Avatar billede edelbo Nybegynder
22. november 2003 - 20:30 Der er 19 kommentarer

Kan man installere php og mySQL på en Windows 2000 server

Kan man installere php og mySQL på en Windows 2000 Server Small Buisness, så jeg kan køre .php scripts på denne?
Avatar billede sukos Juniormester
22. november 2003 - 20:30 #1
jow, skulle du jo nok kunne.
Kan du komme på localhost?
Avatar billede edelbo Nybegynder
22. november 2003 - 20:32 #2
Vil følgende pakke virke?
http://www.easyphp.org/index.php3?lang=en

Jeg har ikke installeret det, ville lige høre af først!!
Avatar billede sukos Juniormester
22. november 2003 - 20:36 #3
måske nok, men vil HELT KLART anbefale at du selv henter de nyeste versioner og selv installerer. Efter download tager det kun 5 min. så er du kørende!
Avatar billede edelbo Nybegynder
22. november 2003 - 20:38 #4
Hvorfor kan jeg ikke bare bruge den pakke, er da noget lettere??
Avatar billede edelbo Nybegynder
22. november 2003 - 20:39 #5
Jeg er ikke så stiv i at sætte det korrekt op, derfor ville det være lettere at installere denne pakke!!
Avatar billede sukos Juniormester
22. november 2003 - 20:39 #6
Måske, men du får IKKE nyeste versioner, og pakken kan evt. være "mixet", så du får sværere ved at ændre i config m.m.
Avatar billede sukos Juniormester
22. november 2003 - 20:40 #7
Avatar billede sukos Juniormester
22. november 2003 - 20:41 #8
Hent, og kør filen.

Og så lige......

Under install, når du bli'r bedt om at indtaste "Network Domain", så skriv blot dk, og ved "Server Name" skriver du localhost
og vælger "Run as service for all users"
Avatar billede sukos Juniormester
22. november 2003 - 20:42 #9
Avatar billede sukos Juniormester
22. november 2003 - 20:44 #10
mysql ->

http://www.mysql.com/downloads/mysql-4.0.html

Kik under windows downloads

Når apache kører, og du har hentet PHP og Mysql, så meld lige tilbage
Avatar billede sukos Juniormester
22. november 2003 - 20:44 #11
Hvis ellers du har mod på at få det op at køre selv! :O)
Avatar billede sukos Juniormester
22. november 2003 - 20:46 #12
B.t.w.
Under Apache install, kan du vælge hvor apache skal ligge.
Default går den i programmer/......

Hvis du blot vælger et drev, c f.eks., vil apache komme til at ligge på c:\apache
Avatar billede sukos Juniormester
22. november 2003 - 21:44 #13
Nåh, er nødt til at smutte, men du kan jo altid sige til! :O)
Avatar billede fangel Nybegynder
23. november 2003 - 11:19 #14
noget nyt i sagen... kan godt bakke sukos op i apache install ;)

grunden til at man ikke skal inst. pakker er at det gør det sværre at opdatere de enkelte dele... hvis man har inst. det hver for sig kan man til en hver tid opgradere en af tingene - og man for en bedre indsigt i server-miljøet

Morten
Avatar billede edelbo Nybegynder
23. november 2003 - 12:40 #15
Jeg vil følge Sukos råd, men jeg kan først afprøve det mandag morgen, da serveren er på mit arbejde.

Kan du ikke give en udførlig forklaring i hvordan jeg installere det hele, så jeg kan gøre det i morgen tidlig?

På forhån tak.
Avatar billede sukos Juniormester
23. november 2003 - 12:49 #16
Jow da! :O)

I løbet af i dag, har lige lidt jeg skal.
Avatar billede sukos Juniormester
23. november 2003 - 23:38 #17
Installer Apache som nævnt ovenover.
Vælg c:\ når du får mulighed for at vælge hvor den skal installeres.

Når den er installeret, så tjek det ved at gå på http://localhost

PHP:
zip'en med PHP som er downloadet, udpakkes i apache mappen, c:\apache
Ved udpakningen laves et dir med filer, omdøb det dir til php

Kopier nu filerne, "php4ts.dll" og "php.ini-dist" til dit windir.
php.ini-dist omdøbes til php.ini

SÆT APACHE OP TIL PHP:

Åben httpd.conf med notepad, find linien med:
AddType application/x-tar .tgz

(ligger lige efter "AddChartset" - linier)

Under linien med AddType application/x-tar .tgz lægger du nu:

LoadModule php4_module C:/Apache/php/sapi/php4apache.dll
AddType application/x-httpd-php .php

Gem ændringen, og genstart Apache,
start->programmer->apache...->control apache...restart
eller start den hvis den ikke kørte.

Lav nu flg. i en ny fil, (med notepad)

<?php phpinfo(); ?>

gem den som info.php og IKKE info.php.txt i mappen htdocs, som ligger c:\apache\htdocs

Load nu dokumentet i din browser, http://localhost/info.php
Så skulle du gerne få vist div. info om PHP

httpd.conf kontrollerer apache's "adfærd"
php.ini kontrollerer PHP "adfærd"

Apache og PHP fungerer! :O) forhåbentlig da!

Pak nu mysql-filen ud. Tager du den første win, (22.7 Mb) laver den et nyt dir, hvori der ligger en setup.exe
Kør den, og vælg default indstillinger alle steder hvor der er en mulighed.
Du får nu Mysql installeret på c:\mysql
Efter install, så kør "winmysqladmin.exe"
Du behøver ikke indtaste brugernavn og password, kan altid senere gøres.

Filen winmysqladmin.exe ligger i c:\mysql\bin
Ja, så skulle mysql gerne køre!
Avatar billede edelbo Nybegynder
25. november 2003 - 14:51 #18
Hvor skal jeg så installere det på serveren, for at jeg kan tilgå det med mine klienter? Jeg mener, hvis jeg ligger det som localhost på serveren kan jeg så tilgåde det fra en klient, og evt. hvordan gør jeg det??
Avatar billede sukos Juniormester
25. november 2003 - 23:18 #19
Hvor på computeren du rent fysisk lægger apache m.m. er jo op til dig.

Hvis du installerer som localhost, så kan Apache kun nås af andre på lokalnetværket.
Typisk ved at skrive computerens navn, http://computernavn eller dens interne IP, f.eks. 10.0.0.2 eller 192.168.0.2

Hvis du vil at alle andre også kan gå ind på en side hostet på comp'en, skal du enten bruge en IP eller et domænenavn som ServerName i din httpd.conf, samt åbne for (typisk) port 80 i din router, hvis du har så'n en.