Avatar billede stringbuffer Nybegynder
19. november 2003 - 13:31 Der er 8 kommentarer

Tape backup på Tru64

Device, der bruges til tape dump, er sat til /dev/ntape/tape0
Når der dumpes kommer der en fejl, der indeholder flg.:
device /dev/ntape/tape0: You must use the
no-rewind-on-close tape device."

/dev/ntape/tape0 ER en no-rewind-on-close tape device, så jeg forstår ikke hvad der er galt.

Hvordan skal problemet løses?
Avatar billede gigraf Nybegynder
19. november 2003 - 13:42 #1
brug nounload, noinit;
altsaa dump database <NAVN> to <TAPEDEVICE> with nounload, noinit
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
19. november 2003 - 16:01 #2
Problemet er opstået efter opgradering af Tru64 til version 5.1B, tidligere brugte vi 4.0D/F - dengang hed det /dev/nrmt0h og nu hedder det altså /dev/ntape/tape0
nogen idé til hvorfor det ikke virker?
Avatar billede gigraf Nybegynder
19. november 2003 - 16:09 #3
Ja, jeg har mange ideer.

Jeg skal lige spoerge er TAPE DEVICES mounted til /dev/nrmt0h ?
hvis ikke saa bed SYS admin. om at mounte drevet korrekt.

Naar du kender det rigtige device navn skal du tilfoeje det nye device til sybase. Dette goeres via
sp_addumpdevice "TAPE", logisk_navn, Fysisk_navn , tape_size

herefter burde du kunne dumpe dine databases
dump database <DBNAVN> to logisk_navn with init, nounload
Avatar billede gigraf Nybegynder
19. november 2003 - 16:16 #4
dit device hvor tapet er mountet skal naturligvis vaere /dev/nrmt/0h
n'et er vigtigt!!!
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
19. november 2003 - 17:30 #5
Det kan det ikke på nye maskiner, for i Tru64 5.1B er der ikke noget, der hedder /dev/nrmt0h mere - det hedder /dev/ntape/tape0
Avatar billede gigraf Nybegynder
20. november 2003 - 09:07 #6
Okay, men saa skal du bare tilfoeje dit nye dump device til sybase
altsaa
som skrevet.

sp_dumpdevice "TAPE",WHATEVERNAVN, "/dev/ntape/tape0"

og saa skal du (efter at have starte backup serveren) kunne skrive
dump database master to WHATERVERNAVN with init, nounload

Det skal virke....
Avatar billede gigraf Nybegynder
20. november 2003 - 09:08 #7
hmm og husk tape size. det glemte jeg i min forrige besvarelse...(i bytes)
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
20. november 2003 - 21:52 #8
tapedevicen er added med sp_addumpdevice, det virker også fint på en af maskinerne, konfigurationen er den samme men bånd-drevet er af anden model.

Det virker som om det ikke er et Sybase problem, men en UNIX-driver problem, der gør at drevets "evner" ikke autodetectes korrekt.