Avatar billede voetmann Nybegynder
04. december 2003 - 13:06 Der er 9 kommentarer

client server tidssynkronisering

Er ved at lave en client/server appz med RMI // kunne godt tænke mig at kunne synkroniserer tiden på klienten ud fra server time - er der en der har en hurtig og simpel løsning på sådan et problem? iøvrigt vil jeg gerne minimere netværkstrafikken så det ikke er en løsning hvor klienten hele tiden pinger server efter tiden men at synkroniseringen kun sker ved et kald på server

på forhånd tak!

[allan]
Avatar billede arne_v Ekspert
04. december 2003 - 13:16 #1
Det er ikke helt nemt at lave en god tidssynkronisering (man skal jo
korrigere for den tid det tager mellem server og client).

Jeg ville bruge et (NTP baseret) værktøj beregnet til det pågældende
operativ system.
Avatar billede voetmann Nybegynder
04. december 2003 - 13:17 #2
kan godt acceptere lidt latenstid
Avatar billede conrad Nybegynder
04. december 2003 - 16:41 #3
Du kan lave det "simpelt" ved at:

1)prøve at estimere max tid det tager for en besked, og min tid det tager for en besked

2)sende server tiden med når der requestes noget fra klienten og sætte klient tiden til server tiden + (maxtid+mintid)/2

Det skal dog siges at denne metode ikke er så god som den Arne foreslår
Avatar billede conrad Nybegynder
04. december 2003 - 16:44 #4
Mit foreslag kaldes deterministisks synchronisering - det Arne foreslår bygger på Probabilistisk synchronisering hvis du selv vil prøve google
Avatar billede arne_v Ekspert
04. december 2003 - 17:04 #5
Der skal også finde en god måde at sætte tiden på hos klienten.

Opgaven er ikke specielt egnet til Java.
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. december 2003 - 22:30 #6
conrad >>
  Hvis transmissionen er via HTTP er 'max tid' == 'uendelig' (pr definition), så jeg tror ikke du får det bedste reasultat.
Avatar billede conrad Nybegynder
05. december 2003 - 08:48 #7
da ikke hvis den estimeres ud fra X sendte pakker
Avatar billede jakoba Nybegynder
05. december 2003 - 09:41 #8
Næe, men hvor kom så ordet 'deterministisk' fra?  det er da en empirisk sandsynlighed du finder finder på den måde.
Avatar billede conrad Nybegynder
05. december 2003 - 10:30 #9
Korrekt, jeg skulle nok have skrevet "bygger på deterministisk ..."