Avatar billede platman Nybegynder
20. november 2003 - 13:44 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke se harddisk

Sidder med følgende problem.

PC kan ikke boote fra harddisken. Under opstarten skriver den: " DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER".

I BIOS bliver HD rigtigt nok genkendt gennem autodetect, som en QUANTUM FIREBALLlct1, 10263MB.

Når jeg booter fra en startdiskette får jeg følgende:

"Windows98 har fundet ud af, at drev C ikke indeholder en gyldig FAT- eller FAT32 partition".

Når jeg kører FDISK og har sagt ja til at aktivere understøttelse af store disk, skriver den "Fejl under læsning af disk".

Det virker jo unægteligt som om at harddisken er kaput. Men dog ikke mere end at BIOS kan se den. Kan man gøre noget, inden man ønsker sig en ny HD i julegave?

Oprindeligt er HD opdelt i et C-drev på 2GB og et D-drev på 8GB.

OS=WIN98
Avatar billede bleze Nybegynder
20. november 2003 - 14:53 #1
Lyder som en formatering der skal til hvis disken er aktiv men det har du checket i FDisk?
Avatar billede platman Nybegynder
20. november 2003 - 15:06 #2
Aktiv og aktiv, det ved jeg ikke. Som sagt rapporterer FDISK "Fejl under læsning af disk".

En formatering vil jeg helst undgå, men det skrev jeg ikke - sorry. Men selvfølgelig er en format c: bedre end at skulle købe en ny HD.
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2003 - 17:35 #3
Prøv tt skriv, fdisk /mbr
Avatar billede platman Nybegynder
20. november 2003 - 20:01 #4
Så skriver den: "Masterbootkoden er IKKE blevet opdateret" :-(
Avatar billede fromsej Praktikant
20. november 2003 - 20:04 #5
Hvis disken må slettes kan du hente Killdisk, det nulstiller disken, så du skal en tur i Fdisk ligesom med en ny disk.
www.killdisk.com
Avatar billede platman Nybegynder
07. juni 2004 - 13:01 #6
Ups, må hellere lukke her!