Avatar billede us-valle Nybegynder
18. november 2003 - 18:24 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Updatere en instance af en Form

Halløjsa

Sidder lige og leger med en test case, som jeg skal bruge i et projekt. Problemet er som følgende:

Jeg har 2 Forms. På den første er der en knap og en picturebox... knappe åbner den anden form  - Form2 - hvor der på denne findes en knap. Ideen er så at jeg via knappen på Form2 skal ændre et billed på Form1. Dvs jeg vil gerne ha' fat i den instans af Form1 der bliver lavet og så arbejde på den under Run time. Instansen af Form1 bliver lavet i min main metode.

Jeg har ik selv noget ide og har før siddet med dette problem, så ville hører om der fandtes nogen kloge folk, som gider at hjælpe en newb som mig :D

Afslutningsvis skal det siges at det skal bruges på en PDA, dvs jeg bruger SmartDeviceApplication, så ta' det ind i betragtning. Desuden kan i se den simplekode som jeg har lavet til testcasen på understående link. Jeg bruger forresten Visual Studio, hvis nogen behøver at vide det :]

På forhånd tak

link til koden: http://tsn.dk/p/?id=2696

P.s Lad venligst vær med at bruge for mange "fag" udtryk, da jeg er ny i C#
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2003 - 19:11 #1
Uha - nu vil jeg lige fyre et par fag udtryk af.

Du tilføjer et argument til Form2's constructor af typen Form1 og så
kalder Form1 den constructor med this. Form2's constructor gemmer en
referance til argumentet og så kan metoder i Form2 bruge den.
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
18. november 2003 - 19:16 #2
det er en "reference"
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2003 - 19:28 #3
Det har du vist ret i. Sorry. Min browser syntax checker ikke dansk.
Avatar billede us-valle Nybegynder
18. november 2003 - 19:28 #4
hmmm... kunne du gi' eksempel.. er ik helt klar over hvad du mener
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2003 - 19:34 #5
Form2:

private Form1 parent;
public Form2(Form1 f1)
{
    parent = f1;
    InitializeComponent();
}

Form1:

Form2 newForm2 = new Form2(this);

Og så kan Form2 metoderne bruge:
  parent.altmuligt();
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2003 - 19:34 #6
Jeg har iøvrigt aldrig prøvet det i lige denne sammenhæng, men selve
teknikken er meget brugt.
Avatar billede us-valle Nybegynder
18. november 2003 - 19:52 #7
Vil det sige jeg kan hive fat i picturebox'en via Form2 på følgende måde:

parent.pictureBox1.<en eller anden metode>
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2003 - 20:01 #8
Ja - hvis du ændrer den fra private til public.
Avatar billede us-valle Nybegynder
18. november 2003 - 20:04 #9
hvad er det jeg skal ændre fra prvate til public?
Avatar billede us-valle Nybegynder
18. november 2003 - 20:07 #10
nevermind... har fundet ud af det
Avatar billede us-valle Nybegynder
18. november 2003 - 20:10 #11
hvis jeg så kunne finde ud af at gi' dig point... :D

Hvor dælen gør jeg lige det
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2003 - 20:20 #12
Jeg ligger et svar !
Avatar billede us-valle Nybegynder
18. november 2003 - 20:21 #13
Således... tak for hjælpen