Avatar billede deurell Nybegynder
04. december 2003 - 21:46 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Redhat 9 - Problem med Realtek RTL8139 netkort.

Jeg har lige installeret Red Hat 9.0 på min PC's I: drev (en scsi harddisk). På mit C: drev ligger der i forvejen winXP og det skal der blive ved med.
Netværket kører fint på windows, men det lader til at jeg ikke kan komme i kontakt med mit netkort under linux.
Under opstarten af linux får jeg følgende fejl meddelelse.
"Bringing up interface eth0: 8139cp device eth0 does not seem to be present, delaying initialization".
Jeg er HELT nede på begynderplan hvad angår linux, og fatter så ikke helt hvad der menes med denne sætning.
Jeg har desuden prøvet at pille lidt ved netværksindstillingerne inde i linux, men uden held.
Håber at i kan hjælpe mig med at komme på nettet igennem linux, da jeg så ikke behøver at boote i win hver gang jeg har brug for dette...

Deurell
Avatar billede deurell Nybegynder
05. december 2003 - 09:14 #1
Det kan da ikke passe at ingen har en ide om dette.....
Hvorfor kan mit netkort findes under windows, men det lader til ikke at blive fundet under linux.
Avatar billede snapsbirdie Nybegynder
05. december 2003 - 13:38 #2
Der er 2 realtek drivere/moduler. Den ene hedder 8139cp, den anden hedder 8139too. Jeg bruger ikke selv redhat, men hardware detekteringen i min distro (gentoo) kan ikke finde ud af hvilken, af de 2, moduler den skal vælge, så den vælger den forkerte (8139cp). I mit tilfælde skal jeg manuelt fortælle at jeg vil loade 8139too.
For at se hvilke moduler der er indlæst skriv "lsmod", for at fjerne dem skriv "rmmod", og for at indsætte skriv "insmod modulnavn.o"
dvs. du skal tjekke om 8139cp er indlæst, derefter fjerne den og indsætte 8139too.
Når du har gjort dette kan du tjekke om netkortet virker med "ifconfig eth0", hvis der er noget output her, virker det.
Ændringerne med de kommadoer er ikke permanente, så det kan ikke gå galt hvis du laver noget rod.
Avatar billede deurell Nybegynder
05. december 2003 - 14:04 #3
Jeg forstår det en lille smule tror jeg.
Du siger altså at mit netkort sikkert bliver fundet, men at den prøver at indlæse en forkert driver?
Derefter forklarer du hvordan jeg skal gøre hvis jeg vil have den til at indlæse den rigtige driver?
Men forklaringen er jeg ikke helt med på.....
Kan du be-/afkræfte ovenstående og uddybe dit svar lidt mere?

mvh Deurell
Avatar billede snapsbirdie Nybegynder
05. december 2003 - 14:26 #4
Ja det jeg tror er at den loader den forkerte driver, i så fald kan du prøve at skrive følgende.
"rmmod 8139cp"
"modprobe 8139too"
"ifconfig eth0"
Hvis der er noget output på den sidste linie, så har jeg ret, ellers tager jeg fejl. Hvis det virker kan vi gå videre til at få det til at virke efter genstart.
Avatar billede deurell Nybegynder
05. december 2003 - 14:37 #5
k... jeg prøver det af når jeg kommer hjem til min hjemmepc.
Avatar billede deurell Nybegynder
06. december 2003 - 11:13 #6
Den sidste linie gav dette output:
Link encap:Ethernet  HWaddr 00:50:BA:3E:72:A0
inet addr:10.0.0.4  Bcast:10.0.0.255  Mask:255.255.255.0
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
RX packets:8 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:4 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:100
RX bytes:480 (480.0 b)  TX bytes:240 (240.0 b)
Interrupt:11 Base address:0x7000
Avatar billede deurell Nybegynder
06. december 2003 - 11:22 #7
outputtet fatter jeg i øvrigt ikke meget af...
Avatar billede snapsbirdie Nybegynder
06. december 2003 - 13:16 #8
Det du ser er status på netkortet eth0, og det at du kan se status på det betyder jo at det virker.
Det eneste der reelt betyder noget er linien.
inet addr:10.0.0.4  Bcast:10.0.0.255  Mask:255.255.255.0
Nu burde du kunne gå ind i et eller andet grafisk værktøj og indstille det. Ellers kan du gøre det fra en konsol hvis du er frisk.
ifconfig eth0 10.0.0.4 (din ip)
route add default gw 10.0.0.1 (din default gw)
Så skulle du være på nettet