Avatar billede emileej Nybegynder
20. november 2003 - 17:18 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Tabel skaber sig

Hvorfor bliver cellerne i denne tabel ikke den størrelse jeg beder dem om? Er der en måde at presse dem til den rigtige størrelse?

HTML:
<table border="1" cellspacing="5" cellpadding="5" width="600">
                <tr>
        <td class="content" colspan="2" rowspan="2" width="300" height="200">
<div style="width: 300px; height: 200px; background: #009999">
Article five
</div>
        </td>
        <td class="content" colspan="2" rowspan="2" width="300" height="200">
<div style="width: 300px; height: 200px; background: #009999">
Article five
</div>
        </td>
    </tr>
<tr>
</tr>
    <tr>
        <td class="content" width="150" height="100">
<div style="width: 150px; height: 100px; background: #00ff00">
Article one
</div>
        </td>
        <td class="content" colspan="3" rowspan="1" width="450" height="100">
<div style="width: 450px; height: 100px; background: #0000ff">
Article two
</div>
        </td>
    </tr>
    <tr>
        <td class="content" colspan="3" rowspan="1" width="450" height="100">
<div style="width: 450px; height: 100px; background: #0000ff">
Article two
</div>
        </td>
        <td class="content" width="150" height="100">
<div style="width: 150px; height: 100px; background: #00ff00">
Article one
</div>
        </td>
    </tr>
</table>
Avatar billede skovenborg Nybegynder
20. november 2003 - 17:25 #1
det giver jo heller ikke så meget mening at du sætter bredden på en celle til 200 og derefter laver en div med bredden 300px indeni. Så det klart det ikke passer. Desuden passer de forskellige bredder ikke med hinanden - altså i forhold til den bredde du har på tabellen.
Avatar billede bjarniolsen Nybegynder
20. november 2003 - 17:25 #2
Hvad siger dit style sheet? - altså din class="content"
Avatar billede skovenborg Nybegynder
20. november 2003 - 17:26 #3
vent...jeg har set forkert! Undskyld kommentaren ;-)
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2003 - 17:29 #4
Du har 2 stk. celler ved siden af hinanden, som BEGGE 2 har colspan="2" rowspan="2". Det kan kun gå galt.
Måske dér problemet ligger?
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2003 - 17:30 #5
..du har også et extra sæt tr ligende her:

    </tr>
<tr>
</tr>
    <tr>

ryd op i det.
Avatar billede roenving Novice
20. november 2003 - 17:47 #6
Fik den først pæn, da jeg satte en række, som bruger alle kolonner:

<table border="1" cellspacing="5" cellpadding="5" width="600" style="border-collapse:collapse">
    <tr>
        <td width="140"></td>
    </tr>
    <tr>
        <td class="content" colspan="2" width="280" height="200">
            <div style="width: 280px; height: 200px; background: #009999">
                Article five
            </div></td>
        <td class="content" colspan="2" width="280" height="200">
            <div style="width: 270px; height: 200px; background: #009999">
                Article five
            </div></td>
    </tr>
    <tr>
        <td class="content" width="140" height="100">
            <div style="width: 130px; height: 100px; background: #00ff00">
                Article one
            </div></td>
        <td class="content" colspan="3" width="420" height="100">
            <div style="width: 410px; height: 100px; background: #0000ff">
                Article two
            </div></td>
    </tr>
    <tr>
        <td class="content" colspan="3" width="420" height="100">
            <div style="width: 410px; height: 100px; background: #0000ff">
                Article two
            </div></td>
        <td class="content" width="140" height="100">
            <div style="width: 130px; height: 100px; background: #00ff00">
                Article one
            </div></td>
    </tr>
</table>
Avatar billede emileej Nybegynder
21. november 2003 - 08:54 #7
skovenborg << No problem :)
bjarniolsen << Min klasse "content" angiver kun font indstillinger.
extend << Ja det er der problemet ligger.
extend << "Ryd op i det"? Hvordan kan jeg ellers have de to celler ovenover til at fylde to rækker uden at lave rod i den næste række med indhold i?
roenvig << Tak for dit svar. Jeg arbejdede lidt med det og fik efterføelgende fuldt ud optimerede HTML ud af det. Fandt ud af at det faktisk er fuldstendigt ligegyldigt hvor den ekstra række indsættes, at der skal være alle celler i rækken og at de SKAL have en bredde angivet. Ret mystisk, men det virker.

Jeg tager hjem nu for at indsætte HTMLen i mit arbejde og afprøve den videre. For interesserede: http://eej.dk/new/

Her er den HTML jeg kom frem til:

<table border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" width="600" style="border-collapse:collapse">
    <tr>
        <td class="content" colspan="2" width="300" height="200"><div style="width: 100%; height: 100%; background: #009999">
                Article five
            </div></td>
        <td class="content" colspan="2" width="300" height="200"><div style="width: 100%; height: 100%; background: #009999">
                Article five
            </div></td>
    </tr>
    <tr>
        <td class="content" width="150" height="100"><div style="width: 100%; height: 100%; background: #00ff00">
                Article one
            </div></td>
        <td class="content" colspan="3" width="450" height="100"><div style="width: 100%; height: 100%; background: #0000ff">
                Article two
            </div></td>
    </tr>
    <tr>
        <td class="content" colspan="3" width="450" height="100"><div style="width: 100%; height: 100%; background: #0000ff">
                Article two
            </div></td>
        <td class="content" width="150" height="100"><div style="width: 100%; height: 100%; background: #00ff00">
                Article one
            </div></td>
    </tr>
<tr><td width="150"></td><td width="150"></td><td width="150"></td><td width="150"></td></tr>
</table>
Avatar billede roenving Novice
21. november 2003 - 11:43 #8
-- så velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
04. februar 2004 - 04:39 #9
-- og tak for points ;~}