Avatar billede php_gubbi Nybegynder
27. november 2003 - 15:46 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver man et grafisk objekt der tager muse events

Hejsa

Jeg er ved at lave et Tic Tac Toe spil i java og vil gerne have hvert feldt i dette spil til at være et objekt med en grafisk repræsentation der er modtagelig over for muse events.

Er der nogen der har en ide om hvordan man kan lave dette. Grunden til at jeg ikke bruger JButton er at jeg gerne vil tegne et kryds eller en bolle på "knappen" nå der er blevet trykket på den. Jeg vil helst undgå at bruge billeder, helst tegne selv.

Har kigget lidt på Canvas .. men det synes ikke rigtig at ville virke.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. november 2003 - 15:50 #1
Jeg har før set løsninger hvor man bare fanger klik over det hele og
beregner aktion udfra koordinaterne på hvor der er klikket.
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
27. november 2003 - 15:50 #2
nu siger du godt nok at du helst vil tegne selv, men alligevel...

JButton har følgende metoder:

setIcon(Icon icon);
setPressedIcon(Icon);

Og at bruge to billeder af henholdsvis et kryds og en bolle, vil da ikke gøre noget.

Blot min mening :)
Avatar billede conrad Nybegynder
27. november 2003 - 16:08 #3
du kan også tegne på en JButton:
import javax.swing.*;
import java.awt.*;

public class DrawButton extends JButton
{

    public DrawButton()
    {
    super();

    }

    protected void paintComponent(Graphics g)
    {
        g.drawLine(0,0,getWidth(),getHeight());
        g.drawLine(0,getHeight(),getWidth(),0);
    }

    public static void main(String args[])
    {
    JFrame f = new JFrame("Drawbutton example");
    f.setSize(200,200);
    f.getContentPane().setLayout(new GridLayout());
    f.getContentPane().add(new DrawButton());

    f.setVisible(true);

    }
Avatar billede php_gubbi Nybegynder
27. november 2003 - 16:30 #4
Tak til conrad ... det gør det jo vildt meget letere bare at bruge en knap.

Nu skal vi så se om det paser ind i resten af min kode.
Avatar billede php_gubbi Nybegynder
27. november 2003 - 16:33 #5
Ps..
til arne .. det er sådan det virker nu .. men det skulle gerne blive lidt mere objekt orienteret ;)

til Mikkel .. for at det skal være ordenligt scalerbart vil jeg helst selv tegne og slippe for billeder.