Avatar billede dr.truti Nybegynder
02. december 2003 - 17:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Dansk Keyboard!

Jeg har alvorlige problemer med at få mit danske keybard til at fungere 100% i FreeBSD!

Jeg har prøvet disse opsætninger:

--------------------------------------------
Tilføjet følgende i /etc/rc.conf:
keymap="danish.cp865"

Der efter skriver jeg:
kbdcontrol -l danish.cp865
(Ingen ændring! - der efter prøver jeg at reboote, stadig ingen ændring)

Fint så tilføjer jeg nogle fonte:
font8x8="iso1-8x8"
font8x14="iso1-8x14"
font8x16="iso1-8x16"

(Jeg rebooter, stadig ingen ændring!)

Jeg prøver at sætte environment variablen LC_CTYPE til danish.cp865 via
"setenv LC_CTYPE danish.cp865"
(jeg har også prøvet med: da_DK.ISO8859-1 - Giver stadig ingen resultat!)

Jeg tænker at mit keymap måske er lidt fucked!
Så jeg tilføjer følgende i /etc/rc.conf:
keymap="danish.iso"

Starter processen forfra!
--------------------------------------------

Intet af dette virker.... Nu prøvede jeg at få /stand/sysinstall til at lave en dansk tastatur opsætning, men det virker heller ikke!

/stand/sysinstall's opsætning ser således ud:
font8x8="cp865-8x8"
font8x14="cp865-8x14"
font8x16="cp865-8x16"
scrnmap="iso-8859-1_to_cp437"
keymap="danish.cp856"

(Variablen LC_CTYPE er ikke sat til noget, jeg har også genstartet med denne opsætning!)

Det må være en lille banal ting, da det ikke er min første opsætning af FreeBSD!

Håber der er en gut der lige gidder tage et kig på det!

mvh.
Truti
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
03. december 2003 - 01:48 #1
Hvad er det for en version Freebsd du kører ?
Og hvad skal du bruge øæ og å til i dit shell ?
Avatar billede dr.truti Nybegynder
03. december 2003 - 10:14 #2
Jeg kører FreeBSD 4.8 og jeg vil have æ,ø og å da jeg nu engang er dansker og bruger tegnene flittigt...
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
03. december 2003 - 11:10 #3
Ja, det forstår jeg så også godt til en hvis grad
Men du får slet ikke brug får dem til dine ting i dit shell..
Men jeg kan heller ikke få det til at virke på min computer..
Og nu ved jeg ikke om du sidder på maskinen eller bruger putty, men det virker ikke med putty
Jeg kan godt få det til at virke i min samba, sjovt nok
Avatar billede dr.truti Nybegynder
03. december 2003 - 16:56 #4
Jeg sidder direkte ved maskinen...
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
03. december 2003 - 18:04 #5
Hmm..kan desværre ikke hjælpe dig...har kigget alle steder på nettet, og har faktisk selv samme problem.-..
men har opsætning magen til din, og det er efter bogen..så kan ikke lige se hvad fejlen skulle være
Jeg ved at ham Signout er totalt hardcore og her er et link til hans side
http://www.freesbee.dk/howtos/SiGNOUT/dansk.keyboard.html
Men kan ikke se hvad fejlen består i...
Men du kan jo prøve at maile ham..
Venlig hilsen Anders
Avatar billede dr.truti Nybegynder
03. december 2003 - 23:46 #6
Anders: Jeg har også været inde på hans hjemmeside og fundet det link du viser...
Avatar billede skwat Praktikant
08. december 2003 - 13:27 #7
Avatar billede dr.truti Nybegynder
10. december 2003 - 21:44 #8
skwat: Tjaa... det løste ikke helt mit problem, det var mere om hvor special tegnene lå i X!
Avatar billede dr.truti Nybegynder
10. december 2003 - 21:44 #9
Jeg lukker og slukker, ellers tak for opmærksomheden!

Truti