Avatar billede linder Nybegynder
15. januar 2001 - 06:18 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Active Desktop

Hej kloge hoveder :)

Nu har jeg erfaret, at man \"forholdsvis simpelt\" kan ændre små ting med java-scripts, f.eks. startside, foretrukne, osv...
Nu kommer 500 kroners (læs: points) spørgsmålet.

Hvad nu, hvis jeg vil sætte brugerens Active Desktop, til min side, bare ved at trykke på en knap?

Bevæger jeg mig ud i noget helt umuligt? eller kan det faktisk lade sig gøre?

Og i så fald, hvem kan lige bikse scriptet sammen? :)

/Morten
Avatar billede jumper Nybegynder
15. januar 2001 - 06:27 #1
Tja, at ændre hele deres Active Desktop kræver at du leger lidt med deres registreringsdatabase. Brug WSH til det.

Hvis du kan \"nøjes\" med at tilføje din side som en Active Desktop Component (en boks på deres Active Desktop) er det noget nemmere:

window.external.AddDesktopComponent(\"http://www.dinside.dk/dinside.html\", \"website\");

Hvis du vil ændre på størrelsen af boksen, samt placering, er der 4 ekstra argumenter:

window.external.AddDesktopComponent(\"http://www.dinside.dk/dinside.html\", \"website\",100,100,200,200);

Ovenstående lægger din hjemmeside på deres Active Desktop som en 200x200 pixel stor boks der er placeret 100 pixels fra oven og 100 pixels fra venstre.

Du kan læse mere om AddDesktopComponent() på

http://msdn.microsoft.com/workshop/author/dhtml/reference/methods/adddesktopcomponent.asp

og selvf. spørge her hvis du er i tvivl om noget andet ;)

/Thor
Avatar billede jumper Nybegynder
15. januar 2001 - 06:28 #2
Argh, der sneg sig en ; for meget ind, der skulle have stået

window.external.AddDesktopComponent(\"http://www.dinside.dk/dinside.html\", \"website\");

og

window.external.AddDesktopComponent(\"http://www.dinside.dk/dinside.html\", \"website\",100,100,200,200);

/Thor
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. januar 2001 - 06:31 #3
Jumper/ det er eksperten.dk der sætter de dersens ; ind... det sker altid.. suk ´suk...

Anyway interessant spørgsmål - jeg troede slet ikke sådn noget kunne lade sig gøre... :-)

/Nikolaj
Avatar billede jumper Nybegynder
15. januar 2001 - 06:34 #4
nikolajdu, så kan jeg bedre forstå de også var der efter jeg fjernede dem anden gang *G*

linder, du skal fjerne det ; tegn lige før det første komma ;)

/Thor
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. januar 2001 - 06:41 #5
Det sker næsten altid hvis du laver et link omsluttet af eller indeholdende \"\" \"www.jubii.dk\"

/Nikolaj
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. januar 2001 - 06:44 #6
men nu skete detselvfølgelig ikke :-)
Avatar billede linder Nybegynder
15. januar 2001 - 06:51 #7
Jeg vil sådan set \"bare\" sætte det ind som et komponent, der fylder hele deres skrivebord :)

Når jeg møder på job om 40 min, vil jeg lige lege lidt med det.

MEN, hverken udfra det du (Jumper) skriver, eller det jeg kan læse på MS\'s side, står det egentlig, hvordan jeg laver det link? eller har jeg misforstået noget?

