at du vil slette reserveringen?", "Sletning af reservation", JOptionPane.YES_NO_OPTION);
                                                              if(valg == 0){ database.flytTilLager(valgteVaerktoej.getVaerktoejId());
                                                                              valgteVaerktoej.removeDato(clickDag.getDato());
                                                                              clickDag.setUnReserveret();
                                                                              trådobj.opdatere();
                                                                              jframe.repaint();}}}
                        public void mouseEntered(MouseEvent e) {}
                        public void mouseExited(MouseEvent e) {}
                        public void mousePressed(MouseEvent e) {}
                        public void mouseReleased(MouseEvent e) {}});
                        }
            else {shouldRun=false;}
        }

        int z = (x-1)+y;
        while (z <=42){
            kalenderPanel.add(new JLabel());z++;}

        }

        public String getMonthName(int num) {
            String month = "";
            switch(num) {
                case 0: month="Januar";
                        break;
                case 1: month="Februar";
                        break;
                case 2: month="Marts";
                        break;
                case 3: month="April";
                        break;
                case 4: month="Maj";
                        break;
                case 5: month="Juni";
                        break;
                case 6: month="Juli";
                        break;
                case 7: month="August";
                        break;
                case 8: month="September";
                        break;
                case 9: month="Oktober";
                        break;
                case 10: month="November";
                        break;
                case 11: month="December";
                        break;
                default: month="unknown";
                            break;
                        }
                        return month;
                    }

    public void repaint() {

        String monthName = getMonthName(month);
        monthShow.setText(monthName);
        if(valgteVaerktoej != null) {
            vaerktoejNavn.setText(valgteVaerktoej.getNavn());
        }

        super.repaint();
    }

    public void paint(Graphics g) {
        createTree();
        super.paint(g);

    }
    //Intern klasse for oprettelse af værktøjs vindue
    class opretVaerktoejVindue extends JFrame{

        private JPanel opretVaerktoejPanel;
        private JLabel vaerktoejsId;
        private JLabel vaerktoejsNavn;
        private JTextField vaerktoejsIdField;
        private JTextField vaerktoejsNavnField;
        private JButton confirm;
        private JButton cancel;

      public opretVaerktoejVindue() {
          super("Opret Værktøj");

          setResizable(false);

          opretVaerktoejPanel = new JPanel();
          getContentPane().add(opretVaerktoejPanel);
          opretVaerktoejPanel.setLayout(new GridLayout(4,2));

        vaerktoejsId = new JLabel("Værktøjs id :");
        vaerktoejsNavn = new JLabel("Navn :");
        vaerktoejsIdField = new JTextField(8);
        vaerktoejsNavnField = new JTextField(8);
        confirm = new JButton("Opret");
        cancel = new JButton("Annulere");

        opretVaerktoejPanel.add(vaerktoejsId);
        opretVaerktoejPanel.add(vaerktoejsIdField);
        opretVaerktoejPanel.add(vaerktoejsNavn);
        opretVaerktoejPanel.add(vaerktoejsNavnField);
        opretVaerktoejPanel.add(new JLabel());
        opretVaerktoejPanel.add(confirm);
        opretVaerktoejPanel.add(cancel);

          confirm.addActionListener(new ActionListener(){ public void actionPerformed(ActionEvent e) {
                                                          database.opretVaerktoej(vaerktoejsIdField.getText(),vaerktoejsNavnField.getText());
                                                          hide();  }});

          //Objekterne bliver pakket i vinduet og vist på midten af skærmen
          pack();
          setLocation(screenWidth/2-getWidth()/2,screenHeight/2-getHeight()/2);
          show();
          }

      //Intern klasse til oprettelse af reservationsvindue
      class makeReservation extends JFrame{

        private JPanel reserverPanel;
        private JLabel vaerktoejNavnLabel;
        private JLabel vaerktoejIdLabel;
        private JLabel meddelse;
        private JTextField initialerField;
        private JTextField reserverDatoField;
        private JButton confirm;
        private JButton cancel;
        private JSpinner antalDage;
        private ReserveringsDato dato;

