Avatar billede ds-zim Nybegynder
12. januar 2001 - 13:06 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Beregnet Felt med 6 Hvis\'er !!! *PiV*

Fy for en gang kluddermor }(
Jeg prøver at fremstille kode, der kan opsummere den totale præmie for en forsikring, fordelt på 6 felter.
Deltotalen skal regnes med, hvis der er krydset af i et afkrydsningsfelt. Derfor har jeg prøvet at bruge
funktionen HVIS(LogiskTest;Værdi_Hvis_Sand;Værdi_Hvis_Falsk), hvor den logiske test er afkrydsningsfeltets
cellekæde. Som sagt, er der 6 deltotaler/afkrydsningsfelter, hvilket (i mine øjne) besværliggør opgaven
væsentligt! Hvis bare et felt er afkrydset, skal den værdi angives i det beregnede felt. Derfor har jeg
umiddelbart været tvunget til at inkludere det i det  logiske udtryk, Værdi_Hvis_Falsk ....
Her har I/Du en forsmag på hvad jeg har kæmpet mig frem til (Afkortet i et vagt forsøg på at skabe overblik,
læses bedst fra bunden af, da feltet Værdi_Hvis_Falsk \"bare\" er en kopi af det foregående udtryk);

=
HVIS(Koder!A2;E39+HVIS(Koder!A3;G39+HVIS(Koder!A4;I39+HVIS(Koder!A5;K39+HVIS(Koder!A6;M39+HVIS(Koder!A7;O39;0);HVIS(Koder!A7;O39;0));HVIS(Koder!A6;M39+HVIS(Koder!A7;O39;0);HVIS(Koder!A7;O39;0)));
HVIS(Koder!A3;G39+HVIS(Koder!A4;I39+HVIS(Koder!A5;K39+HVIS(Koder!A6;M39+HVIS(Koder!A7;O39;0);HVIS(Koder!A7;O39;0));HVIS(Koder!A6;M39+HVIS(Koder!A7;O39;0);HVIS(Koder!A7;O39;0)));
HVIS(Koder!A4;I39+HVIS(Koder!A5;K39+HVIS(Koder!A6;M39+HVIS(Koder!A7;O39;0);HVIS(Koder!A7;O39;0));HVIS(Koder!A6;M39+HVIS(Koder!A7;O39;0);HVIS(Koder!A7;O39;0)));
HVIS(Koder!A5;K39+HVIS(Koder!A6;M39+HVIS(Koder!A7;O39;0);HVIS(Koder!A7;O39;0));
HVIS(Koder!A6;M39+HVIS(Koder!A7;O39;0);
HVIS(Koder!A7;O39;0))))

Håber nogen kan finde hoved og hale i det her }( Eller kan forkorte udtrykket med en smartere funktion..

*Håbe Håbe*, Zim
Avatar billede ds-zim Nybegynder
12. januar 2001 - 13:07 #1
BAH! Jeg frygtede at evt. formatering went haywire :( Cut\'n\'Paste evt...
Avatar billede janvogt Praktikant
12. januar 2001 - 13:22 #2
Det kan helt sikkert gøres mere effektivt.

Du skal nok prøve at lave nogle mellem-resultater, som så evt. kan skjules.

Start med at beregne det første del-resultat i én celle - derefter andet del-resultat i næste celle ...etc.
Til sidst kan du så summere delresultaterne.

Avatar billede vjorgensen Nybegynder
12. januar 2001 - 13:25 #3
Jeg tror funktionen SUM,HVIS kan anvendes.

Venligst vjorgensen
Avatar billede ds-zim Nybegynder
12. januar 2001 - 13:33 #4
-> VJorgensen

Som regnearket umiddelbart er udformet, mener jeg ikke at at funktionen SUM.HVIS kan
benyttes i dette tilfælde, da der med den er tale om et celleområde, dvs. en UBRUDT
række af celler, right ? Jeg er ikke meget for at bede direktøren lave det om ...
Avatar billede vjorgensen Nybegynder
12. januar 2001 - 13:38 #5
Det er rigtigt, man skal i så fald samle cellerne - det kunne man vel gøre ved at danne et skjult kopiområde med samme indhold; uden at forstyrre direktøren?

Venligst

vjorgensen
Avatar billede ds-zim Nybegynder
12. januar 2001 - 13:51 #6
Heh, klart der :) Dog har jeg mig mine dårlige erfaringer med skjulte/låste områder ..
(Læs: MEGET krævende brugere! Kan få de mest bemærkelsesværdige problemer stablet på benene!)
Avatar billede ds-zim Nybegynder
12. januar 2001 - 13:52 #7
Problemet er løst :) Det hjalp væsentligt at dele udtrykket op!
Tak for indsatsen !!

Zim
Avatar billede ds-zim Nybegynder
12. januar 2001 - 13:54 #8
Æv, der fik jeg forkælet jer! I skulle egentligt kun have haft 20 point hver ;)