Avatar billede hawkmoon Nybegynder
26. november 2003 - 12:07 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

svarene skal være forskellige

Jeg har seks svar i en konkurrence, som alle skal være forskellige. Nedenstående tjek (eks. i javascript) virker ikke rigtig. Hvis jeg skal til at finde alle mulige kombinationer af muligheder, bliver det for vildt...

    if(document.konkurrence.q1.value
    !=document.konkurrence.q2.value
    !=document.konkurrence.q3.value
    !=document.konkurrence.q4.value
    !=document.konkurrence.q5.value
    !=document.konkurrence.q6.value) {
            alert("ok her????");
            return true;
    }        else {
          alert("Svarene skal være forskellige");
          return false;
    }
Avatar billede henning-kilroy Nybegynder
26. november 2003 - 12:16 #1
Forslag:
Tæl hvor mange svar af hver slags.
Test at alle tællerne er = 1.
Avatar billede driis Nybegynder
26. november 2003 - 12:20 #2
Er svarene tal- eller tekstværdier, eller noget andet ?
Avatar billede hawkmoon Nybegynder
26. november 2003 - 12:22 #3
Hmm - ja jeg lurede på noget, jeg bare kunne smide ind i if-sætningen. Jeg var selv inde på at smide svarene ind i et array, og køre det igennem lidt a la dit forslag. Jeg troede det kunne gøres lidt nemmere :-)
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
26. november 2003 - 12:23 #4
Udbygning af ovenstående forslag:
lav et array af booleans med q1-q6 som indeks, sæt array-værdien til true, når du har testet en værdi, meddel fejl, hvis der allerede står true.
Dette virker kun godt, hvis svarmulighederne er "små" heltal
Avatar billede hawkmoon Nybegynder
26. november 2003 - 12:23 #5
driis: Svarene er tekst, men kan godt laves om til tal. Der er 6 muligheder, som skal fordeles ud over 6 spørgsmål.
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
26. november 2003 - 12:27 #6
Hov mit svar skulle være en kommentar - jeg har blot kommenteret en tidligere kommentar - ingen point, tak
Avatar billede hawkmoon Nybegynder
26. november 2003 - 12:48 #7
Det virkede, hvis jeg lavede det sådan her. Kan det laves vaksere, eller hva?
henning-kilroy og stefanfuglsang, kan I lave et svar, så må I begge få points. I hjalp begge :-)

    var svar= new Array();
    svar[1]=0;
    svar[2]=0;
    svar[3]=0;
    svar[4]=0;
    svar[5]=0;
    svar[6]=0;

    svar[document.konkurrence.q1.value]++;
    svar[document.konkurrence.q2.value]++;
    svar[document.konkurrence.q3.value]++;
    svar[document.konkurrence.q4.value]++;
    svar[document.konkurrence.q5.value]++;
    svar[document.konkurrence.q6.value]++;

    if(svar[1]>1 || svar[2]>1 || svar[3]>1 || svar[4]>1 ||     svar[5]>1 || svar[6]>1 ||
    svar[1]==0 || svar[2]==0 || svar[3]==0 || svar[4]==0 ||     svar[5]==0 || svar[6]==0) {
          alert("nogle er lig med hinanden");
          return false;
    }        else {
          // ok
          return true;
    }
Avatar billede henning-kilroy Nybegynder
26. november 2003 - 12:53 #8
Brug fremgangmåden som beskrevet i min kommentar.