      //Vinduet oprettes og elementer indsættes
      public makeReservation(ReserveringsDato dato2){
      super("Lav reservation");
      setResizable(false);
      this.dato = dato2;

      reserverPanel = new JPanel();
      getContentPane().add(reserverPanel);
      reserverPanel.setLayout(new GridLayout(7,2));
      reserverPanel.add(new JLabel("Reserver dato:"));
      reserverDatoField = new JTextField(8);
      reserverPanel.add(reserverDatoField);
      reserverDatoField.setEditable(false);
      reserverDatoField.setText(dato.getDate() + "/" + (dato.getMonth()+1) + "-" + (dato.getYear()+1900));

      reserverPanel.add(new JLabel("Værktøj:"));
      vaerktoejNavnLabel = new JLabel(valgteVaerktoej.getNavn());
      reserverPanel.add(vaerktoejNavnLabel);
      reserverPanel.add(new JLabel("ID:"));

      vaerktoejIdLabel = new JLabel(valgteVaerktoej.getVaerktoejId());
      reserverPanel.add(vaerktoejIdLabel);
      reserverPanel.add(new JLabel("Antal dage frem:"));
      antalDage = new JSpinner( new SpinnerNumberModel(0,0,5,1));

      reserverPanel.add(antalDage);
      reserverPanel.add(new JLabel("Initialer:"));
      initialerField = new JTextField(8);
      reserverPanel.add(initialerField);
      meddelse = new JLabel();
      reserverPanel.add(meddelse);
      reserverPanel.add(new JLabel());
      confirm = new JButton("OK");
      reserverPanel.add(confirm);
      cancel = new JButton("Annuler");
      reserverPanel.add(cancel);

      confirm.addActionListener(new ActionListener(){public void actionPerformed(ActionEvent e) {
                                                      Personale valgtePersonale = database.hentPersonale(initialerField.getText());
                                                      if(valgtePersonale != null && valgtePersonale.getBil() != null){
                                                      dato.setPersonale(valgtePersonale);
                                                      valgteVaerktoej.reservereDato(dato,((Integer) antalDage.getValue()).intValue());hide();kalender();jframe.repaint();trådobj.opdatere() ;}
                                                      else{
                                                      meddelse.setText("FEJL 40!");
                                                      repaint();}
                                                      }});

      cancel.addActionListener(new ActionListener() {public void actionPerformed(ActionEvent e){
                                                      hide();} });

      pack();
      setLocation(screenWidth/2-getWidth()/2,screenHeight/2-getHeight()/2);
      show();

        }

      //Intern klasse til oprettelse af personale vindue
      class opretPersonale extends JFrame {

      private JLabel personaleNavn;
      private JLabel personaleID;
      private JTextField personaleNavnField;
      private JTextField personaleIdField;
      private JButton confirm;
      private JButton cancel;
      private JPanel opretPersonalePanel;

      public opretPersonale() {
          super("Opret Person");

          setResizable(false);

          opretPersonalePanel = new JPanel();
          getContentPane().add(opretPersonalePanel);
          opretPersonalePanel.setLayout(new GridLayout(4,2));

          personaleNavn = new JLabel("Navn :");
          personaleID = new JLabel("Initialer :");

          personaleNavnField = new JTextField(8);
          personaleIdField = new JTextField(8);

          confirm = new JButton("OK");
          cancel = new JButton("Annulere");

          opretPersonalePanel.add(personaleNavn);
          opretPersonalePanel.add(personaleNavnField);
          opretPersonalePanel.add(personaleID);
          opretPersonalePanel.add(personaleIdField);
          opretPersonalePanel.add(new JLabel());
          opretPersonalePanel.add(confirm);
          opretPersonalePanel.add(cancel);

          confirm.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent e) {
                                                            database.opretPersonale(personaleIdField.getText(),personaleNavnField.getText());
                                                            hide();
                                                            }});
          cancel.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent e){
                                                          hide();
                                                          }});

          pack();
          setLocation(screenWidth/2-getWidth()/2,screenHeight/2-getHeight()/2);
          show();

