Avatar billede apa Nybegynder
20. november 2003 - 17:35 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Problemer med kildekode fra bog

Hej Eksperter,
Jeg er i gang med at læse en bog som vedr. PHP. Jeg har kildekoden til eksemplerne i bogen, men når jeg prøver at køre dem på apacheserveren går det ikke så godt. Ved 'vis kilde' eller hvis jeg åbner en af filerne kan jeg se at koden har små rektangler mellem hvert tag. Er der en der forklare det??
Avatar billede stalle Nybegynder
20. november 2003 - 17:38 #1
er der PHP på serveren ?
Avatar billede apa Nybegynder
20. november 2003 - 17:40 #2
Jep! Jeg har lavet mine egne små php eksempler og de virker fint, men bogens eksempler funker ikke.
Avatar billede stalle Nybegynder
20. november 2003 - 17:42 #3
vis dem lige her. Ville gøre det temmelig meget nemmere at se på
Avatar billede solom Nybegynder
20. november 2003 - 17:44 #4
Jeg vil tro problemet er dette:
Dette sker som regel hvis din apache køre på en Linux(UNIX) maskine, og du bruger Windows.

forskellen er den måde hvorpå at de to systemer ser på et linieskift, og bevirker kun hvordan du ser det i "vis kilde" (jeg gætter på du bruger notepad)

teknisk: Windows bruger 2 tegn til linie skift(Carriage Return og Line Feed), mens UNIX kan nøjes med 1 tegn(Carriage Return)

Men giver det andre problemer end det med de sorte rektangler?
Avatar billede apa Nybegynder
20. november 2003 - 17:47 #5
Mit eksempel som virker fint:

<html><body>
The date at the moment is
<?php echo gmdate("M d Y");?>
</body>
</html>

Giver: The date at the moment is Nov 20 2003

Når jeg kopierer et eksempel fra bogens kode og sætter det ind her forsvinder de små rektangler så det får jeg ikke så meget ud af at vise...
Avatar billede solom Nybegynder
20. november 2003 - 17:50 #6
har du prøvet at erstatte de små rektangler med linieskift?
Avatar billede apa Nybegynder
20. november 2003 - 17:51 #7
Jeg har cd'en fra bogen. Når jeg kører den og tager en php.fil og klikker 'åben med notesblok' er de små rektangler til stede når filen er åbnet.
Avatar billede apa Nybegynder
20. november 2003 - 17:55 #8
Solom - du er inde på noget af det rigtige. Rektanglerne er til stede ved alle linieskift og jeg kan selvfølgelig side og fjerne hver enkelt rektangel og erstatte det med et linieskift...men det er en lidt omfattende måde at løse problemet på (der er mange eksempler).
Avatar billede ztyxx Nybegynder
20. november 2003 - 17:56 #9
prøv at smide noget kode på et af dem der ikke virker
Avatar billede solom Nybegynder
20. november 2003 - 17:58 #10
og kun rektangler?
kan du ikke sende en kopi af filen til bubbers_@mailme.dk
(fjern '_')
Avatar billede apa Nybegynder
20. november 2003 - 17:58 #11
Det hjælper ikke så meget da rektanglerne forsvinder så snart jeg paster det ind her, og koden i sig selv fejler ikke noget...
Avatar billede ztyxx Nybegynder
20. november 2003 - 17:59 #12
vil gerne se koden alligevel, rektanglerne bør ikke have indflydelse på eksekveringen af koden
Avatar billede solom Nybegynder
20. november 2003 - 18:11 #13
den er god nok, der er kun en Carriage Return. mit råd er at finde en editor som kan håndtere flere formater.

Jeg bruger selv UltraEdit (http://www.ultraedit.com/), men det er ikke freeware
Avatar billede apa Nybegynder
20. november 2003 - 18:16 #14
...okay tak. Men burde php filerne ikke virke når jeg kører dem?? PHP filerne som køres 'direkte' virker fint, men så snart en html form bliver indblandet bliver variablene ikke overført..
Avatar billede solom Nybegynder
20. november 2003 - 18:17 #15
ztyxx har ret, dette har ikke indflydelse på eksekveringen.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. november 2003 - 18:18 #16
Det er nok en gammel bog. I typiske installatione i overføres ikke
til $variabel men til $_POST['variabel'] eller $_GET['variabel]
Avatar billede apa Nybegynder
20. november 2003 - 18:18 #17
hmm...det gælder også filer uden 'små rektangler' i. Måske er det en indstilling et eller andet sted som ikke er som den skal være...
Avatar billede squashguy Nybegynder
20. november 2003 - 18:20 #18
Du kan evt. bruge wordpad til at konvetere filerne så de uden problemer kan læses i notepad. Bare åben filen i wordpad og gem den igen, og firkaterne skulle være væk.
Avatar billede apa Nybegynder
20. november 2003 - 18:25 #19
Det er en helt ny bog...men ja de bruger vist 'long style' til at referere til form-variable. Kan jeg gøre noget for at løse det problem?
Avatar billede solom Nybegynder
20. november 2003 - 18:26 #20
$HTTP_POST_VARS['tireqty'] ændres til $_POST['tireqty'] og så fremdeles...
Avatar billede apa Nybegynder
20. november 2003 - 18:35 #21
Ja!! - det løste problemet. Men selvfølgelig lidt besværligt at skulle ind og ændre koden i hvert eksempel. Findes der en måde at få den til at forstå 'long style'?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. november 2003 - 18:38 #22
Man kan ændre i php.ini - men du kan lige så godt vænne dig til $_POST osv
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. november 2003 - 18:38 #23
Og PS: Så er det en gammel bog ;)
Avatar billede apa Nybegynder
20. november 2003 - 18:40 #24
Betyder det så at det kun er den såkaldte 'medium style' jeg kan bruge. Hvad med 'short style' altså hvis jeg skriver $variabel i stedet for $_post[variabel]...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. november 2003 - 18:44 #25
du skal slet ikke bruge $variabel måden
Avatar billede apa Nybegynder
20. november 2003 - 18:47 #26
Okay...jeg går ud fra at der er gode grunde til dette...tak for hjælpen.
Avatar billede apa Nybegynder
20. november 2003 - 18:48 #27
Vil du have en del af pointene Erik...så læg lige et svar.
Avatar billede apa Nybegynder
20. november 2003 - 18:51 #28
Tak for rådet med wordpad squashguy...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. november 2003 - 19:02 #29
Nej, skidt med point - bare du lover aldrig at bruge $variabel metoden.