Avatar billede freestyleren Nybegynder
13. januar 2001 - 19:08 Der er 25 kommentarer

Opløsning=Problem

Hej, tjek lige den her site http://djalec.rytmebox.dk
som jeg er ved at lave for en ven...
Som i kan se, er den optimeret til 800*600..
Og hvis man har en højere opløsning end det, kommer det til at se dumt ud, både med top og hovedside....
Kan man ikke lave en kode som når man kommer ind på selve siden og har højere end 800*600, så bliver man kastet over på en anden side???

På forhånd tak!!:-)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
13. januar 2001 - 19:29 #1
Det du skal bruge er næsten lavet tidligere af Skjoldby på Eksperten: Scriptet er taget direkte fra et tidligere svar fra \"Skjoldby\" og er som følger:

<html>
<head>
<title>Total Browser Detection af skjoldet.dk</title>
<meta http-equiv=\"Content-Type\" content=\"text/html; charset=iso-8859-1\">

<script language=\"javascript\">

// find browser
if(navigator.appName.lastIndexOf(\"Netscape\") != -1) {browser=\'ns\';}
else if(navigator.appName.lastIndexOf(\"Explore\") != -1) {browser=\'ie\';}
else {browser=\'ie\';}

//find skærm
if (window.screen.width==\"640\") {skaerm=\'64\';}
else if (window.screen.width==\"800\") {skaerm=\'86\';}
else if (window.screen.width>\"800\") {skaerm=\'o\';}
else {skaerm=\'86\';}

function newLocation(sprog) {
document.location.href = sprog+browser+skaerm+\'.shtml\';
}

</script>
</head>

<body bgcolor=\"#FFFFFF\">
<a href=\"java script:newLocation(\'da\')\">Dansk</a><br>
<a href=\"java script:newLocation(\'en\')\">Engelsk</a>

</body>
</html>

Sciptet dirigerer også videre ud fra hvilket sprog browseren benytter:

/Nikolaj
Avatar billede bjarke-b Nybegynder
13. januar 2001 - 19:30 #2
<script language=\"JavaScript\">

// browser test:
browserName = navigator.appName;
browserVer = parseInt(navigator.appVersion);
if (browserName == \"Netscape\" && browserVer >= 4 || browserName ==
\"Microsoft Internet Explorer\" && browserVer >= 4)
version = \"1\";
else if (browserName == \"Netscape\" && browserVer >= 3)
version = \"2\";
else
version = \"3\";
if (version == \"1\") {
var correctwidth=1024
var correctheight=768
if (screen.width<correctwidth||screen.height<correctheight)
location=\"/NAVN PÅ OPL. 800 FIL\"
else
location=\"/NAVN PÅ OPL. 1024 FIL\"
}
if (version == \"2\") {
var toolkit = java.awt.Toolkit.getDefaultToolkit();
var screen_size = toolkit.getScreenSize();
var correctwidth=1024
var correctheight=768
if (screen_size.width<correctwidth||screen_size.height<correctheight)
location=\"/NAVN PÅ OPL. 800 FIL\"
else
location=\"/NAVN PÅ OPL. 1024 FIL\"
}
if (version == \"3\")
location=\"index.htm\"
</script>
Avatar billede freestyleren Nybegynder
13. januar 2001 - 19:35 #3
Hmm jeg har selv fundet ud af et script:
<script language=\"JavaScript\">

if (window.screen.width == 1024) {
URL = \"1024.htm\";
window.location = URL; }
if (window.screen.width == 800) {
URL = \"800.htm\";
window.location = URL; }
if (window.screen.width == 640) {
URL = \"640.htm\";
window.location = URL; }

</script>

Det er vel lige så godt??
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
13. januar 2001 - 19:41 #4
Der virker helt fint vores er bare en kende mere avanceret, men dit er skam ok.
Avatar billede souledge Nybegynder
13. januar 2001 - 22:10 #5
mmm
Nu ved jeg ikke - men jeg synes ærlig talt dit design(grafikken) er rimelig kedelig.
At vælge et foto som wallpaper er det absolutte mest amatørlige man kan gøre...
Wallpaper = Et image som kan masse kopieres og vises op ad hinanden, hvor man ikke kan se hvor billedet deles...

