Avatar billede marcus25 Nybegynder
27. november 2003 - 23:31 Der er 3 kommentarer

find tekst i tabel

Hej
Jeg vil gerne (i VAB) bruge docmd.findrecord til finde en bestemt tekst i en tabel (uanset hvilket felt det står i).

Men hvis man f.eks skriver:

DoCmd.FindRecord """mar""", acAnywhere, False, , False, acAll, True

Hvordan i alverden angiver man så hvilken tabel der skal søges i??
Avatar billede mugs Novice
28. november 2003 - 06:42 #1
Hvis din db er normaliseret og tabellerne er korrekt relationsforbunde, så skulle det ikke være noget problem. Men noget siger mig, at dette ike er tilfældet.
Du laver en forespørgsel (Lad os kalde den "Forespørgsel1"), der indeholder alle tabeller med alle felter, du vil søge i.I et felt's kriterielinie indtaster du:

Like "*" & [Forms]![Form1]![Tekst0] & "*"

Derefter laver du en ubundet form ("Form1") med et enkelt ubundet tekstfelt ("Tekst0") og en kommando knap.

På baggrund af "Forespørgsel1" laver du endnu en formular , lad os kalde den "Form2". Åbn "Form1" i designvisning og i kommandoknappens Vedklik hændelse skriver du:

Do.Cmd.OpenForm "Form2"

Gå i formularvisning og indtast mar i Tekst0, og tryk derefter på kommandoknappen. Du åbner nu "Form2", der hvor teskststrengen "mar" er indeholdt i det felt, hvori du indtastede kriteriet.

Når du vil have flere felter med i kriteriet, indsætter du blot kriteriet i flere felter i forespørgslen. Husk at du skal forskyde kriteriet en linie ned for hvert felt du indrager i kriteriet. Hvis kriterierne står på samme linie evaalueres de som "Og". Forskyder du nedad evalueres de som "eller"
Avatar billede marcus25 Nybegynder
30. november 2003 - 17:25 #2
Det er den metode jeg bruger i øjeblikket, men jeg synes den er noget omstændelig hvis der er mange tabller og mange felter. Derfor vil jeg hellere bruge docmd.findrecord og dermed søge alle felter igennem blot ved at angive tabelnavn - kan man ikke det!
Avatar billede mugs Novice
30. november 2003 - 19:43 #3
Du bruger jo FindRecord i en formular, og kan her specificere hvilke felter, og dermed tabeller der skal søges i.