Avatar billede exelence Nybegynder
20. november 2003 - 14:21 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hente data ud fra mysql-db.?

Hvad skal jeg skrive for at hente nogle data ud fra en mysql db?...

På forhånd tak..

//Kviesgaard
Avatar billede binderup Nybegynder
20. november 2003 - 14:32 #1
http://www.webcafe.dk/artikler/php/phpmysqlintroduktion/

Det kunne være at du ville have nytte af at læse denne artikel
Avatar billede bjarniolsen Nybegynder
20. november 2003 - 14:34 #2
Hvad med denne her:

<?php
// kontakt til mySQL databasen: magnaphon_dk på magnaphon.dk

$DBhost = "Din host";
$DBuser = "Dit Brugernavn";
$DBpass = "Dit Password";
$DBName = "Navnet på din database";
@mysql_connect($DBhost,$DBuser,$DBpass) or die("Kunne ikke oprette forbindelse til database");

@mysql_select_db("$DBName") or die("Kunne ikke oprette forbindelse til databasen \"$DBName\"");
?>
Avatar billede exelence Nybegynder
20. november 2003 - 14:37 #3
Jeg prøver lige dette om det virker så skal jeg nok se :D

.: Kviesgaard.dk :.
Avatar billede exelence Nybegynder
20. november 2003 - 14:38 #4
<html>

<head>
<meta http-equiv="Content-Language" content="da">
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 5.0">
<meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<title>Forum</title>
</head>

<body>

<h1>Kviesgaard.dk's Forum</h1>
<hr>
<div align="center">
  <center>
  <table border="1" cellpadding="0" cellspacing="0" style="border-collapse:
collapse" bordercolor="#111111" width="100%" id="AutoNumber1">
    <tr>
      <td width="33%" align="center"><b><font face="Verdana"
size="2">Titel:</font></b></td>
      <td width="33%" align="center"><b><font face="Verdana" size="2">Tilføjet
      af:</font></b></td>
      <td width="34%" align="center"><b><font face="Verdana"
size="2">Tid:</font></b></td>
    </tr>
    <tr>
      <td width="33%"><font color="#003366"><? print $row[overskrift]
?></font>&nbsp;</td>
      <td width="33%"><font color="#003366"><? print $row[navn] ?></font>&nbsp;</td>
      <td width="34%"><font color="#003366"><? print $row[tid] ?></font>&nbsp;</td>
    </tr>
  </table>
  <p>&nbsp;</p>
  </center>
</div>

</body>

</html>

Kan du ikke prøve at lave dette ?
Avatar billede bjarniolsen Nybegynder
20. november 2003 - 14:39 #5
og så:

$foresp = mysql_query("SELECT data1, data2 FROM tabelnavn");

while($data = mysql_fetch_row($foresp)){
  echo $data[0];
  echo $data[1];
}
Avatar billede exelence Nybegynder
20. november 2003 - 14:39 #6
Kan du ikke lave det ?
Avatar billede exelence Nybegynder
20. november 2003 - 14:43 #7
Er der en der kan hjælpe jeg har lavet dette :

<html>

<head>
<meta http-equiv="Content-Language" content="da">
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 5.0">
<meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<title>Forum</title>
</head>

<body>

<h1>Kviesgaard.dk's Forum</h1>
<hr>
<div align="center">
  <center>
  <table border="1" cellpadding="0" cellspacing="0" style="border-collapse:
collapse" bordercolor="#111111" width="100%" id="AutoNumber1">
    <tr>
      <td width="33%" align="center"><b><font face="Verdana"
size="2">Titel:</font></b></td>
      <td width="33%" align="center"><b><font face="Verdana" size="2">Tilføjet
      af:</font></b></td>
      <td width="34%" align="center"><b><font face="Verdana"
size="2">Tid:</font></b></td>
    </tr>
    <tr>
      <td width="33%"><font color="#003366"><? print $row[overskrift]
?></font>&nbsp;</td>
      <td width="33%"><font color="#003366"><? print $row[navn] ?></font>&nbsp;</td>
      <td width="34%"><font color="#003366"><? print $row[tid] ?></font>&nbsp;</td>
    </tr>
  </table>
  <p>&nbsp;</p>
  </center>
</div>

</body>

</html>
Avatar billede jakoba Nybegynder
20. november 2003 - 14:54 #8
du skal først oprette en forbindelse til mysql

for at gøre det skal du kende:

$server = "navnPaaDinServer";  // fx "localhost", "excelence.dk", ???
$brugernavn = "brugernavn";    // hvis du er hosted får du et,
                              // hjemme laver du det med winMysqlAdmin
$password = "password";        // som brugernavn

$forbindelse = mysql_connect( $server, $brugernavn, $password )
              or die( "Fejl i forbindelse: ".mysql_error() );

Der er næsten aldrig brug for at oprette den forbindelse mere end een gang i hver php fil. Når den er oprettet bliver den husket resten af scriptet.

Så vælger du en af de databaser der evt er i mysql systemet

$valgtDB = mysql_select_db( "databasenavn", $forbindelse )
            or die( "Fejl ved valg af db: ".mysql_error() );

Igen, det valg bliver husket resten af scriptet.

og nu kan du endelig gå igang med at hente data

$tabelnavn = "mineyndlingsfilm";
                // hvis du ellers har en tabel der hedder sådan

$resultatset = mysql_query( "SELECT * FROM $tabelnavn" )
              or die( "Fejl ved select fra tabel: ".mysql_error() );

nu skulle dataene i den tabel ligge i $resultset. det er et specilt format som du bruger forskellige funktioner til at hente info ud af:

$antal_rekker_i_tabellen = mysql_num_rows( $resultatset );
        // hvormange rækker er det i reaultattabellen

$rekke_fra_tabellen = mysql_fetch_array( $resultatset );
        // første kald henter første række. andet kald henter række nr 2, etc.
variabelen $rekke_fra_tabellen er et normalt php array. du kan slå op i det med fx
    echo "filmens titel er ".$rekke_fra_tabellen["filmtitel"];
                  // hvis eller et af felterne i din tabel hedder "filmtitel"

mvh JakobA
Avatar billede exelence Nybegynder
20. november 2003 - 15:01 #9
Tak ;)