/Morten
Avatar billede jumper Nybegynder
15. januar 2001 - 06:56 #8
<script language=\"Javascript\">
<!--

function PutDesktop(){
  if (!document.all){
    alert(\"Din browser understøtter desværre ikke denne funktion\");
    return; // Forlad funktionen
  }
  var URL = \"http://www.dinside.dk/dinside.html\"; // Siden der skal tilføjes
  var W = screen.width; // Bredde, i dette tilfælde hele skærmen
  var H = screen.height; // Højde, hele skærmen
  var L = 0; // Venstre position
  var T = 0; // Top position

  window.external.AddDesktopComponent(URL,\"website\",L,T,W,H);
}

// -->
</script>

<a href=\"java script:PutDesktop()\">Klik her for at smide mig på din desktop</a>

Bedre ? ;)

/Thor
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. januar 2001 - 07:00 #9
Jumper - Hvad kan man smide på Desktoppen...?? Billedet eller hva´??
Avatar billede jumper Nybegynder
15. januar 2001 - 07:03 #10
nikolajdu, i ovenstående tilfælde bliver der tilføjet en hjemmeside på din desktop som en ActiveDesktop Component.

Hvis du vil tilføje et billede istedet, ændrer du blot på URL (så den henviser til et billede istedet for en hjemmeside adresse) og skriver \"image\" istedet for \"website\" som det andet argument:

window.external.AddDesktopComponent(URL,\"image\",L,T,W,H);

/Thor
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. januar 2001 - 07:07 #11
Hvor ligger grænsen så for interaktivitet...??
Avatar billede jumper Nybegynder
15. januar 2001 - 07:09 #12
Hvis du mener om man kan reagere på komponenten som om den er en normal hjenmmeside, er det ikke noget problem. Den ligger blot som en komponent på din desktop, men opfører sig ellers som enhver anden hjemmeside; Man kan trykke på links, den bliver automatisk opdateret, osv.

Eller hvad mente du ?

/Thor
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. januar 2001 - 07:16 #13
Det var præcis hvad jeg mente... burde måske have uddybet det lidt...

Tak for info´en sig lige hvis du vil ha´  nogle point...

/Nikolaj
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. januar 2001 - 07:18 #14
Jeg går ud fra at det kun er en Windows ting... Virker det på alle både i 98, ME og 2000?? Sidste spørgsmål... :-)
Avatar billede jumper Nybegynder
15. januar 2001 - 07:19 #15
nikolajdu, det kunne da være rart (tdaugaard rykker for vildt lige for tiden ;) men er ikke strengt nødvendigt (linder har jo udlovet 500 point i dette spørgsmål).  Så det er op til dig ;)

/Thor
Avatar billede jumper Nybegynder
15. januar 2001 - 07:20 #16
Det er en ren Windows ting; Selvom man kan få IE til både Mac og Unix, har ingen af dem Active Desktop ;)

Det virker til gengæld fint fra IE 4.0 og op :)

/Thor
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. januar 2001 - 07:24 #17
Jumper - det er mig der takker...

http://www.eksperten.dk/spm/43621

Så rykker du da en plads op... :-)

/Nikolaj
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. januar 2001 - 07:26 #18
Jumper - er der ikke noget med at man kan afinstallere active desktop i IE 4.0??? Måske husker jeg forkert...
Avatar billede jumper Nybegynder
15. januar 2001 - 07:32 #19
nikolajdu, det er såmænd rigtigt, og jeg kan ikke lige huske hvordan man gennem Javascript opdager om Active Desktop er installeret eller ej (eller om man kan).

Det eneste lyspunkt i det tilfælde er at window.external.AddDesktopComponent() ikke giver en fejl hvis Active Desktop mangler, den laver blot ingenting så ;)

/Thor
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. januar 2001 - 07:36 #20
oki...så fik vi også det på det rene... :-)
Avatar billede jumper Nybegynder
15. januar 2001 - 07:39 #21
linder, kunne du bruge det til noget ? ;)

/Thor
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. januar 2001 - 07:47 #22
nå ja... stakkels linder... Sorry for næsten at have overtaget spørgsmålet... Måske du også kan bruge mine spørgsmål til noget...
Avatar billede linder Nybegynder
15. januar 2001 - 09:49 #23
Wheeeee... det virkede :)
så jeg er lykkelig :)

/Morten