Avatar billede weaponx Nybegynder
03. december 2003 - 11:43 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Mange til En relation

Jeg har en tabel, som ser ud som følger:

Kundenavn, Telefonnummer, Adresse

Et kundenavn kan gå igen mange gange på listen som f.eks.

Kunde1, 33334444, rosenholms alle
kunde1, 44445555, mågevej

Jeg har brug for at kunne tilføje en ansvarlig medarbejder til denne tabel eller i en sammenkædet tabel. Problemet er, at den ansvarlige skal være for en kunde og ikke pr linie i tabellen. Er der nogen der har et godt forslag til hvordan dette løses mest hensigtsmæssigt?
Avatar billede terry Ekspert
03. december 2003 - 12:14 #1
You create a new table

tblansvarlige
ID        Autonumber primary key
Initialer  text
Navn      Text
.

Then a new field in your existing table

ansvarligeID Number (long int) foreign key, references ID in tblansvarlige
Avatar billede terry Ekspert
03. december 2003 - 12:16 #2
Oops!

You need a kunde table also!
In the kunde table you have a foreign key which references ID in tblansvarlige
Avatar billede terry Ekspert
03. december 2003 - 12:19 #3
But I think you should consider normailizing your dB!

What does the original table contain? How does a Kunde have two adresses?
Avatar billede weaponx Nybegynder
03. december 2003 - 12:34 #4
Mit problem er at kundetabellen allerede findes og den kan jeg kun tilføje felter til. Det er et træk fra nogle centrale systemer med alle kundernes tlf numre og adresser. Det er jo ikke ualmindeligt, at en kunde som f.eks novo har mange lokationer og mange tlf numre.

Dit forslag lyder umiddelbart smart nok. Jeg skal lige eksperimentere lidt.

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad du mener med Normalizing.
Avatar billede jobba Nybegynder
03. december 2003 - 12:57 #5
Normalisering er en 'step by step' analyse af dine data. Du tager alle dine data, og analyserer hvilke tabeller og relationer der skal benyttes, for at få bedste performance og struktur i din database.
Søg på emnet i google, for at få en guide til hvordan (Det kræver dog en del øvelse at normalisere).
Avatar billede weaponx Nybegynder
03. december 2003 - 13:02 #6
Tak Jobba
Avatar billede weaponx Nybegynder
03. december 2003 - 14:13 #7
Lad mig prøve omformulere mit spørgsmål.

Tabellerne ser således ud:

Tabel Stamdata:
kundenavn1, tlfnr1, addr1
kundenavn1, tlfnr2, addr1
kundenavn1, tlfnr3, addr2
kundenavn2, tlfnr4, addr3
osv.

Tabel Kunder:
Kundenavn, medarbejder

Jeg skal have tilføjet en kolonne i tabel Stamdata der henter "medarbejder" fra tabel Kundenavn.

Måske skal jeg slet ikke bruge mange til en relationer?
Avatar billede weaponx Nybegynder
03. december 2003 - 17:17 #8
Jeg lukker spørgsmålet her. Terry du havde ret med hvordan det skulle gøres. Problemet er at den tabel der skal have oprettet et langt heltal i en kolonne er på 14000 poster så medmindre det er meget nødvendigt for projektet bliver denne funktion ikke implanteret ;/