Avatar billede itcon Nybegynder
19. november 2003 - 15:16 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hente billede fra felt i tabel

Jeg har en tabel med ca 10 små billeder i, sammen med et id-felt.Alt efter hvem der er logget på databasen skal den vise et relevant billede på de enkelte formularer og rapporter, således at billedet kun skal opdateres et sted.

Jeg kan sagtens få det til at virke hvis billederne ligger uden for databasen, men ikke hvis de ligger i tabellen inde i databasen.
Avatar billede jensen363 Forsker
19. november 2003 - 15:46 #1
Du kan lave en forespørgsel, som medtager både ID ( med kriterie ) og billedet.
ID = Kolonne 0
Billede = Kolonne 2

På formularen, opretter du et ubundet kontrolelement, som opdateres ved hjælp af en hændelse :

Billede = forespørgsel.Column(1)
Avatar billede itcon Nybegynder
19. november 2003 - 16:04 #2
Hvis jeg prøver at indsætte et ubundet element (kaldet "logo") og tildeler den et billede vha en dlookup som her:

Me!Logo = DLookup("[Billede]", "tblBillede", "ID = 1")

så får jeg en fejlbesked "Object doesn't support this property or method "
Avatar billede hekla Nybegynder
19. november 2003 - 17:16 #3
Hhvorfor vil du have billederne til at ligge inde i databasen?
Avatar billede itcon Nybegynder
19. november 2003 - 17:21 #4
Det er lettere når databasen skal distrubueres - billederne er meget små og få
Avatar billede jensen363 Forsker
19. november 2003 - 18:15 #5
Hej igen

Jeg var nok lige lidt for hurtig i løsningen. Denne her skulle virke :

Til brug for din hovedformular, opretter du en underformular med en bundet objektramme. Denne underformular indeholder følgende forespørgsel :

SELECT tblUser.ID, tblUser.foto
FROM [tblUser]
WHERE (((tblUser.ID = [CurrentUser]));

Herefter er det blot at tildele objektrammen kontrolkildeelementet ( i dette tilfælde benævnt foto fra din User-tabel)

Herefter henstår blot lidt formattering af underformularen, så den fremstår som en integreret del af din hovedformular.

Placer underformularen i formularhovedet på din hovedformular.

Samme fremgangsmåde kan benyttes i rapporter

Håber det virker
Avatar billede hekla Nybegynder
19. november 2003 - 19:10 #6
Hvis billederne ligger uden for databasen i samme mappe som din frontend kan du hente dem efter opskriften:

Me!Logo = CurrentProject.Path & "\" & DLookup("[Billede]", "tblBillede", "ID = 1")

Det er til at arbejde med, når man distribuerer, også selv om brugeren lægger databasen i en anden mappe end standardmappen.
Avatar billede itcon Nybegynder
19. november 2003 - 19:43 #7
Jensen: jeg har ikke prøvet din løsning endnu, men det ser lovende ud. Jeg håber at få tid senere eller imorgen. Jeg kan bare ikke få ind i mit lille hovede hvorfor der skal så mange krumspring til....
Hekla:som jeg nævnte tidligere så skal filer ligge i databasen
Avatar billede itcon Nybegynder
21. november 2003 - 21:12 #8
Hej Jensen

Det virker fint nok - jeg takker for hjælpen - send et svar så jeg kan tildele dig point
Avatar billede jensen363 Forsker
22. november 2003 - 21:17 #9
Hej

Glæder mig, at du kunne bruge løsningen

Hilsen
Lasse Jensen