Avatar billede ha Nybegynder
01. december 2003 - 15:08 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

alder søgning på fødselsdato

Hej
Jeg skal lave en søgning på forskellig aldersgrupper f.eks. 0-5 år 5-10 år osv... jeg har kun lagt fødselsdato ind i databasen og vil lave udtræk vha. fødselsdatoen.. det er ok at den vælger på år, f.eks. dem der bliver 5 år, min sætning ser således ud:

if Alder="13" then
SQL = SQL & " and fodseldato <= #" & DateAdd("yyyy", -11, Date) & "# And fodseldato >= #" & DateAdd("yyyy", -13, Date) & "#"
end if

sql udskriften ser således ud:
SELECT * FROM models WHERE Kon Like 'MAND' or Kon Like 'Kvinde' and fodseldato <= #01-12-1992# And fodseldato >= #01-12-1990#

men der vælger følgende dato fra basen 28-08-1992 og den skulle jo komme frem... jeg ved godt det er fordi datoen er d. 01-12... men hvordan får jeg fat i årstallet... ??
                            MVH ha
Avatar billede bredum Nybegynder
01. december 2003 - 15:22 #1
brug year.
eks. YEAR('98-02-03');
Avatar billede eagleeye Praktikant
01. december 2003 - 17:26 #2
"Fejlen" skyldes for Access at den bruger US eller UK dato format som er yyyy-mm-dd eller mm-dd-yyyy via SQL. Når man så indsætter en dato i dansk dato format, hvor dagen er først så bytter den rundt på månede og dag i datoen.

Der er en løsning og der er at bruge dato funktionerne Year, Month og Day til at formatere din dato.

<%
dato1 = DateAdd("yyyy", -11, Date)
dato1 = Year(dato1) & "-" & Month(dato1) & "-" & Day(dato1)
dato2 = DateAdd("yyyy", -13, Date)
dato2 = Year(dato2) & "-" & Month(dato2) & "-" & Day(dato2)

SQL = SQL & " and fodseldato <= #" & dato1 & "# And fodseldato >= #" & dato2 & "#"
%>

men ellers som bredum antyder så kan du jo nøjes med at tjekke på årstallet for hvornår man er født:

SQL = SQL & " and Year(fodseldato) <= " & Year(DateAdd("yyyy", -11, Date)) & " And Year(fodseldato) >= " & Year(DateAdd("yyyy", -13, Date))
Avatar billede netro Nybegynder
01. december 2003 - 18:55 #3
Årstallet giver jo en usikkerhed på -1 år, hvis ikke dag og måned medtages.