Avatar billede anders_skov Nybegynder
18. november 2003 - 18:41 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til hjemmelydstudie

Hej allesammen...

Jeg ville gerne høre om der er nogen af jer som nogen som helst erfaring med hjemmestudie.
Altså et studie hvor man selv kan optage lyd(Guitar, trommer osv.)

Jeg har selv en Beringer kondensator mikrofon, lille mixer, forstærker...

Jeg vil bare gerne vide om i har et studie selv, og evt. kan fortælle mig hvilken computer jeg skal købe og andre anvendelige ting som er absolut nødvendigt...!

tak
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. november 2003 - 19:59 #1
Du kunne læse nogle artikler: http://www.apple.com/dk/hotnews/articles/safriduo/

/per
Avatar billede moogens Nybegynder
19. november 2003 - 13:13 #2
I princippet kan du bruge en ganske almindelig pc'er. Du bør dog ikke spare på RAM samt harddisk der bør være hurtig, Sørg for ikke at bruge computeren til andre ting - især spil kan være problematiske, da de har en tendesn til at ændre på visse ddl-filer.
Hvorvidt din mixer skal være større, må være op til dig, samt evt. indkøb af af flere mirkofoner hvis du vil "mike" dit trommesæt korrekt op. Men en Mackie mixer er generelt kendt for at være det mest støjsvage du kan få indenfor en rimelig pris, samtidig med at der sidder en rigtig god mikrofon-forforstærker i. En behringer er billigere, men altså heller ikke helt støjsvag.
En vigtig ting er lydkortet - dér findes der et utal af muligheder. Hvis du bor i Københavnsområdet så tag ind til Aage Jensens musikhus:http://www.musikhuset.dk/ og spørg dem om råd.
Det kan være en fordel at købe et lydkort med "break-out"-box. Det betyder at converteren (den del af lydkortet der transformerer mellem digital og analog lyd) ikke sidder i selve computeren, men udenfor. Det har en relativ stor betydning for støj i forbindelse med optagelse.
Til sidst skal nævnes, at du bør have et relativt godt grafikkort i med relativt meget RAM der aflaster comnputerens hukommelse.
Avatar billede moogens Nybegynder
19. november 2003 - 13:19 #3
... hvis du ikke skal bruge studiet til midi (synthetizere, samplere osv) så lad evt. være med at invistere i f.eks. programmet Cubase. Cubase har dog en del interessante filtre du kan bruge til lydoptagelserne. Men du kan starte med et langt nemmere program (uden midi). F.eks. Cool Edit PRo. Dette er et proffesionelt lydediteringsprogram, der er meget stabilt (hvilket Cubase desværre ikke altid er).
Iøvrigt ang. lydkort, vær opmærksompå om du vil optage flere spor samtidigt (altså udover et stereospor). Dette bør du diskutere med musikbutikken, da det bestemmer hvilket type lydkort du skal have. Men lad endelig være med at købe et almindeligt lydkort - det vil du fortryde i længden hvis du skal lave gode optagelser.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. november 2003 - 14:30 #4
Cool Edit Pro findes ikke længere på markedet. Programmet er overtaget
af Adobe og hedder Audition.

Link: http://www.adobe.com/products/audition/main.html

/per
Avatar billede moogens Nybegynder
19. november 2003 - 14:45 #5
Hmm, så må man håbe at programmet ikke taber i kvalitet derved. Det kan ikke have været helt billigt for Adobe - det er det bedste lydediteringsprogram jeg kender til, og benyttes af proffesionelle.
Avatar billede Beach Mester
20. november 2003 - 09:03 #6
--->moogens
Udtalen: benyttes af prof. --- Den holder sgu meget godt. Én prof. er nok til at du udtaler dig rigtigt:-)
Har du nogle ref. til "store" bands dk/com som bruger Cool Edit til at mixe tracks med?

Jeg er enig med dig ganske langt, undre mig over at du sige Cubase går kold (skal ikke diskuteres).

Hvad spiller du selv / hvad har du af grej / hvilke ref. har du / hvordan er dit studie skruet sammen???

--->anders_skov
Jeg er kun med på en lytter, har endnu ikke mit eget. Jeg basere kun mine udtagelser på det jeg ser og hører der hvor jeg til tider sætter mine fodspor:-)

//Beach
Avatar billede moogens Nybegynder
20. november 2003 - 15:31 #7
Nogle referencer, men primært til folk der arbejder med radio og som benytter programmet til at lave flersporsoptagelser og arrangere efterfølgende med. Endvidere ved jeg at det benyttes på DTU til forskning i lyd.
Cubase er et tungt program der er kendt af mange for at "gå kold". Dette sker endda ofte for musikere der bruger programmet til at sequence live med. Dette ved jeg fra diverse newsgroups jeg er med i. Bl.a access-list@ampfea.org som primært er folk der spiller tekno live med Access Virus synth. Derfor er der mange der sværger til hardware sequencere istedet - selvom udbuddet er begrænset (især Akai er kendt her). Men disse problemer drejer sig primært om Midi. Ved udelukkende lydoptagelse, er Cubase sikkert fint - men man kan også overveje en ren harddiskrecorder som f.eks. Fostex VF160 (http://www.musikhuset.dk/fr_index.htm?/Shoppingsystem/vare.asp?varenr=6232)
Personligt har jeg en pcer med RME lydkort, Cubase, Cool Edit.
Access Virus C, AKAI MPC2000XL, Røde mikrofoner, Mackie DFX-12 m.m.