      }

      //Inter klasse til opretelse af bil vindue
      class opretBil extends JFrame
      {
          private JPanel opretBilPanel;
          private JButton confirm;
          private JButton cancel;
          private JTextField bilNrField;
          private JTextField maerkField;
          private JTextField modelField;
          private JTextField regNrField;

          //Vindue for oprettelse af ny bil oprettes og tegnes
          public opretBil()
          {
              super("Opret Bil");
              opretBilPanel = new JPanel();
              opretBilPanel.setLayout(new GridLayout(6,2));
              getContentPane().add(opretBilPanel);

              bilNrField = new JTextField(8);
              maerkField  = new JTextField(8);
              modelField  = new JTextField(8);
              regNrField = new JTextField(8);

              confirm = new JButton("OK");
              cancel = new JButton("Annuler");

              opretBilPanel.add(new JLabel("Bil nr :"));
              opretBilPanel.add(bilNrField);
              opretBilPanel.add(new JLabel("Mærke :"));
              opretBilPanel.add(maerkField);
              opretBilPanel.add(new JLabel("Model :"));
              opretBilPanel.add(modelField);
              opretBilPanel.add(new JLabel("Registrerings nr.:"));
              opretBilPanel.add(regNrField);
              opretBilPanel.add(new JLabel());
              opretBilPanel.add(confirm);
              opretBilPanel.add(cancel);

              confirm.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent e) {
                                                              database.opretBil(bilNrField.getText(),maerkField.getText(),modelField.getText(),regNrField.getText());
                                                              hide();
                                                              }});
              cancel.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent e) {
                                                              hide();
                                                              }});

              pack();
              setLocation(screenWidth/2-getWidth()/2,screenHeight/2-getHeight()/2);
              show();

          }

      //Intern klasse til oprettelse af et bil vindue
      class sletBil extends JFrame{

          private JPanel sletBilPanel;
          private JTextField bilNrField;
          private JButton confirm;
          private JButton cancel;

          public sletBil(){
              super("Slet Bil");
              sletBilPanel = new JPanel();
              sletBilPanel.setLayout(new GridLayout(4,2));
              getContentPane().add(sletBilPanel);

              bilNrField = new JTextField(8);
              confirm = new JButton("Ok");
              cancel = new JButton("Annuler");

              sletBilPanel.add(new JLabel());
              sletBilPanel.add(new JLabel("Bil nummer"));
              sletBilPanel.add(bilNrField);
              sletBilPanel.add(new JLabel());
              sletBilPanel.add(confirm);
              sletBilPanel.add(cancel);

              confirm.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent e) {
                                                              int valg = JOptionPane.showConfirmDialog(null, "Er du sikker på at du vil slette denne bil?", "Sletning af bil", JOptionPane.YES_NO_OPTION);
                                                              if(valg == 0){
                                                              database.fjernBil(bilNrField.getText());
                                                              trådobj.opdatere();
                                                              hide();
                                                              }}});
              cancel.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent e) {
                                                              hide();}});

              pack();
              setLocation(screenWidth/2-getWidth()/2,screenHeight/2-getHeight()/2);
              show();
          }

          class sletPersonale extends JFrame{

          private JPanel sletPersonalePanel;
          private JTextField personaleIdField;
          private JButton confirm;
          private JButton cancel;

          public sletPersonale(){
              super("Slet Person");
              sletPersonalePanel = new JPanel();
              sletPersonalePanel.setLayout(new GridLayout(4,2));
              getContentPane().add(sletPersonalePanel);

              personaleIdField = new JTextField(8);
              confirm = new JButton("Ok");
              cancel = new JButton("Annuler");

              sletPersonalePanel.add(new JLabel());
              sletPersonalePanel.add(new JLabel("Personale ID:"));
              sletPersonalePanel.add(personaleIdField);
              sletPersonalePanel.add(new JLabel());
              sletPersonalePanel.add(confirm);
              sletPersonalePanel.add(cancel);

