Avatar billede 00_bjarne_00 Nybegynder
01. december 2003 - 14:07 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

link på tekst i simpel nyhedseditor

Jeg er php-nybegynder, og er ved at lave en simpel nyhedseditor i PHP.

Når man skriver en nyhed skal man kunne tilføje et link (på et valgt ord/sætning, f.eks. på "dette er et link") - hvordan kan man gøre dette??

Eller hvor finder jeg nogle simple eksempler på nyhedseditore??

Mvh Bjarne
Avatar billede krydset Nybegynder
01. december 2003 - 15:35 #1
kører den på database???

Hvis den gør det kan du bare indkredse de ord du vil have som et link med
<A href='din_side.html/php'>Dine ord her</a> Så bliver det til et link
Avatar billede wiscalico Nybegynder
02. december 2003 - 13:42 #2
Hvis du ikke vil have html tags liggende direkte i din database, som krydset forslår, kan du benytte regulære udtryk.
Dette gøres på følgende måde:

Indram dit link en med en tag som du selv definerer (jeg har brugt [url] i dette eksempel, men du kan tilpasse de forskellige ting så det bliver som du synes)

Tekst i databasen:
Her er et link til hjemmesiden [url="http://www.eksperten.dk"]Eksperten[/url]

Denne tekst blive nu lagt i en variabel... lad os sige den hedder $tekst

Du laver en funktion som ser sådan her ud:

<?php
function encodeURL($message) {
  // Link navn
  $message = preg_replace("/\[url=(http:\/\/)?(.*?)\](.*?)\[\/url\]/si", "<a href=\"\\2\">\\3</a>", $message);
  return $message;
}
?>

nu kører du:

<?php
echo encodeURL($tekst);
?>
Avatar billede wiscalico Nybegynder
02. december 2003 - 13:54 #3
Well jeg synes egentligt at det var et svar jeg lavede :)