Avatar billede gizp Nybegynder
21. november 2003 - 20:37 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Salgssystem, hvordan?

Jeg vil lave et salgssystem, men jeg er ikke helt sikker på hvordan.

Så jeg håber I kan hjælpe mig med følgende:

1. Når "den besøgende" klikker på den vare han vil have, hvor skal jeg så gemme varen? (Sessions,MySQL) og hvordan?

2. Er det nok med at systemet sender en mail med ordren til "virksomheden" og en ordrebekræftelse?

Kan jo fortælle jeg vil ligge alle vare i MySQL database.

På forhånd tak!

/gizp
Avatar billede cool_casper Nybegynder
21. november 2003 - 20:41 #1
Du kunne gemme varerne i en session.. Det er nok nemmest - og sikrest! :)

Ved checkout/betaling lægges varene i en tabel med bestile varer og så dermed også sender en mail til kunden og/eller virksomheden...
Avatar billede gizp Nybegynder
21. november 2003 - 20:49 #2
okay.. men hvordan vil du lægge det i Sessions. Jeg er lige begyndt at arbejde med dem. Så er ikke helt god til det endnu.

Skal det være i en session eller flere... (hvis flere hvordan kan jeg så finde ud af hvor mange der er?)

Hvis med 1 session skal det så være noget lignende:
<?
$foer_kurv = $_SESSION["bestilte_varer"];
$efter_kurv = $foer_kurv.",".$ny_vare;
$efter_kurv = $_SESSION["bestilte_varer"];
?>
Avatar billede gizp Nybegynder
21. november 2003 - 20:50 #3
ja eller: $_SESSION["bestilte_varer"] = $efter_kurv;
Avatar billede nicklasb Nybegynder
21. november 2003 - 20:54 #4
du kan jo evt bare ligge alle id'erne på varene der ned.. Altså et unikt ide, som er bestemt i databasen.. Så dan et array med disse, og gem denne i din session.. Så ligger de alle sammen der når du henter dem ud igen.. :D
Avatar billede cool_casper Nybegynder
21. november 2003 - 20:55 #5
Ja, det er et evigt problem at folk ikke kan finde ud af at bruge Sessions til sådanne system. Grunden til dette er at man skal lave sine sessions. Det vil sige at du f.eks. gør sådan at folk kan tilføje 10 varer og så der komme en og vil bestille 11 ting så har du et problem..
Avatar billede cool_casper Nybegynder
21. november 2003 - 20:58 #6
Som nicklasb siger kan du f.eks. bruge et array som bliver gemt i en session..
Avatar billede gizp Nybegynder
21. november 2003 - 21:03 #7
Ja, men skal det ikke ligne lidt det jeg skrev tidligere?
Avatar billede saj Nybegynder
21. november 2003 - 21:03 #8
hvis du gav hver type vare een id, og i sessionen kunne du skive antalXid og så dele den ved x'et når kunden skal tjekke ud, med en explode()
Men du bliver næsten nød til at lave en begrænsning på antal vare den handlene kan købe af gange, du kan evt lave en session ved siden af der tæller hver gang kunden køber en vare, og hvis der så bliver mere end de tilladte antal vare giver den en advarsel... håber du kan forstå hvad jeg mener
Avatar billede nicklasb Nybegynder
21. november 2003 - 21:07 #9
hvorfor dog gøre det på en så besværlig måde?!

Du kan da bare hvis du fra tidligere session har fået at brugeren har klikket på varene;

1, 6, 21, 35, 43, 65 og 76 ligge disse ned i et array således;

$varer = array();
$varer(1, 6, 21, 35, 43, 65 og 76);
//og så gemme varer i en session;
$_SESSION["bestilte_varer"] = $varer; // eller hvordan du nu engang har valgt at registrere dine sessions..

En RIGTIG dårlig service allerede på forhånd at bestemme hvor meget en bruger må købe i din butik, og en lige så dårlig service ikke at have et script der virker ordentligt..

Hvis du har problemer med noget af det jeg har skrevet skriver du bare.. ;)
Avatar billede gizp Nybegynder
21. november 2003 - 21:14 #10
nicklasb -> Dit script forudsætter vel at alle varene står på samme side..?

Meningen er at man kan klikke rundt i kategorier, og så læse lidt om varen og så lægge den i kurven... det kan jeg ikke se at de forslag virker til.

Da er det jeg ville bruge mit ovenstående script eksempel, så lægger jeg jo bare id'erne i session, hver gang brugen klikker på varekurv.
Avatar billede gizp Nybegynder
21. november 2003 - 21:24 #11
i'll be back imorgen.. men bare kom med foreslag...
Avatar billede nicklasb Nybegynder
21. november 2003 - 21:31 #12
det er da igen forudsætning at alle varerne vælges for samme side.. tvært imod..
Den løsning du gav med at linke til de forskellige sessions, via id'er osv (altså næste og forrige), er ikke en nødvendighed i php. løsningen ligner meget c/c++ løsningen for lagring af ukendt data. Altså en filepointer, hvor du reservere plads i hukommelsen. Denne bruger du kun grundet at du i starten af dit c-program skal definere hvor stort dit array skal blive. Det er der intet krav om i php. Der fylder du bare på, så benyt dig af dette når det er muligt!!

Hvis du ved alle dine link ved varerne fx linker til en side, som læser din session, og deler det ud i et array, kan du nu blot ligge endnu en på ved at skrive

$varer[] = $idet;

og så ligge hele arrayet ned i din session igen, hvorefter du blot sender brugeren tilbage med en header-location..
PHP er MEGET fleksibelt hvad sådanne løsninger angår og meget let af have med at gøre..

Igen, det er RIGTIG dårlig service, allerede på forhånd at vælge hvor mange produkter din kunde må købe af dig.. Holder ingen steder! I bilka, ved kassen; "Så, nu har du købt 20 varer. Så må du ikke købe flere!". Det kan man ikke.. ;)
Avatar billede avminarm Juniormester
21. november 2003 - 22:44 #13
måske kan denne artikel hjælpe/inspirere http://www.devarticles.com/art/1/132