Avatar billede infl Nybegynder
13. januar 2001 - 15:05 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Cron Job!!

Jeg har et perl script der skal køres hver time, så jeg skal bruge et cronjob! Findes der en måde, hvorpå man kan tjekke om man kan benytte sig af cronjobs!! Jeg har prøvet at skrive which crontab og så kommer den med følgende: usr/bin/crontab eller så dan noget!!
Er der en som kan lave en cron fil for mig, som der kører scriptet pass1.pl hver time, min sti er følgende:

/home/brian4/extremexxxpasswords-www/cgi-bin/

Når det er gjort, skal der så chmod på den og hvordan sætter jeg den op? Og hvad skal jeg skrive for at execute den?
Avatar billede morph Nybegynder
13. januar 2001 - 15:14 #1
første skriver du crontab -e

Derefter paster du denne linie ind i den
0 * * * * /home/brian4/extremexxxpasswords-www/cgi-bin/pass1.pl

Det var det
Avatar billede infl Nybegynder
13. januar 2001 - 15:16 #2
Hvad betyder denne crontab -e
Avatar billede morph Nybegynder
13. januar 2001 - 15:18 #3
det betyder du vil editere den
Avatar billede infl Nybegynder
13. januar 2001 - 15:22 #4
Kan du ikke lige oversætte det til dansk?
Avatar billede morph Nybegynder
13. januar 2001 - 15:22 #5
hvis du har telnet acess til serveren kan du skrive

man crontab
Avatar billede infl Nybegynder
13. januar 2001 - 15:28 #6
Jeg bruger phpshell, men det virker vil på samme måde? Hvad gør man crontab?
Avatar billede morph Nybegynder
13. januar 2001 - 15:35 #7
Crontab eller cronjob er så du kan få en speciel ting til at gøre et eller andet på et eller andet tidspunkt.

Så hvis du vil have pass1.pl til at køre hver time så skal man lige redigere crontaben for din bruger.

Dette gøres ved man skriver crontab -e så åbner den en editor hvor du skal skrive hvad du gerne vil have din crontab til at gøre.

I dit tilfælde vil du gerne have pass1.pl til at køre hver time.

Derfor skriver du
0 * * * * /home/brian4/extremexxxpasswords-www/cgi-bin/pass1.pl

det første 0 er minuter.
den første * er timer
den næste * er dage
den næste * er måneder
den næste * er ugedage

Og så din kommando..

Svar nok ?

Jeg kender ikke phpshell, men det tror jeg eftersom du kan skrive which crontab
Avatar billede infl Nybegynder
13. januar 2001 - 15:37 #8
Kan jeg ikke lave en fil med navnet cron, så jeg så uploader i ASCII mode, hvor jeg så skriver crontab mincronfil?
Avatar billede morph Nybegynder
13. januar 2001 - 15:41 #9
jo det kan du godt

past den linie og upload filen

Derefter skriver du bare crontab dinfil
Avatar billede infl Nybegynder
13. januar 2001 - 15:43 #10
OK, tak for din hjælp, her kommer dine point lige!!
Avatar billede morph Nybegynder
13. januar 2001 - 15:44 #11
virker det så også ?
Avatar billede infl Nybegynder
13. januar 2001 - 18:28 #12
Vides ikke pt, da min server er nede iøjeblikket!!