Avatar billede nanders Nybegynder
18. november 2003 - 09:36 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Basal HTML kode.

Kære eksperter

Jeg har lavet følgende simple HTML-kode. Resultatet er, at skærmen opdeles i 2 store rammer.

Nu ønsker jeg at skrive tekst i rammerne. Hvor i HTML koden nedenfor, skal jeg skrive for hhv. at skrive i skærmens venstreside og højreside?

Det kunne f.eks. være et a i venstresiden og et b i højresiden.

HTML-koden:

<frameset frameborder="1" framespacing="2" border="10" cols="18%,*" rows="100%">
    <frame src="" name="Ramme1_1" scrolling="auto">
    <frame src="" name="Ramme2_1" scrolling="auto">
</frameset>

Med v. hilsen

nanders
Avatar billede christian Nybegynder
18. november 2003 - 09:38 #1
du skal angive src
<frameset frameborder="1" framespacing="2" border="10" cols="18%,*" rows="100%">
    <frame src="venstreSide.html" name="Ramme1_1" scrolling="auto">
    <frame src="hojreSide.html" name="Ramme2_1" scrolling="auto">
</frameset>

Så skal du skrive din tekst i de 2 HTML filer
Avatar billede thor.ostergaard Nybegynder
18. november 2003 - 09:39 #2
Først skal du overveje om du virkelig vil bruge rammer og når du så har overbevist dig om det skal du indsætte to filnavne i src feltet i dit frametag altså:
    <frame src="venstre.html" name="Ramme1_1" scrolling="auto">
    <frame src="hojre.html" name="Ramme2_1" scrolling="auto">
Og det er så i de to filer du skal skrive din html
Avatar billede thor.ostergaard Nybegynder
18. november 2003 - 09:40 #3
Avatar billede nanders Nybegynder
18. november 2003 - 09:47 #4
- Christian

dine anvisninger virkede.

Min hensigt med at bruge frames er, at jeg i en venstrebjælke ønsker en menu mens jeg i højre side ønsker selve teksten.

/ nanders
Avatar billede christian Nybegynder
18. november 2003 - 10:04 #5
Du vil nok få dine egne erfaringer med frames, så det er sikkert kun et spørgsmål om tid før du går væk fra frames.

1. Du kunne bruge tabeller til at opsætte din menu og indhold
Du kan læse mere om tabbeler her:
http://www.html.dk/tutorials/html/lektion10.asp

2. Hvis du vil bruge frames pga at du kun skal opdatere din menu et sted, kan du bruge Server Side Includes (virker kun på webserver) eller Javascript Includes (Virker også lokalt) det kan du læse meget mere om her
http://www.html.dk/artikler/00001/