Avatar billede tronixx Nybegynder
01. december 2003 - 14:12 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Win2k.. Harddisk deling..

Kan godt være jeg lyder stupid.. men hvordan F-disker jeg i Win2k.. hvis det altså er det jeg skal?
Har lige købt en WD Caviar 250GB, og jeg vil gerne have splittet den op i 2. Den er sat til at være slave til min anden WD Caviar 80 GB.. men problemet er at få den op at køre?! Min computer kan sagtens finde den, men jeg ved bare ikke hvordan jeg skal dele den, uden at formatere..

Er det en fordel at have min 250 til at køre Master?, eller er det fuldstændigt ligemeget?
.. men ihvertfald, det jeg søger er en fyldig/god guide, der kan føre mig igennem denne sikkert simple opgave.. :P
Avatar billede arlet Juniormester
01. december 2003 - 14:13 #1
Læs denne omhyggeligt og følg den nøje!
Print den evt. ud , det er nemmere fra et stykke papir.

Klargøring (partitionering) af harddisk  med programmet Fdisk:
( husk at have en opstartsdiskette / boot-diskette klar -
har du ingen, så hent evt. en på www.detmåjegikkeskriveher.com)

Opsummering:

Hvis man vil have harddisken delt i flere dele,  deler man den  først op i 2 dele  ( 2 partitioner):
en primær (c-drevet) og
en udvidet
Den udvidede partition deles derefter op i de ønskede "portioner"
( D: , E:  osv. )

Hvis det er en brugt harddisk, der skal slettes, startes her ved pkt. A:  (ellers startes ved pkt. C)

A. start maskinen i DOS-tilstand  ( fx:  i Windows vælges Luk og Genstart i MS-DOS-tilstand )
- så er der "sort skærm" og teksten C:\Windows>

      - indtast  fdisk
- så spørges der sandsynligvis vedr. understøttelse af stor harddisk:
  svar normalt Ja

- der fremkommer nu en menu som følger:

Opret DOS-partition eller logisk DOS-drev
Angiv aktiv partition
Slet partition eller logisk DOS-drev
Vis partitionsoplysninger

- vælg pkt. 3

B.  nu fremkommer følgende menu:

Slet primær DOS-partition
Slet udvidet DOS-partition
Slet logisk(e) DOS-drev på den udvidede DOS-partition
Slet ikke-DOS-partition

Nu starter man bagfra og gør følgende 3 ting:

- vælg pkt. 3: Slet logisk(e) DOS-drev på den
                    udvidede DOS-partition

- vælg pkt. 2: Slet udvidet DOS-partition

- vælg pkt. 1: Slet primær DOS-partition

C. Så er man klar til at starte som ved en ny harddisk
( hvis den er ny, skal man først have den "auto-detected" i BIOS-opsætningen.
Lige efter, at maskinen er startet, står der næsten altid noget med at trykke på DEL  -  gør dette, og så havner du i BIOS-opsætningen. Vær forsigtig her. Vælg det punkt, der hedder noget i retning af "Auto-detect harddisk", lad maskinen finde harddisken(e) og vælg "Save and exit" )

- man starter igen i første menu (A)

- vælg pkt. 1: Opret DOS-partition eller logisk DOS-drev

D. Så kommer en ny menu frem:

Opret primær DOS-partition
Opret udvidet DOS-partition
Opret logisk(e) drev på den udvidede DOS-partition

- vælg 1 og giv partitionen en passende størrelse (evt. det hele, hvis man ikke vil have harddisken delt i flere afdelinger)

Hvis man vil have harddisken delt i flere afdelinger, skal man lade noget være tilbage til en udvidet DOS-partition, som derefter oprettes således:

Vælg 2 og lad denne partition fylde resten !!
Det, der ikke kommer med her, kan ikke bruges til noget

Programmet vil så selv meddele, at der ikke er oprettet nogle logiske drev på den udvidede partition, og give mulighed for at gøre dette (svarer til at vælge pkt. 3)

Lav en passende fordeling af pladsen på den udvidede partition

E. Inden man forlader Fdisk, skal der angives en aktiv partition (dvs. den som der "bootes" / startes fra), normalt C:

Maskinen skal nu genstartes ved hjælp af en boot-diskette eller start-diskette.
Vælg at starte med cd-understøttelse, men start ikke installation fra cd-rom.