              confirm.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent e) {
                                                              int valg = JOptionPane.showConfirmDialog(null, "Er du sikker på at du vil slette denne person?", "Sletning af personale", JOptionPane.YES_NO_OPTION);
                                                              if(valg == 0){database.fjernPersonale(personaleIdField.getText());
                                                              trådobj.opdatere();
                                                              hide();}
                                                              }});
              cancel.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent e) {
                                                              hide();
                                                              }});

              pack();
              setLocation(screenWidth/2-getWidth()/2,screenHeight/2-getHeight()/2);
              show();
          }

                class sletVaerktoej extends JFrame{

          private JPanel sletVaerktoejPanel;
          private JTextField vaerktoejIdField;
          private JButton confirm;
          private JButton cancel;

          public sletVaerktoej(){
              super("Slet Værktøj");
              sletVaerktoejPanel = new JPanel();
              sletVaerktoejPanel.setLayout(new GridLayout(4,2));
              getContentPane().add(sletVaerktoejPanel);

              vaerktoejIdField = new JTextField(8);
              confirm = new JButton("Ok");
              cancel = new JButton("Annuler");

              sletVaerktoejPanel.add(new JLabel());
              sletVaerktoejPanel.add(new JLabel("Værktøj ID:"));
              sletVaerktoejPanel.add(vaerktoejIdField);
              sletVaerktoejPanel.add(new JLabel());
              sletVaerktoejPanel.add(confirm);
              sletVaerktoejPanel.add(cancel);

              confirm.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent e) {
                                                              int valg = JOptionPane.showConfirmDialog(null, "Er du sikker på at du vil slette dette værktøj?", "Sletning af værktøj", JOptionPane.YES_NO_OPTION);
                                                              if(valg == 0){database.fjernVaerktoej(vaerktoejIdField.getText());
                                                              trådobj.opdatere();
                                                              hide();}
                                                              }});
              cancel.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent e) {
                                                              hide();
                                                              }});

              pack();
              setLocation(screenWidth/2-getWidth()/2,screenHeight/2-getHeight()/2);
              show();
          }

      class knytBil extends JFrame{

          private JPanel knytBilPanel;
          private JButton confirm;
          private JButton cancel;
          private JTextField personaleIdField;
          private JTextField bilNrField;

          public knytBil() {

              super("Knyt en Bil til en Person");
              knytBilPanel = new JPanel();
              getContentPane().add(knytBilPanel);
              knytBilPanel.setLayout(new GridLayout(4,2));
              personaleIdField = new JTextField(8);
              bilNrField = new JTextField(8);

              confirm = new JButton("OK");
              cancel = new JButton("Annuler");

              knytBilPanel.add(new JLabel("Person Initialer :"));
              knytBilPanel.add(personaleIdField);
              knytBilPanel.add(new JLabel("Bil nr:"));
              knytBilPanel.add(bilNrField);
              knytBilPanel.add(new JLabel());
              knytBilPanel.add(confirm);
              knytBilPanel.add(cancel);

              confirm.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent e){
                                                              database.knytBilTilPersonale(personaleIdField.getText(),bilNrField.getText());
                                                              hide();
                                                              }});
              cancel.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent e){
                                                              hide();
                                                              }});

              pack();
              setLocation(screenWidth/2-getWidth()/2,screenHeight/2-getHeight()/2);
              show();
      }

        //Der oprettes en DefaultMutableTreeNode som skal indeholde personer, biler og værktøj
          public void createTree(){
        //De enkelte HashMaps hentes
    HashMap personaleMap = database.getPersonaleMap();
    HashMap bilMap = database.getBilMap();
    HashMap lagerMap = database.getLager().getVaerktoejMap();
        // Opret knuder
    DefaultMutableTreeNode oversigtTree =new DefaultMutableTreeNode ("V.H.S. Oversigt");
    DefaultMutableTreeNode personerTree =new DefaultMutableTreeNode ("Personer");
    DefaultMutableTreeNode bilerTree =new DefaultMutableTreeNode ("Biler");
    DefaultMutableTreeNode lagerTree =new DefaultMutableTreeNode ("Lager");
        // og tilføj dem til oversigten
    oversigtTree.add(personerTree);
    oversigtTree.add(bilerTree);
    oversigtTree.add(lagerTree);

