Avatar billede hew Nybegynder
21. november 2003 - 20:28 Der er 10 kommentarer

hover effekt i tabel

Kan det lade sig gøre at lave en hover effekt i en tabelrække der dækker flere koloner?

I så fald, hvordan gøres dette?
Avatar billede roenving Novice
21. november 2003 - 20:30 #1
Ved at bruge en funktion, som reagerer på onmouseover, og derefter ændrer styles på alle TD's !-)
Avatar billede hew Nybegynder
21. november 2003 - 20:32 #2
kan du give et eksempel?
Avatar billede roenving Novice
21. november 2003 - 20:37 #3
Et eksempel med images:

<!doctype html public "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>Skift Baggrund i table row</title>
<meta name="Generator" content="Stone's WebWriter 4">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<script language="javascript" type="text/javascript">
var imgs = new Array();
imgs[0] = new Array();
imgs[0][0] = new Image();
imgs[0][0].src = "../billede.jpg";
imgs[1] = new Array();
imgs[1][0] = new Image();
imgs[1][0].src = "../eksperten_logo_new.gif";
function changeOver(r){
for (i=0;i<r.children.length;i++){//>
r.children[i].style.backgroundImage="url("+imgs[1][i].src+")";
}
function changeOut(r){
for (i=0;i<r.children.length;i++){//>
r.children[i].style.backgroundImage="url("+imgs[0][i].src+")";
}
</script>
</head>
<body>
<table>
<tr onmouseover="changeOver(this);" onmouseout="changeOut(this);">
<td width="700" height="100" style="font-family:verdana;font-size:36px;font-weight:800;color:#936">Oprettet</td>
</tr>
<tr onmouseover="changeOver(this);" onmouseout="changeOut(this);">
<td width="700" height="100" style="font-family:verdana;font-size:36px;font-weight:800;color:#936">Oprettet</td>
</tr>
<tr onmouseover="changeOver(this);" onmouseout="changeOut(this);">
<td width="700" height="100" style="font-family:verdana;font-size:36px;font-weight:800;color:#936">Oprettet</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>

-- hvis du vil bruge en farve skal du bare ændre backgroundImage til backgroundColor !-)
Avatar billede hew Nybegynder
21. november 2003 - 21:18 #4
Jeg er ikke så prof, er det ikke et avanceret eksempel?
Avatar billede roenving Novice
21. november 2003 - 21:21 #5
-- tjah, det kunne man måske godt sige, men hvis du skal ændre baggrund på mange elementer, som følge af een begivenhed kan det jo ikke undgås, at det bliver lidt hrm ...

-- men hvad med at du lagde et snip af din kode eller et link, så kunne det være, at vi kunne arbejde os frem til noget interessant !-)
Avatar billede hew Nybegynder
21. november 2003 - 21:24 #6
Har endnu ikke noget, da jeg ikke vidste om det kunne lade sig gøre.....men i teorien er det bare en tabel med 4 koloner, som jeg gerne vil have får en mørkere baggrund når man kører musen henover....
Avatar billede roenving Novice
21. november 2003 - 21:35 #7
Så kig f.eks. på denne udgave:

<!doctype html public "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>Skift Baggrund i table row</title>
<meta name="Generator" content="Stone's WebWriter 4">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
td{background:#aaa}
</style>
<script language="javascript" type="text/javascript">
function changeOver(r){
for (i=0;i<r.children.length;i++){//>
r.children[i].style.backgroundColor="#333";
}
function changeOut(r){
for (i=0;i<r.children.length;i++){//>
r.children[i].style.backgroundColor="#ddd";
}
</script>
</head>
<body>
<table>
<tr onmouseover="changeOver(this);" onmouseout="changeOut(this);">
<td width="100" height="100" style="font-family:verdana;font-size:12px;font-weight:800;color:#936">Oprettet</td>
<td width="100" height="100" style="font-family:verdana;font-size:12px;font-weight:800;color:#936">&nbsp;</td>
</tr>
<tr onmouseover="changeOver(this);" onmouseout="changeOut(this);">
<td width="100" height="100" style="font-family:verdana;font-size:12px;font-weight:800;color:#936">Oprettet</td>
<td width="100" height="100" style="font-family:verdana;font-size:12px;font-weight:800;color:#936">&nbsp;</td>
</tr>
<tr onmouseover="changeOver(this);" onmouseout="changeOut(this);">
<td width="100" height="100" style="font-family:verdana;font-size:12px;font-weight:800;color:#936">Oprettet</td>
<td width="100" height="100" style="font-family:verdana;font-size:12px;font-weight:800;color:#936">&nbsp;</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede hew Nybegynder
21. november 2003 - 21:42 #8
Tjekker det lige ud - men du kan ikke komme med noget "enkelt" (i min verden), som man kan bruge i min .css fil? - mener ikke det plejer at være så uoverkueligt :)
Avatar billede roenving Novice
21. november 2003 - 21:43 #9
-- du kan ikke bruge hover til at ændre noget på flere elementer !-)

-- og i dag understøtter ingen browsere, jeg kender, hover på tr eller andre elementer, som ikke er <a>-tags ...
Avatar billede cdc Novice
21. november 2003 - 21:57 #10
Jeg har selv denne i brug på en side:

i head

<SCRIPT LANGUAGE="JScript">

function mOvr(src,clrOver){
  if (!src.contains(event.fromElement)){
    src.style.cursor = 'default';
    src.bgColor = clrOver;
  }
function mOut(src,clrIn){
  if (!src.contains(event.toElement)){
    src.style.cursor = 'default';
    src.bgColor = clrIn;
  }
function mClk(src){
  if(event.srcElement.tagName=='TR')
    src.children.tags('A')[0].click();
}
function mClk(src,clrIn){
  if(event.srcElement.tagName=='TR')
    src.children.tags('A')[0].click();
  src.bgColor = clrIn;
}

</script>

og sådan her ser selve tabellen med cellerne ud:

<tr BGCOLOR="#ffffff" onmouseover='mOvr(this,"#ebebeb");' onmouseout='mOut(this,"#ffffff");' onclick="mClk(this);">
<td><b></b></td>
<td><a href="index.asp?visa=las&id=42&rubrik=Hul 16" onfocus="this.blur()">Hul 16</a></td>
<td align="left" width="130">Jakob Melson &nbsp;</td>
<td align="center">5</td>
<td align="right" width="130">03-10-2003 12:18:13</td>
</tr>