Avatar billede cyberjesus Nybegynder
27. november 2003 - 09:49 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Dual boot vil ikke starte!

Hejsa

Jeg har en PC men win2000 og XP Home Ed. Så snart man vælger hvilket OS man skal starte, så genstarter den. Fejlsikret tilstand kan den heller ik starte! Disken fejler ikke noget, og der er intet virus på den ( tjekket i en anden PC ) .. HJÆÆLP! hva kan man gøre ?!

CJ
Avatar billede ird Praktikant
27. november 2003 - 09:53 #1
Dual Boot: Hvis du vil kører dual boot skal du være opmærksom på at Windows 9x og Me ikke kan læse filer på NTFS drev (de kan slet ikke se drevet). Da vil det være en god idé at have et fællesdrev i FAT32.

Hvis du har Windows 98/Me i forvejen kan Windows XP installeres på et tomt drev - Windows XP opretter så en bootmenu hvor du kan vælge mellem Windows 9x og XP i opstarten.

Bemærk at med flere styresystemer på en PC i netværk, skal computernavnet i netværksindstillingerne være forskelligt i hvert styresystem. Hvis du vil installerer flere styresystemer på en tom harddisk kan du med fordel lave en bootpartition på ca. 100MB installere f.eks. Windows 98 på D: og derefter XP. Fordelen er at bl.a. at du ikke sletter XPs boot filer ved formatering af Win 98 drevet. Hvis du ikke laver et bootdrev og du vil af med Win 98/Me så nøjes med at slette mapperne Windows og Programmer på Win 98/Me drevet. Der vil så være nogle enkelte filer tilbage der tilhører Win98/Me og hvis du ikke er sikker på hvad der er hvad, så lad dem ligge, de fylder ikke meget og forstyrre ikke systemet.
Avatar billede ird Praktikant
27. november 2003 - 09:57 #2
Hvis det er en ny harddisk kan du oprette og formatere et drev til XP, med installationsprogammer - du behøver altså ikke bruge nogen andre programmer til at forberede harddisken. Faktisk vil jeg stærkt anbefale dig at bruge denne mulighed på en tom harddisk - hvis du ønsker at oprette et lille bootdrev til dualboot kan du bruge fdisk. Når XP er installeret kan du i Computeradministration bruge Diskhåndtering til at oprette partitioner og drev på ikke allokeret harddiskplads.

paste herfra http://www.wintip.dk/xp/artikler/install.htm
Avatar billede ird Praktikant
27. november 2003 - 09:58 #3
Avatar billede cyberjesus Nybegynder
27. november 2003 - 10:00 #4
Problemet er det at maskinen har kørt uden problemer dagen før! .. Den blev lukket korrekt ned osv. dagen efter begyndte den bare at lave ballade!! ... Såå det er skam ikke fordi der er problemer med at få installeret det.
Avatar billede ird Praktikant
27. november 2003 - 10:02 #5
Hmm har du testet for virus med en online scanner!

Prøv lige at indsætte denne sti i kør men husk at have din xp cd i mens

SFC /scannow og tryk enter
Avatar billede cyberjesus Nybegynder
27. november 2003 - 10:16 #6
Jeg prøver lige igen ! Den kan IKKE starte op. Den genstarter så snart man vælger hvilket OS man vil starte. Dagen før blev den lukket fint nok ned. Så den starter pludselig IKKE op, men genstarter istedet .
Avatar billede ird Praktikant
27. november 2003 - 10:20 #7
Prøv lige at resette din bios til default

Tryk del under opstart
Avatar billede ird Praktikant
27. november 2003 - 10:20 #8
Undskyld er lidt rundt på gulvet i dag!
Avatar billede cyberjesus Nybegynder
27. november 2003 - 10:20 #9
Hehe.. okay. prøver engang.. Jeg arbejder med IT til hverdag.. sååå ved godt hvordan jeg kommer i BIOS :)

Prøver lige ..
Avatar billede ird Praktikant
09. juni 2004 - 08:04 #10
Du må sådan set selvom det her, men du burde kikke lidt her:

http://expfaq.1go.dk/?id=1#vejledning_til_nye_brugere
http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar

Så er du godt igang med at blive en god bruger af forrummet.
På den måde slipper du for irettesættelser fra folk hvis du træder ved siden af :))

Husk at lukke dine gamle spørgsmål. Dette gør at du en aden gang har nemmere ved at få kvalificeret hjælp :)

Alt med gult og mørkegrønt venter på afslutning eller feedback.