Avatar billede zahi Nybegynder
04. december 2003 - 13:47 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tjekke Netværk for virus

Hej!
Vi har 11 PC'ER på netværket og 3 servere. På det seneste har vi haft problemer med 3 maskiner. Det er meget ustabile, skal genstartes flere gange.
På en af det maskiner mens man arbejder kommer der en blå skærm (dos) med et fejl at systemet er optaget tryk på ENTER men man kan ikke gøre noget og er nødt at genstarte.

På den anden PC kommer der at programmet har udført en ulovlig handling, og det er lige meget hvilken program man kører. Det er bare nogle eksempler men maskinene er generalt ustabile.

Vi har Antivirus software på FIL serverern MCAFEE net shield og anitvirus software på alle PCér. Jeg har kørt virus tjek men den finder ikke noget.
På de 3 PC'ER har jeg kørt STINGER og Adware men de finder ikke noget.

Det er nogle gamle PC'ER der kører Windows 98. dER ER IKKE NOGLE PROBLEMER MED DE ANDRE pc'ER PÅ NETVÆRKET heller ikke med dem af samme type.

Vi har også indbygget firewall i vores ADSL ROUTER.

eR DET MULIGT AT VI HAR MÅSKE EN VIRUS I SYSTEMET ?

Eller er det bare tilfeldigt at der næsten det samme fejl på de gamle PC'er ?
Avatar billede anuseren Nybegynder
04. december 2003 - 13:53 #1
"På en af det maskiner mens man arbejder kommer der en blå skærm (dos)"

blå skærm = bsod
sort skærm = dos

:o)

Det er ikke nok bare at køre stinger på maskinerne... du skal køre en fuld antivirus scan før du kan sig ede ikke har virus..
Avatar billede arlet Juniormester
04. december 2003 - 13:53 #2
Vil da gerne tjekke en af dem for snavs, så kan vi se om det er det der er galt..

For at løse problemet skal du hente 2 programmer.

Først spybot : http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm#spybot
direkte link : http://download.com.com/3000-2144-10122137.html?part=104443&subj=dlpage&tag=button

Installer og kør Spybot, opdater online, scan, alle filer den har fundet, der er røde skal markeres, tryk så på afhjælp valgte problemer, derefter genstarter du

Derefter hijackthis : http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm#hijackthis
direkte link :         http://www.webattack.com/get/hijackthis.html
den udpakker du og kører Hijackthis, scan, save log og kopier logfilen herind, så kigger vi på den.

Du må ikke fixe noget selv. Når vi har tjekket loggen igennem fortæller vi dig hvad du skal slette..

Manual for installering af hijackthis:
http://www.spywarefri.dk/hijackthis.man.htm
Avatar billede jkf Nybegynder
04. december 2003 - 13:59 #3
Er det kun på 98, Mcafee virusscan understøtter ikke win98 mere. Før jeg kom af med alle vores 98 fik jeg af og til samme problem.

afinstallere mcafee og prøv og geninstallere det igen, har virket hos mig, men jeg blev hurtig træt af det, da fejlen ofte kommer tilbage ved en opdatering af AV. Så jeg  har opdateret alle mine PC'er til 2000 hvor det køre uden problemer.
Avatar billede zahi Nybegynder
04. december 2003 - 14:08 #4
Ja det er kun på Win 98, men jeg har også andre PC'er med Win 98, og det kører fint. Indtil videre.
:-)
Avatar billede jkf Nybegynder
04. december 2003 - 14:32 #5
Det er heller ikke alle de 98 jeg hade kørende der fik problemer, det skete kun en gang under en opdatering, den fik alle 100 pc med 98 til at gå ned, så gik jeg i gang med at opdatere til 2000.
Avatar billede fromsej Praktikant
04. december 2003 - 15:30 #6
Hvis du stadig har problemet så prøv at scanne 98 maskinerne med F-Prot dosscanner.
http://www.avirus.dk/avirus.htm - F-Prot DOS virusscan