Avatar billede clinton-2 Nybegynder
01. december 2003 - 15:46 Der er 1 løsning

C++ builder, access database

Jeg har en enkelt tabel i databasen hvor der skal indsættes i. Det eneste jeg har brug for er at forbinde til den, og en indsæt komando. Er der en der gider komme med en lidt mere beskrivende vejledning, end dem der i forvejen ligger her.
Avatar billede cyrus2k Nybegynder
02. december 2003 - 12:20 #1
Allerførst skal du opsætte en ODBC til din Access database...
Det gør du i:
kontrolpanel, ODBC(kommer an på o det er Win2000, eller 98..)
Heri skal du opsætte en system dsn, til din Access database fil.

Bagefter skal du i builderen, lægge en BDE - TDatabase + en BDE TQuery, ind på din form, eller hvor du vil have den.

Databasens AliasName, skal sættes til det navn du satte din system DSN til.
Du kan prøve at se om det virker, ved at sætte Connected = true;
Bagefter sætter du Query'ens DatabaseName = TDatabasen's "navn".

Så er du klar til at bruge SQL, med din Query.

For at indsætte kan du gøre sådan her:

void TDataModule1::OpretMedarbejder(String initialer, String Fornavn,
                                    String Efternavn, String Adresse,
                                    String Telefonnr, String Mobilnr,
                                    String Cprnr, String Timetal)
{
  Database->StartTransaction();
  try
  {
  Query->Close();
  Query->SQL->Clear();
  Query->SQL->Add("INSERT INTO [Medarbejder] VALUES ('"+initialer+"','"+Fornavn+"','"+Efternavn+"','"+Adresse+"','"+Telefonnr+"','"+Mobilnr+"','"+Cprnr+"','"+Timetal+"')");
  Query->ExecSQL();
  Database->Commit(); //Hvis success, commit
  }
  catch(Exception &E)
  {
  Database->Rollback(); //Hvis der er en fejl, rollback
  if( !dynamic_cast<ENoResultSet*>(&E) )
    {
    throw;// throw the exception to prevent a call to CommitUpdates!
    }
//---------------------------------------------------------------------------

Håber det hjælper!