Avatar billede Angelo Praktikant
30. november 2003 - 21:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver man en scrollbar?

Hvordan laver man en scrollbar i Dreamweaver? Hvor skal jeg lede henne for at finde det? Øverst, nederst? Til højre? Nogen bestemte knapper - jeg ved noget om at jeg skal sige yes or no, til scrollbar, men kan ikke finde det?
Avatar billede fangel Nybegynder
30. november 2003 - 21:17 #1
hvordan vil du have scroolbaren - man kan lave scrollbare mange steder... det simpleste er jo bare at skrive så meget så der kommer på hele siden - men nok ikke det du mener...

hvordan vil du lave disse scrollbare?

Morten
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
01. december 2003 - 00:45 #2
Ja, hvis det bare er scrollbaren uden til højre, så er den faktisk auto, så den er der hele tiden, men kan først bruges når/hvis indholdet af siden overskrider skærmstørrelsen. Vil du ændre på farverne på den, så skal du bruge css, sådan her  scrollbar-face-color: #D9D9D9;
scrollbar-shadow-color: #969696;
scrollbar-highlight-color: #4B0E7F;
scrollbar-3dlight-color: #969696;<br>
scrollbar-darkshadow-color: #4B0E7F;
scrollbar-track-color: #969696;
scrollbar-arrow-color: #969696;. Du kan selvfølgelig også bare skrive det i BODY, men jeg kan bedst lide stylesheets.

Men er det andre scrollbars du vil lave, så beskriv bedre hvad det er du vil have, for så er jeg lidt forvirret.
Avatar billede Angelo Praktikant
01. december 2003 - 04:49 #3
Jeg har prøvet f.eks. at kopiere hele min menu bjælke ind i venstre side, det kommer der desværre ikke automatisk scrollbar af :-/
Jeg har lavet mit nye design så siden er lidt mere delt op i to - kig evt. på www.risle.dk - og forestil dig at der nu er to menuer inde i midten, den ene som nu, hvor alt ude fra menuen vises i, og den anden del i midten der blir min dagbog skrevet, i den frame hvor indholdet ude fra menuen skal vises, kom der autoscrollbar på, men ikke på selve menuen eller dagbogen :-/
Det med farverne kender jeg godt selv til, se selv på www.risle.dk har ændret det på forsiden i farverne - ellers mange tak for den oplysning.
Men mit problem er altså hvor i dreamweaver man blot indsætter en scrollbar, fordi det er altså ikke nok bare at indsætte tekst nok? Min kæreste siger at jeg skal finde et sted, hvor jeg skal sige Yes eller No til scrollbar, og det er den knap jeg søger :-/
Han er ikke hjemme pt. og kan ikke huske det over tlf. sorry.
Prøver med dette indlæg igen, og håber på et mere uddybende svar :-)
mvh.
Henriette (Khoffmanns kæreste)
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
01. december 2003 - 17:21 #4
Scroll="no/yes/auto" i body eller hvor du nu skal have den, så tror den kommer. Jeg har dog set at GoLive's måde at skrive det på hed scrolling="", men det kunne Dreamweaver ikke lige, ved dog ikke hvad forskellen er og om der er nogen.
Avatar billede ci Nybegynder
05. december 2003 - 05:36 #5
Hej,

Som default er scrollbar'en sat til "Auto", således at det er længden og bredden af det du smider på siden, samt læserens størrele på browseren der afgør om der vises den ene eller begge scrollbar'e.

Hvis du laver din site i "Frame" - Klik på "Windows" - Vælg "Assets" - Klik på "Advanced Layout" - Klik på fanen "Frames".
Lav f.eks. et framesæt med 2 frames - Marker den ene frame og nu kan du i vinduet "Properties" - sæt scrolbar'en for denne frame.

God fornøjelse