    //personaleMap løbes igennem og alle objekter bliver tilføjet som nodes
    Set keysPerson = personaleMap.keySet();
    Iterator itPerson = keysPerson.iterator();

    while(itPerson.hasNext())
    {
        String key = (String) itPerson.next();
        Personale valgtePerson = (Personale) personaleMap.get(key);
        String bilnr = "";
        Bil personaleBil = valgtePerson.getBil();
        if (personaleBil != null) {bilnr =  personaleBil.getBilNr();}
        personerTree.add(new DefaultMutableTreeNode(valgtePerson.getNavn() + "(" +
                                                    valgtePerson.getPersonaleId() + ") - "+ bilnr ));

    }

    //bilMap løbes igennem og alle objekter bliver tilføjet som nodes
    Set keysBil = bilMap.keySet();
    Iterator itBil = keysBil.iterator();

    while(itBil.hasNext())
    {
        String key = (String) itBil.next();
        Bil valgteBil = (Bil) bilMap.get(key);

        DefaultMutableTreeNode valgteBilTree = new DefaultMutableTreeNode(valgteBil.getBilNr() + " - " +
                                                                          valgteBil.getMaerke());

        HashMap bilvaerktoejMap = valgteBil.getVaerktoejMap();

        Set keysBilVaerktoej = bilvaerktoejMap.keySet();
        Iterator BilVaerktoejIt = keysBilVaerktoej.iterator();

        while(BilVaerktoejIt.hasNext()) {

            String holderKey = (String) BilVaerktoejIt.next();
            Vaerktoej valgteVaerktoej = (Vaerktoej) bilvaerktoejMap.get(holderKey);
            String fuks = "";
            if(valgteVaerktoej.isSpecial()){fuks="*";}

            valgteBilTree.add(new DefaultMutableTreeNode(valgteVaerktoej.getVaerktoejId() + " - " +
                                                        valgteVaerktoej.getNavn() +fuks ));

        }
        bilerTree.add(valgteBilTree);
    }

        //lagerMap løbes igennem og alle objekter bliver tilføjet som nodes
        Set keys = lagerMap.keySet();
        Iterator lagerIt = keys.iterator();

        while(lagerIt.hasNext()) {
            String lagerKey = (String) lagerIt.next();
            Vaerktoej lagerVaerktoej = (Vaerktoej) lagerMap.get(lagerKey);
            String special = "";
            if(lagerVaerktoej.isSpecial()) {special = "*";}

        lagerTree.add(new DefaultMutableTreeNode(lagerVaerktoej.getVaerktoejId() + " - " +
                                                lagerVaerktoej.getNavn()+special));

    }

    // Opret træet
    JTree tree = new JTree (oversigtTree);
    // Tilføj træet til vinduet
    JScrollPane scroll = new JScrollPane(tree);
    oversigtPanel.removeAll();
    JLabel info = new JLabel("* = special værktøj");
    info.setFont(new Font("fiddo",2,10));
    oversigtPanel.add(info,BorderLayout.SOUTH);
    oversigtPanel.add(scroll,BorderLayout.CENTER);
    }

    //Forberedelse til oprettelse af indhold i søgefane
    private int x;
    private String soegStreng;
    private String text = "hej jeg bor ude i en gård med en lille hund af ler";
    private JPanel bund;
    private JPanel venstreSoegePanel;
    private JPanel mainSoegePanel;
    private JPanel searchToolPanel;
    private JPanel topToolPanel;
    private JPanel downToolPanel;
    private JTextField soegField;
    private JButton soegKnap;
    private JRadioButton radioBil;
    private JRadioButton radioPerson;
    private JRadioButton radioVaerktoej;
    private TitledBorder title;
    private Border etched;

    //Et område, her en bestemt String, søges igennem for ligehed med indtastet søgeord
    //og resultat tilføjes i panelet
    public void search(String soegStreng) {
        this.soegStreng = soegStreng;
        StringTokenizer st = new StringTokenizer(soegStreng, " .,\t\n", false);
    while (st.hasMoreTokens()) {

