Avatar billede ddobbeltv Nybegynder
03. december 2003 - 13:49 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Login med med 2 bruger tabeller. Hvordan kender jeg brugeren ?

JEg har oprettet en database hvor der er 2 forskellige bruger tabeller.. En for admins og en for brugere... Jeg har oprettet 2 for ikke at opnå for mange null værdier og kan derfor ikke bare samle de to tabeller..

Problemet opstår i at når de nu logger ind får jeg et id.. men før eller siden vil der være både en admin og en brugere med samme id, jeg bruger auto nominering i Access...

Hvordan løser jeg dette så jeg med sikkerhed kan kende brugerene når de logger ind. Jeg skal vel have oprettet en tabel hvor jeg ligger samtlige brugere og admins i den?? eller hvad er en løsning på dette.. ??

Sig til hvis det skal uddybes...

/jacob Jensen
Avatar billede arne_v Ekspert
03. december 2003 - 13:54 #1
En pragmatisk løsning ville vel være at sætte bruger id til at
starte med f.eks. 10000 og admin starte med 1 (jeg formdoer at du aldrig
vil få over 10000 admins selv over tid).

En anden mulighed ville være at give dem ID A1, A2, ... og B1, B2, ...
når de logger ind.

Der er mange muligheder.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. december 2003 - 13:56 #2
Du kan også oprette en tabel med alle fælles attributterne og ID +
en tabel for hver gruppe med en ny autonum som PK og en FK der peger på
den første tabel (eller genbruge ID som PK).
Avatar billede ddobbeltv Nybegynder
03. december 2003 - 14:00 #3
jeg havde selv tænkt på den praktiske løsning du snakker om der :)... nødløsning i mine øjne men effektiv...

Men jeg får et problem når jeg skal logge ind... så skal den til at søge i to tabeller og jeg ville gerne bare nøjes med en... altså på en eller anden måde samle de to bruger tabeller i én... men det skal stadig holdes på et lidt lavt niveau :)... ??

Nogen forslag til den arne_V ellers smid bare et svar.. så tager jeg nødløsningen
Avatar billede arne_v Ekspert
03. december 2003 - 14:06 #4
Du kunne jo lave en query som brugte UNION:

(SELECT ID,navn,password FROM Admin) UNION (SELECT ID,navn,pasword FROM Bruger)
Avatar billede arne_v Ekspert
03. december 2003 - 14:06 #5
svar