Avatar billede stigbo Nybegynder
28. november 2003 - 20:14 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

hyperlinks eller hvad

Jeg bruger frontpage 2002 og har lavet en side med nogle rammer. Der er f.eks fire rammer, hvoraf jeg laver hyperlinks i den ene. Nu ville jeg gerne have mit hyperlinks til at åbne et billed i den øverste ramme, og samtidig åbne f. eks den midterste med noget tekst, som f.eks hører med til biledet. Kan det lade sig gøre.??
PS jeg har nok brug for en "opskrift".

mvh

Stig
Avatar billede cdc Novice
28. november 2003 - 20:31 #1
det ville være bedst hvis du åbnede spm. i javascript sektionen da det er der inde du får svar på dette. så svar selv og accepter det og smid det samme spørgsmål ind i javascript kategorien.
Avatar billede cdc Novice
28. november 2003 - 20:32 #2
du skal kaste dig over det samme som i dette spm. Roenving har svaret: http://www.eksperten.dk/spm/431646
28. november 2003 - 21:09 #3
Nu da spørgsmålet er oprettet i kategorien FrontPage så lad os løse det i FrontPage.

Du alver linket til en ny rammeside opdelt på samme måde som den nuværende, og så indsætter du de sider du ønsker i de forskellige rammer. På den måde kan du udskifte indholdet i samtlige rammer ved hjælp af et enkelt link.
28. november 2003 - 21:09 #4
Du laver linket....
skulle der stå
Avatar billede cdc Novice
28. november 2003 - 23:02 #5
ja men ikke to på engang erikjuul, uden at kode lidt javascript ind
29. november 2003 - 18:07 #6
>>/cdc: Hvad med at læse svaret inden du kommer med den slags kommentarer!

På den beskrevne måde kan indholdet i samtlige rammer udskiftes med et enkelt link - og ganske uden en eneste linie Javascript.
Avatar billede stigbo Nybegynder
29. november 2003 - 18:16 #7
hmm, er jeg nu blevet "gidsel" i en intern diskussion ;)
spøg tilside.
Min umiddelbare vurdering er at point går til cds. Det må være det mest korrekte.Måske jeg så kunne "tvinge" lidt viden om javascript ud af cdc, så jeg kan forstå hvad jeg skal gøre og hvorfor. jeg har overhovedet ikke forstand på java script, og aner ikke hvor jeg skal sætte det ind. Sådan er min situation. Måske jeg kunne friste med lidt flere point .. ;)
29. november 2003 - 18:21 #8
Der er for så vidt ikke noget der er mere korrekt end andet. Ting kan laves på forskellig måde - nogle metoder enkle andre mere komplicerede.

Men det er helt op til dig hvad du vælger. (og dermed gør til det "rigtige" for dig)
Avatar billede cdc Novice
29. november 2003 - 18:34 #9
jeg vil da meget gærne se et eksempel uden brug af javascript erikjuul, for det har jeg ikke set før, men man lærer da noget nyt hver dag
Avatar billede cdc Novice
29. november 2003 - 18:38 #10
og stigbo, vi har ingen intern diskussion igang, måske bare lidt forskellige måder at fortolke spm. på :o)
Avatar billede cdc Novice
29. november 2003 - 18:50 #11
ved ikke om du har været inde på roenvings side for at ligge men her er beskrivelsen, det var derfor jeg mente du skulle ind javascript kategorien, da jeg ikke selv har testet dette skript.

Men her er beskrivelsen:

Kode til Framing af site

-- Tag altid hovedframe med, selvom der linkes direkte til underframe
I HOVEDFRAMEN (eller det øverste FRAMESET-dokument !-)

Denne kode sættes ind i <HEAD>-sektionen (eller ihvertfald FØR første <frameset>-tag):

<script language="javascript" type="text/javascript">
  function loadSource(){
  if (location.search!=""){
    src=unescape(location.search.substring(1));
    top.frames['mainFrame'].location.href=src;
  }}
</script>

I <body>-tagget (eller første <frameset>-tag) sættes dette ind i onload-eventen:
(har du i forvejen noget i onload, skal loadSource(); foran dette)

<body . . . onload="loadSource();">

Denne kode sættes ind i starten af <HEAD>-sektionen af hver indholds-underframe:
-- bemærk, at den midterste linje er een meget lang linje !-)

<script language="javascript" type="text/javascript">
  if(top.location==window.location){top.location.replace(top.location.href.substring(0,top.location.href.indexOf(".dk/")+3)+"/index.html?"+escape(location.pathname))}
</script>

Rød markering i kode betyder, at du sikkert skal ændre
-- øverst skal navnet selvfølgelig være navnet på din (i)frame
-- nederst skal der ændres, hvis du har et domænenavn, som ikke slutter på .dk

Eksempel: Dit domænenavn hedder etellerandet.dk/brugerNavn
Så skal .dk udskiftes med brugerNavn -- og 3 skal ændres til 10 (antallet af bogstaver m.v.)
Avatar billede cdc Novice
29. november 2003 - 18:53 #12
har lige fundet denne:

<A HREF="apage.html" TARGET="frameName1" onClick="parent.frameName2.location.href='bpage.html'">go</a>

måske den hjælper lidt hen af vejen, skift framename1 og framename2 ud med dine navne
Avatar billede stigbo Nybegynder
29. november 2003 - 19:06 #13
tak for hjælpen. Jeg vil sætte mig ned og kigge på sagene.Nu skal jeg bare finde ud af hvordan jeg får givet cds sine point...... hjælp.
mvh
Stig/
Avatar billede cdc Novice
29. november 2003 - 19:11 #14
så svarer jeg, men prøv den sidste jeg kom med først, den anden har noget med indexering på søgemaskiner osv at gøre også
Avatar billede cdc Novice
29. november 2003 - 19:14 #15
takker :o)