Derefter skal de forskellige drev formatteres:
( Bemærk, at format-kommandoen IKKE ligger på en normal boot-diskette til Windows 95/98, men derimod på Windows-cd'en.)

Indtast bogstavet for dit cd-drev efterfulgt af kolon, f.eks. F:  (hvis du har delt harddisken i 3 drev), og tryk på Enter-tasten
indtast (når der er skiftet til fx f-drev):  cd Win98  og tryk Enter  (evt. Win95 i stedet for Win98))
nu skulle du gerne "være i" den mappe, der hedder Win98 (95) på cd-en
indtast:  format c:  og tryk Enter og bekræft, at du vil slette alt
så går formatteringen i gang
du kan evt. få meldingen "Warning, Windows is going to modify bootsector" eller lignende. Svar Y (Yes) for at acceptere (det skyldes, at den indbyggede virus-advarsel er slået til i BIOS). Samme melding kan komme ved installation af Windows (95).
når den er færdig, indtaster du:  format d:  og trykker Enter (osv. indtil alle drev er formatteret)
så er du klar til at installere styresystemet

har lånt af fromsej *S*
Avatar billede tronixx Nybegynder
01. december 2003 - 14:16 #2
er det bare mig eller foregår den proces i windows 98? .. køre med windows 2000 proff :/
Avatar billede anddk Praktikant
01. december 2003 - 14:16 #3
Indstillinger -> Kontrolpanel -> Administration -> Computeradministration -> Diskhåndtering. Der kan du lave partioner på din nye disk.

Når det er en ny disk, syntes jeg du skal formatere den. Der er du nød til.

Om det er en fordel afhænder af hvor hurtigt din master disk er i forhold til den nye.
Avatar billede anddk Praktikant
01. december 2003 - 14:17 #4
Det er grafisk i 2000
Avatar billede tronixx Nybegynder
01. december 2003 - 14:20 #5
huh.. anddk.. jeg kan ganske nok finde den derinde, men der står jeg max kan lave en på 130 GB ca.. og min disk er på 250 GB.. Der står både 250GB under opstart, og selvfølgelig også på disken, så der er ingen tvivl. Mine jumpere skulle sidde rigtigt nok.. skulle jeg mene, men kan de have betydning for det anyway? eller hvad kan problemet være
Avatar billede anddk Praktikant
01. december 2003 - 14:27 #6
Hvor gammel er dit bundkort ??

Tror ikke din bios understøtter mere.
Avatar billede tronixx Nybegynder
01. december 2003 - 14:34 #7
Asus P4S533 .. cirka et år gammelt
2,266 P4 NW
512 MB Kingston 333DDR osv. :/

Er det et problem jeg kan fixe.. ved at updatere bios evt, eller installere andet styresystem..?
Avatar billede tronixx Nybegynder
02. december 2003 - 14:22 #9
Øhmn.. som jeg forstår på de links dinkie postede, vil servicepack hjælpe, men betyder det også hvis jeg formatere igen, så kan mit styresystem ikke genkende harddisken igen? og hvis jeg så havde f.eks. fyldt alle 250 GB ud ville alt data være væk??
Kan jeg ikke lave en permanent ændring? evt. update bios? men hvordan gør man det, har hentet *.AWD filen ned, som jeg formoder er bios..

Alle tin der kan være evt. løsninger på mit problem vil jeg gerne høre
Avatar billede dinkie Nybegynder
02. december 2003 - 14:28 #10
Sagen så sådan at Windows 2000 ikke er direkte forberedt til at se diske der er over 137 GB.. Hvis din BIOS ser den fint som de 250 GB som den er så skal du blot have lavet den rettelse i Windows.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;305098

Ja dine data kan forsvinde i visse tilfælde. http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=21352

Så ikke noget permanent løsning.. Thats life..