Avatar billede ludacris Nybegynder
25. november 2003 - 16:00 Der er 11 kommentarer

Java PHP ?

hvis jeg vil lave en hp. som ligner denne http://www.cscentral.dk
hvad skal jeg lave den i?
hvis det er i ren HTML. så tager det jo 1000 år.
og ved ikk helt direkte hvad PHP er

Hilsen MAthias
Avatar billede roenving Novice
25. november 2003 - 16:05 #1
php er et freeware serverside scriptingsprog, som bla. er indrettet til at arbejde op mod databaser via sql -- oftest den ligeledes gratis mySQL-database og ganske ofte på det også gratis serverprogram Apache !-)
Avatar billede fangel Nybegynder
25. november 2003 - 16:05 #2
1) det er lavet i et server-side script - fx PHP
2) du har ikke helt fat i de forskellige teknologier
  - Java er en ting
  - JavaScript er noget andet
  - PHP er noget tredje
  derfor er titel + kat helt forkert sammensat ;)

hvis du vil lære PHP kan jeg anbefale "Start på PHP" fra IDG (69kr) - den giver en basal indledning i PHP

og ja - det tager langtid at lave et helt community !

Morten
Avatar billede ludacris Nybegynder
25. november 2003 - 16:07 #3
hehe...
tak for det

ja men kan i så fortælle mig hvad http://www.cscentral.com er lavet i ?
Avatar billede roenving Novice
25. november 2003 - 16:09 #4
Den er ligesom .dk-udgaven lavet i php !-)
Avatar billede ludacris Nybegynder
25. november 2003 - 16:09 #5
BEMÆRK: jeg mener .com og ikk som i spørgsmålet, sorry
Avatar billede ludacris Nybegynder
25. november 2003 - 16:09 #6
PHP, okay... hvor får jeg et program, jeg kan lave det i ?
Avatar billede ludacris Nybegynder
25. november 2003 - 16:10 #7
er det det der Apache ?
Avatar billede roenving Novice
25. november 2003 - 16:14 #8
Næh, det var bare tre forskellige programmer som ganske ofte arbejder sammen:

Apache er en webserver, du kan installere på ret mange forskellige platforme, inklusive windows og f.eks. Linux ...

mySQL er en database, som i klasse ligger væsentligt over access, da den er flerbruger, men selvfølgelig ikke matcher de helt store databaser ...

Og så er der php, som er et opensource scripting-sprog, som kan fås gratis en masse steder ...

-- hvis du er interesseret har de masser af gode råd til dig ovre i php-kategorien !-)
Avatar billede fangel Nybegynder
25. november 2003 - 16:14 #9
nej - Apache er en webserver... man behøves ingen specielle programer til at skrive PHP - du skal derimod have en webserver med PHP for at kunne afvikle/teste det...

Morten
Avatar billede ludacris Nybegynder
25. november 2003 - 16:18 #10
Hey, tak for det roenving, endnu en gang hjælper du mig.. læh et svar, de point har du fortjent 8)
Avatar billede roenving Novice
25. november 2003 - 16:41 #11
Velbekomme '-)