Avatar billede whynot Nybegynder
01. december 2003 - 12:57 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

TmySQL jeg savner dokumentation

Hejsa eksperter..

Jeg har indlagt en del spørgsmål nu omkring delphi og databaser... nu har jeg lagt mig fast på Tmysql fordi den virker til at være "simpel", når man først lige har lært den at kende. Så lad være med at komme med alternative ideer som f.eks. MysqlDAC.. eller DBexpress.

Jeg har svært ved at gennemskue hvordan Tmysql anvendes... og dokumentationen hjælper ikke meget - den er simpelthen en joke.!

Anyway.. er der nogen som kan hjælpe mig lidt på vej. Jeg udlover 200points fordi jeg skal bruge et svar hurtigt og fordi det er en barsk opgave at svare på dette indlæg.

here goes:

Hvorfor kan jeg ikke "konstruere" mine sqlstatements inden jeg tilligger dem ind i mySQLClient.Query.Prepare?.. jeg får nemlig en "incompatible types: string and PAnsiChar".

Hvordan lader man data fra en sqlstatement fylde en DBgrid vha. Tmysql. Normalt peger man jo på en query.. og den eksisterer jo ikke med Tmysql... så hvad gør man så?

Jeg har kigget lidt på spr. 195051 og det hjalp lidt.. men desværre ikke helt nok. Plz.. kom frem af busken og lad os få buk med Tmysql én gang for alle.
Avatar billede whynot Nybegynder
01. december 2003 - 14:28 #1
okey.. hvis man så vil anvende MysqlDAC.. hvordan laver man så et tjek for data der netop er blevet hentet fra databasen.. uden at tilknytte disse til f.eks. et dbgrid.?

... hvordan laver man f.eks. et password tjek.. altså

  1. fyrer en query afsted med 'Select * from prototype where brugernavn=' + brugernavn.txt + ' and password=' + password.text;
  2. tjekker om den returnerede en row.

Kom nu eksperter og giv mig en brugbar løsning på mine problemer
Avatar billede whynot Nybegynder
01. december 2003 - 14:29 #2
Er der nogen som vil sælge en brugt licens af mysqlDAC?
Avatar billede whynot Nybegynder
04. december 2003 - 09:59 #3
Er der ingen som kan hjælpe?..
Avatar billede hinker Nybegynder
08. december 2003 - 15:00 #4
Jeg kan måske hjælpe med det første :-)
Jeg kunne forestille mig du laver noget i stil med mySQLClient.Query.Prepare := 'select * from db'; Da .prepare ikke er af typen String kan dette ikke lade sig gøre. Istedet kan der laves en type konvertering så udtrykket kommer til at se således ud :
mySQLClient.Query.Prepare := PAnsiChar('dit_udtryk');
Avatar billede whynot Nybegynder
11. december 2003 - 16:12 #5
hmmm... jeg kan ikke få det til at virke.. jeg lukker spørgsmålet.