Avatar billede zhark Nybegynder
17. november 2003 - 19:03 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

tiff - lzw compresior

Man kan jo gemme en PSD fil i tif og bruge LZW compres, jeg vil gerne om en kunne fortælle lidt om det, og nærmere hvor stor betydning det har - er det "bare" en simpel compression ala jpg?
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. november 2003 - 19:06 #1
LZW compression

LZW compression is the compression of a file into a smaller file using a table-based lookup algorithm invented by Abraham Lempel, Jacob Ziv, and Terry Welch. Two commonly-used file formats in which LZV compression is used are the GIF image format served from Web sites and the TIFF image format. LZW compression is also suitable for compressing text files.
A particular LZW compression algorithm takes each input sequence of bits of a given length (for example, 12 bits) and creates an entry in a table (sometimes called a "dictionary" or "codebook") for that particular bit pattern, consisting of the pattern itself and a shorter code. As input is read, any pattern that has been read before results in the substitution of the shorter code, effectively compressing the total amount of input to something smaller. Unlike earlier approaches, known as LZ77 and LZ78, the LZW algorithm does include the look-up table of codes as part of the compressed file. The decoding program that uncompresses the file is able to build the table itself by using the algorithm as it processes the encoded input.

Mere følger
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. november 2003 - 19:06 #2
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. november 2003 - 19:08 #3
LZW

Short for Lempel-Zif-Welch, a popular data compression technique developed in 1977 by J. Ziv and A Lempel, and later refined by Terry Welch. It is the compression algorithm used in the GIF graphics file format, which is one of the standard graphic formats used by CompuServe and the World Wide Web.
The patent for LZW is owned by Unisys, which for many years allowed anyone to use the algorithm for free. Then in 1995, Unisys suddenly decided to charge a license fee. There was an uproar from the Compuserve and Web communities, and Unisys backed down somewhat, though they still enforce the licensing requirement for commercial applications.

se også
http://www.msg.net/utility/whirlgif/lzw.html
Avatar billede zhark Nybegynder
17. november 2003 - 19:11 #4
av - det var en smøre! Men altså: Kan du sige mig om andre (alle) bare kan bruge en sådan fil i stedet for en "almindelig" tif, (f. eks. til tryk) - det er hvad det problemet drejer sig om.
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. november 2003 - 19:22 #5
Det undersøger jeg lige
Avatar billede zhark Nybegynder
17. november 2003 - 19:42 #6
Jeg har konstateret at, hvis man omsætter en PSD fil (ca.18MB) til TIF med LZW til (ca.3MB) og... så omsætter igen til PSD bliver file lidt større.
Men - nu kommer det interessandte, omsættes denne fil nu igen til TIFF uden LZW har man tilsyneladende igen den store fil på de ca.18MB, så tilsyneladende er det en compresion ala en zip fil!? Det er egentlig også OK, men man skal jo vide om det er sådan det hænger sammen.
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. november 2003 - 20:03 #7
Her fra photoshops hjælp

Tabsfri komprimering - understøttes af TIFF, PDF, GIF og PostScript-filformater. Bedst til billeder, hvor store områder har samme farve

GIF (Graphics Interchange Format) er det mest almindelige filformat til visning af grafik og billeder med indekserede farver i HTML-dokumenter (HyperText Markup Language) på World Wide Web og andre onlinetjenester. GIF er et LZW-komprimeret format, som er udviklet til at minimere filstørrelsen og den elektroniske overførselstid. GIF-format bevarer gennemsigtighed i billeder med indekserede farver, men understøtter ikke alfakanaler.

Som jeg læser det, vil du kunne læse gif og tiff komprimeret med LWZ, simpelhend fordi det stadig er gif eller tiff billeder du ser, bare mindre end uden komprimeringen
Avatar billede spe Nybegynder
17. november 2003 - 21:36 #8
LZW er som skrevet en tabsløs komprimering.
Da det er en komprimering fylder tiff-filer mindre med LZW komprimering end uden.
Denne form for komprimering er specielt velegnet til billeder med større ensfarvede flader som photoshop hjælpen fortæller i bufferzones fortsate svar (fordi du her får den største gevinst i reduceret datamængde)
Grundlæggende er der ingen problemer i forhold til andre programmer med at pakke de komprimerede data ud da selve komprimeringsdata også indeholder informationer om hvordan de skal pakkes ud igen (populært sagt).

Grunden til at du igen får en større fil når du gemmer uden LZW er at det jo netop er en tabsløs komprimeringsform så der smides ingen data ud af billedet. De er der alle stadigvæk og pakker du billedet ud igen (åbner det) pakkes alle data ud og gemmer du så uden, ja så fylder det mere igen.
Avatar billede spe Nybegynder
17. november 2003 - 21:38 #9
Læste lige dit spørgsmål engang til. Du spørger om det er en komprimering ala jpg og dertil er svaret nej. komprimering med jpeg er IKKE tabsløs men det er LZW. Populært sagt er det "bare" en anden måde at pakke data på så de ikke fylder så meget men stadig er der.
Avatar billede zhark Nybegynder
17. november 2003 - 21:46 #10
Jeg skal smutte en tur nu, men selv om der kun er lidt points på spil vil jeg gerne fortsætte lidt i dette senere i aften/i morgen, hvis I gider :)
Avatar billede spe Nybegynder
17. november 2003 - 22:09 #11
spørg løs når du har tid :-)
Avatar billede misterx Nybegynder
17. november 2003 - 23:09 #12
Du vil opleve at mange trykkerier med Prepress afdelinger vil have problemer med at anvende LZW komprimerede billeder, altså kommer du enten til at sende billederne igen uden kompresion eller betaler dig fra at prepress afdelingen åbner hvert billede og slår kompresionen fra - generelt er det en dårlig ide at komprimerer billeder - DET GÅR ALTID UD OVER KVALITETEN.
Avatar billede zhark Nybegynder
18. november 2003 - 12:55 #13
Man må sige den LZW er ret speciel, Jeg har f. eks. RAW i mit digitale kamera, her komprimeres data, men skal så læses i spec. program for at danne et billede, men her ses billedet jo helt OK. Det er af nød jeg har brugt LZW, men hvad - det kan jo "opløses" igen.
Avatar billede zhark Nybegynder
18. november 2003 - 12:58 #14
Tak for hjælpen, har lige forhøjet så der var lidt at dele :-)
Avatar billede spe Nybegynder
18. november 2003 - 13:04 #15
P.s Den seneste version af Photoshop, CS-versionen understøtter RAW fra en række kameraer.