Avatar billede tsl77 Nybegynder
28. november 2003 - 19:49 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål til ændring af skriftstørrelse i browseren..

Hejsa,

Jeg har lavet en side (www.laliga.dk) hvor jeg sidder i et kæmpe dilemma. Hvergang man ændre min skriftstørrelse, ødelægger det hele min side(prøv selv evt), grundet rammer og baggrundsbilleder. Det kan selvføgelig diskuteres hvorvidt dette er den rigtige måde at gøre det på, men den eneste løsning jeg ser er at gøre sådan så man simpelthen ikke kan ændre ved skriftstørrelsen.

Dette problem har fået mig til at begynde på CSS, men jeg har endnu ikke fundet en løsning på mit problem. Jeg kunne godt tænke mig et script der kunne løse dette problem.
Jeg har allerede et stylesheet, dette bruger jeg til at understrege mine menupunkter når jeg køre musen hen over dem.. Skal jeg lave et nyt style sheet så? eller hvordan fungere det? Håber på en løsning!

Med venlig Hilsen

Thomas Laursen
Avatar billede tsl77 Nybegynder
28. november 2003 - 19:51 #1
Samtidig ved jeg også at man skal lave sin skriftstørrelse i pixels eller cm's.. men jeg kan bare ikke få det til at virke..
Avatar billede cdc Novice
28. november 2003 - 20:00 #2
se under www.html.dk css tutorial, der ligger en med font
Avatar billede tsl77 Nybegynder
28. november 2003 - 20:11 #3
Ja jeg har kigget på den.. kan bare ikke se om jeg skal tilføje disse scripts direkte i mit stylesheet, eller lave et nyt style sheet?

h1 {
    font-size: 30px;
}
h2 {
    font-size: 1cm;
}
h3 {
    font-size: 120%;
}
p {
    font-size: 1em;
}

Dette står på www.html.dk under CSS og font størrelse.. men det virker ikke, og jeg aner ikke hvad jeg gør galt.. I stedet for <font size="-1" som der står i mit html script, så skriver jeg det således <font size="h1"  Dette burde referere til mit stylesheet, ikke? eller er jeg forkert på den?
Avatar billede webbygger Nybegynder
28. november 2003 - 21:04 #4
Såvidtjeghusker marker du "bare" den tekst der skal have "h1" og derefter går du nede Properties (egenskaber) > format og der finder du heading 1 og så skulle den være der !
Avatar billede tsl77 Nybegynder
28. november 2003 - 21:13 #5
Ja men den låser stadigvæk ikke min font størrelse.. hele pointen er at få låst min font størrelse fast, således at den ikke ødelægger min side..
Avatar billede webbygger Nybegynder
28. november 2003 - 21:17 #6
HMmm...låser - så forstå jeg desværre ikke dit spørgsmål :o/
Avatar billede tsl77 Nybegynder
28. november 2003 - 21:22 #7
Ok, du ved at man via browseren kan ændre ved skriftstørrelsen.. Jeg har set flere sider der ignorere dette, og det ønsker jeg, da det ødelægger min side fuldstændigt. Grunden til at den gør det, er at jeg arbejder med Rammer.. prøv engang at gå ind på www.laliga.dk og se siden.. så ændre skriftypen til en større skrift.. og se hvad jeg mener.. det er dette problem jeg ønsker at løse, ved at låse font størrelsen.. Jeg har set tonsvis af sider der har fastlåst deres skriftstørrelse, og ønsker blot at vide hvordan.. selvføgeligt ud over at man skal bruge CSS.. så langt er jeg kommet :)
Avatar billede webbygger Nybegynder
28. november 2003 - 21:34 #8
Prøv dette linke http://web-byggeren.dk/test2.asp og derefter ændre skrift str.
Avatar billede webbygger Nybegynder
28. november 2003 - 21:35 #9
Nu skulle den øveste skrift ikke ændre sig, hvis den ikke gør ser du løsningen på billedet
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
28. november 2003 - 21:37 #10
Jeg har svaret på et meget tilsvarende med eksempel.http://www.eksperten.dk/spm/432777

Husk at lave dit css som et link!

:-) karsten_larsen
Avatar billede cdc Novice
28. november 2003 - 21:41 #11
smid denne ind i head:

<style type="text/css">
<!--

BODY {
    font-family: Verdana;
    font-size: 10px;
    font-style: normal;
    color: #ffffff;
}
TD {
    font-family: Verdana;
    font-size: 10px;
    font-weight: normal;
    font-style: normal;
    color: #ffffff;
}

-->
</style>

der er ikke taget hensyn til dine links det har du jo lavet og smider ind i den
Avatar billede tsl77 Nybegynder
28. november 2003 - 22:03 #12
cdc, dit link ændre ikke ved at man stadigvæk kan ændre skriftstørrelsen i browseren.. Karsten, dit er tæt på.. nu ændre størrelsen i min menu ikke.. men resten gør.. grr, sorry hvis jeg er besværlig, men det går mig seriøst på det her.. men det kender i vel :) er der noget information jeg kan give jer? det ville nok være bedst hvis jeg smed det ind i mit Style sheet jeg allerede havde lavet..
Avatar billede webbygger Nybegynder
28. november 2003 - 22:11 #13
Det skal lægges i dit CSS for, at virke - det gælder også cdc's løsning !
Avatar billede cdc Novice
28. november 2003 - 22:37 #14
nåh, men se her om du kan ændre denne: http://hjem.get2net.dk/arntsen/eksperten/css/fast_text.htm
Avatar billede cdc Novice
28. november 2003 - 22:38 #15
så kan du se kildekoden bagefter
Avatar billede cdc Novice
28. november 2003 - 22:38 #16
at du så kan bygge vider på det og lave klasser osv, er en anden sag. Alt det kan du læse på www.html.dk hvordan man gør.
Avatar billede tsl77 Nybegynder
28. november 2003 - 22:41 #17
Tak for hjælpen allesammen.. cdc's svar har løst mit problem, delvist :) men jeg bliver nød til at lave meget om for at få det hele til at spille.. det bliver et stort arbejde, men jeg har fundet fremgangsmåden.. mange tak!

Mvh

Thomas Laursen