Avatar billede beaviz_ Nybegynder
01. december 2003 - 09:32 Der er 6 kommentarer

Submit button

Hvordan kan jeg få en metode udført, først når der trykkes på en submit button? Jeg har lavet java-beans, som jeg godt ved hvordan man bruger, men jeg kan ikke finde ud af, hvordan jeg kan få udført metoden, først når der trykkes på submit-knappen i min html-form?
Avatar billede beaviz_ Nybegynder
01. december 2003 - 09:50 #1
Her er koden, hvis den er til lidt hjælp.

<html>
<head>
<title>Web Database Manager v. 1.0</title>
</head>
<body>
<jsp:useBean id="logon" class="logon.LogonBean" scope="session" />
<jsp:useBean id="database" class="database.DatabaseBean" scope="session" />
<h2>Tilføj tabelkommentar</h2>
<%
String tabelNavn = request.getParameter("tabelNavn");
String tabelkommentar = request.getParameter("kommentar");
%>
<b>Tilføj kommentar til <%=tabelNavn%>:</b>
<br>
<form method="POST" action="tilfoejTabelKommentar.jsp?tabelNavn=<%=tabelNavn%>&kommentar=<%=tabelkommentar%>">
<textarea name="tabelkom" cols="40" rows="3"><%=tabelkommentar%></textarea>
<br>
<%
//database.gemKommentar(tabelNavn,"123"); //--->den kode der skal udføres når der trykkes på "Gem kommentar"-knappen
%>

<input type="submit" value=" Gem kommentar ">
</form>
</body>
</html>
Avatar billede arne_v Ekspert
01. december 2003 - 10:34 #2
browser laver request til server for den side
server eksekverer JSP side og genererer HTML som sende til browser
browser viser HTML
bruger udfyldet fleter og klikker submit
browser sender ny request til server udfra form action
server processer den

D.v.s. at submit bliver i dit tilfælde processet af tilfoejTabelKommentar.jsp
Avatar billede arne_v Ekspert
01. december 2003 - 10:35 #3
Muligvis er det du søger efter at du kan teste på om
metoden er GET eller POST i din JSP side.

request.getMethod().equals("POST")
Avatar billede beaviz_ Nybegynder
01. december 2003 - 10:48 #4
Problemet lå i, at tilfoejTabelKommentar.jsp faktisk er den side du ser for oven. Men jeg har fundet på en anden løsning, hvor jeg submitter til en anden jsp-side, som så bare sender browseren tilbage til tilfoejTabelKommentar.jsp igen efterfølgende.
Men tak for svarende!
Avatar billede 2c Nybegynder
01. december 2003 - 10:53 #5
Ellers ville en løsning være og teste om din tabelkommentar var null.

if( tabelkommentar != null )
{
  database.gemKommentar(tabelNavn,"123");
}
Avatar billede beaviz_ Nybegynder
01. december 2003 - 11:09 #6
Den havde jeg ikke lige tænkt på... Men har fået det til at virke nu!