Jeg hurtig kodede lige lidt i PageMill og Photoshop...prøv at se http:///www.als-computer.subnet.dk/alexsite/index.html

Som du kan se kan denne side faktisk godt tåle at blive vist i både 800x600 og 1024x768
640x480 ser bøved ud - men det bruger kun hver 20. computer på nettet, over 80% bruger 800x600 tror jeg nok...
Avatar billede souledge Nybegynder
13. januar 2001 - 22:11 #6
Avatar billede freestyleren Nybegynder
15. januar 2001 - 14:06 #7
Den ser cool nok ud!
Hvadfor en skrift har du brugt (hvad hedder den)
Hvad er pagemill for et program?
Avatar billede souledge Nybegynder
15. januar 2001 - 14:31 #8
Skriften er amerikansk og hedder noget så genialt som \"3 Prong Tree\".
PageMill er et simpelt hjemmeside program fra Adobe.
Meeeeen, skal der arbejdes i frames, så er det en leg at bruge.
Jeg plejer at bygge frameset\'et op i Adobe PageMill 3.0, og så redigere HTML-koden i GoLive eller via. Notepad hvis siden altså skal være videre kompliceret.
Grafikken laver jeg enten med Paint Shop Pro - når det skal gå hurtigt, eller også med Adobe Photoshop.
Jeg har dog lige opdaget en fejl.
Jeg har skrevet DJ Alex - han hed jo DJ Alec :(
Nå...meeen pointen er god nok :)
Avatar billede freestyleren Nybegynder
15. januar 2001 - 14:55 #9
OK, hvis vi nu siger at jeg vil bruge den alex bar du har lavet, hvordan er det så man laver det sådan at man kan trykke de forskellige steder, som link, hvor den selvfølgelig åbner i hovedrammen.
Er der et specielt program man kan gøre det i??
Avatar billede souledge Nybegynder
15. januar 2001 - 15:34 #10
>hvordan er det så man laver det sådan at man kan trykke de forskellige steder, som link

Det er noget hotspot-kode - jeg bruger altid PageMill til det formål.

>hvor den selvfølgelig åbner i hovedrammen
Det er frames - og her er PageMill en fornøjelse at bruge!
Avatar billede freestyleren Nybegynder
15. januar 2001 - 16:49 #11
Hvor kan jeg få fat i pagemill??
Avatar billede freestyleren Nybegynder
15. januar 2001 - 16:52 #12
Findes der ikke et andet program at lave disse \"hotspots\" i???????????????
Avatar billede freestyleren Nybegynder
15. januar 2001 - 16:55 #13
Jeg tror jeg har fundet et selv, det hedder image map, er lige ved at downloade det!!!:-)
Vender tilbage... .
Avatar billede freestyleren Nybegynder
15. januar 2001 - 17:12 #14
Kunne ikke finde noget aligevel
Avatar billede souledge Nybegynder
15. januar 2001 - 19:48 #15
Du kan nok hente en 30-dages demo på www.adobe.com
Avatar billede freestyleren Nybegynder
16. januar 2001 - 16:07 #16
souledge:>
Da jeg ikke selv har photoshop, ville jeg lige spørge dig om du ikke gidder at gøre mig en tjæneste. Gidder du ikke at lave ligesom på den side du har lavet, banneret, bare hvor der stå Mobildiskotek
    X-ROS
Og det samme skal der også stå på det billede der er på forsiden.
Og i det billede med linksne skal der så stå det samme også altså
Mobildiskotek
    X-ROS
der skal også stå ONLINE der ved linksne, du vil få 100 point for det..

På forhånd tak:-)
Avatar billede freestyleren Nybegynder
16. januar 2001 - 16:09 #17
Med samme skrift:-)
Avatar billede souledge Nybegynder
17. januar 2001 - 16:04 #18
http://www.als-computer.subnet.dk/alexsite/index.html

Mangler det oprindelig lys-billede - jeg kan ikke fjerne den gamle tekstr!
Avatar billede souledge Nybegynder
17. januar 2001 - 16:08 #19
Jeg har lige lagt en ekstra effekt på.
Virker kun i Explorer!
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
17. januar 2001 - 19:13 #20
souledge - freestyleren røg i svinget i går efter at være blevet afsløret som værende fusker og have flere  brugernavne... kan ikke lige finde linket, da søgemaskinen ikke virker...
Avatar billede pstric Nybegynder
17. januar 2001 - 20:37 #21
nikolajdu>> Prøv at se her: http://www.eksperten.dk/spm/44210
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
17. januar 2001 - 20:47 #22
he he.. godt opfanget
Avatar billede souledge Nybegynder
17. januar 2001 - 21:14 #23
mmm fusker eller ej
jeg har sammenlagt brugt over 40 minutter på den her grafik - så nu vil jeg sgu\' have mine point.
Avatar billede pstric Nybegynder
17. januar 2001 - 21:17 #24
souledge og christoffer>> Husk at lave en reference til dette spørgsmål ovre i http://www.eksperten.dk/spm/44210. Ellers er der jo ingen, der kan se at souledge har fortjent pointene!
Avatar billede cyfer Nybegynder
18. januar 2001 - 14:16 #25
Jeg vil bare fortælle at jeg har lært min lærestreg!
Jeg gør det aldrig mere....:-(