      String test = st.nextToken().toLowerCase();

      mainSoegePanel.add( new JLabel(text.indexOf(test) + " = " +test));
    }

    //Indholdet af søge panelet vises
    public void showSoeg() {

        title = BorderFactory.createTitledBorder("Søgemuligheder");
        etched = BorderFactory.createEtchedBorder();

        JLabel infoText = new JLabel("Indtast søgeord");

        infoText.setFont(new Font("fiddo",3,9));

        soegField = new JTextField(6);
        soegKnap = new JButton("Søg");
        radioBil = new JRadioButton("Biler",new ImageIcon("new icons/car.gif"));
        radioPerson = new JRadioButton("Personer",new ImageIcon("new icons/man.gif"));
        radioVaerktoej = new JRadioButton("Værktøj",new ImageIcon("new icons/tools.gif"));

        ButtonGroup gb = new ButtonGroup();
        gb.add(radioBil);
        gb.add(radioPerson);
        gb.add(radioVaerktoej);

        radioBil.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent e){
                                                          radioBil.setIcon(new ImageIcon("new icons/car_select.gif"));
                                                          radioPerson.setIcon(new ImageIcon("new icons/man.gif"));
                                                          radioVaerktoej.setIcon(new ImageIcon("new icons/tools.gif"));
                                                          }});
        radioPerson.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent e){
                                                          radioPerson.setIcon(new ImageIcon("new icons/man_select.gif"));
                                                          radioVaerktoej.setIcon(new ImageIcon("new icons/tools.gif"));
                                                          radioBil.setIcon(new ImageIcon("new icons/car.gif"));
                                                          }});
        radioVaerktoej.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent e){
                                                          radioVaerktoej.setIcon(new ImageIcon("new icons/tools_select.gif"));
                                                          radioBil.setIcon(new ImageIcon("new icons/car.gif"));
                                                          radioPerson.setIcon(new ImageIcon("new icons/man.gif"));
                                                          }});
        soegKnap.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent e){
                                                          search(soegField.getText());
                                                          mainSoegePanel.updateUI();
                                                          }});

        topToolPanel = new JPanel();
        downToolPanel = new JPanel();

        downToolPanel.setLayout(new GridLayout(3,1));
        downToolPanel.add(radioPerson);
        downToolPanel.add(radioBil);
        downToolPanel.add(radioVaerktoej);
        downToolPanel.setBorder(title);

        topToolPanel.add(soegField);
        topToolPanel.add(soegKnap);

        searchToolPanel = new JPanel();
        searchToolPanel.setLayout(new BorderLayout());
        searchToolPanel.add(topToolPanel,BorderLayout.NORTH);
        searchToolPanel.add(downToolPanel,BorderLayout.CENTER);
        searchToolPanel.add(infoText,BorderLayout.SOUTH);

        bund = new JPanel();
        venstreSoegePanel = new JPanel();
        venstreSoegePanel.setLayout(new BorderLayout());
        venstreSoegePanel.add(searchToolPanel,BorderLayout.NORTH);

        mainSoegePanel = new JPanel();
        JScrollPane mainSoegePanelScroll = new JScrollPane(mainSoegePanel);
        bund.setLayout(new BorderLayout());
        bund.add(venstreSoegePanel,BorderLayout.WEST);
        bund.add(mainSoegePanelScroll,BorderLayout.CENTER);
        mainSoegePanel.setBorder(etched);

    }
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
05. december 2003 - 07:31 #1
jeg må indrømme jeg har lidt svært ved at overskue 1000 linjers kode og finde fejlen, når den ikke er konkretiseret!

Hvad er det egentlige problem?
Hvilke fejlmeldinger får I?
Avatar billede billen Nybegynder
05. december 2003 - 23:34 #2
Det er ikke rigtig til at finde din fejl, da den er for uoverskuelig som den står her.
Og jeg kan ikke kopiere koden over for at prøve den af, da den er afhængig af andre klasser, som ikke er tilgængelige
Avatar billede billen Nybegynder
28. januar 2004 - 23:00 #3
Lukketid?
Avatar billede vic456 Nybegynder
01. februar 2004 - 01:05 #4
jaa, der kan man bare se ;)