Avatar billede nanders Nybegynder
23. november 2003 - 09:22 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Rammer vs. tabeller

Kære eksperter,

Jeg er ved at programmere min hjemmeside om fra bunden, idet jeg kom til at starte med "HTML-editoren" Frontpage.

I den forbindelse ønsker jeg en struktur hvor jeg i en venstreside kan manøvrerer på min side og jeg i højre siden har selve teksten.

Til det formål har jeg brugt frames. Det virker upåklageligt i forhold til mit oprindelige formål - men jeg har dog nogen generelle spørgsmål.

Hvis jeg ser kilden for jeg kun en meget kort HTML-kode:

<frameset frameborder="1" framespacing="1" border="10" cols="20%,*" rows="100%">
    <frame src="test_vs.html" name="Ramme1_1" scrolling="auto">
    <frame src="it" name="main" scrolling="auto">
</frameset>

- som jo bare er definitionen på rammen og så hvilke sider der skal vises i de to rammer.

Er det ikke et problem i forhold til søgemaskiner som google osv. når de skal finde indholdet af mine sider ?

Hvordan kommer jeg uden om dette problem ?

Er det muligt at lave det samme med tabeller, så jeg får et ensartet udseende på alle mine sider med samme bredde osv. ?

Hvis ikke, hvordan kunne man ellers gøre det ?

Venlig hilsen

nanders
Avatar billede babyworm Nybegynder
23. november 2003 - 10:08 #1
Hvad angår søgemaskiner, så vil den søge på alle dine sider, hvis du ikke beder den om andet. Du kan sætte et stykke kode i meta, og derved søger den kun på det dokument du vil have.

Hvis din fil hedder index skal du indsætte denne kode i meta.
<META NAME="Robots" CONTENT="INDEX,NOFOLLOW">

Så index'ere den kun index filen og ikke andre.
Avatar billede babyworm Nybegynder
23. november 2003 - 10:09 #2
Du kan sagtens lave siden i tabeller også. Hvis du kun vil have det i .htm eller .html kan du bruge iFRAME til at skifte indhold i den ene tabel.

Hvis du laver det i tabeller, så vil jeg anbefale du laver en skabelon, og derved kalder teksten ind i den.
Avatar billede nanders Nybegynder
23. november 2003 - 11:31 #3
Hej bw

Kan du evt. give en html kode, jeg kan bruge som skabelon.

Jeg har brug for en tabel med to kolonner; venstre kolonne skal altid fylde 20% af skærmen - med en ramme omkring sig - og højre kolonne skal fylde de sidste 80% af skærmen -uden en ramme omkring sig.

Det skal være muligt at skrive sideordnet, som det fremgår af:

www.amn.frac.dk

- altså der skal kunne være tekst i begge tabeller uden at teksten i højre side ikke står under al teksten i venstre side.

Jeg har eksperimenteret en del med det, men jeg kan ikke få tabelbredden til at være konstant - og jeg kan heller ikke få teksten i højre tabelvindue til at stå over for teksten i venster tabelvindue.

Vil jeg herefter, efter læsning om iframes kunne åbne linksene i venster tabelside ovre i højre tabelside?

/ nanders
Avatar billede nanders Nybegynder
23. november 2003 - 11:35 #4
Har jeg forstået din første kommentar rigtigt, så at hvis jeg angiver det du skriver, søger søgemaskinen kun på min indexside - dvs. den giver ikke søgeren en af mine underside - uden at brugeren også for venstresiden med i sin brwoser ?
Avatar billede babyworm Nybegynder
23. november 2003 - 12:07 #5
Ja... den søger kun på din index side hvis du sætter den kode ind imellem head taget. Skal du bare have en tabel som det link du skrev?
Avatar billede babyworm Nybegynder
23. november 2003 - 12:10 #6
Gem følgende kode som index.htm:

<html>
<head>
<title>DIN TITEL HER</title>
<meta name="Robots" content="index,nofollow">
</head>

<body>
<table width="100%" height="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
  <tr>
    <td width="20%" style="border: 1 solid black;">Her er din menu</td>
    <td width="80%">Her er din side</td>
  </tr>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede babyworm Nybegynder
23. november 2003 - 12:11 #7
Som den er nu, så er tabelmenuen altid 20% og indholdstabellen 80%. Hvis du ønsker den skal være i pixels, så indsætter du bare et andet tal uden procent. Dvs. hvis du vil have menuen til at være 120 pixels, erstatter du bare 20% med 120
Avatar billede babyworm Nybegynder
23. november 2003 - 12:13 #8
Som den er nu, er der et rum på 10 pixels hele vejen rundt om den store tabel. Hvis du vil have fjernet den, så sig lige til
Avatar billede babyworm Nybegynder
23. november 2003 - 12:19 #9
Med iframe inde i:

<html>
<head>
<title>DIN TITEL HER</title>
<meta name="Robots" content="index,nofollow">
</head>

<body>
<table width="100%" height="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
  <tr>
    <td width="20%" style="border: 1 solid black;"><p align="center"><a href="forside.htm" target="iframe">Forside</a></p>
      <p align="center"><a href="about.htm" target="iframe">Om mig</a></p></td>
    <td width="80%"><iframe name="iframe" id="iframe" height="100%" width="100%" src="forside.htm"
frameborder="0"></iframe></td>
  </tr>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede babyworm Nybegynder
23. november 2003 - 12:20 #10
I den med iFrame har jeg kaldt iFrame'n: 'iframe' dvs skal du have et link til at åbne i iframen, så skal du lave en <a href="Filen.htm" target="iframe">Linkets navn</a>
Avatar billede babyworm Nybegynder
23. november 2003 - 12:21 #11
Jeg har lagt siden ud så du kan se hvordan den virker:

http://test.nielsenmand.dk/iframe
Avatar billede nanders Nybegynder
23. november 2003 - 16:56 #12
tak
Avatar billede babyworm Nybegynder
23. november 2003 - 19:38 #13
Det var så lidt :) Tak for points