Avatar billede us-valle Nybegynder
17. november 2003 - 18:03 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Load et billed i en picturebox

Hejsa...

Sidder og leger lidt med C#, hvor jeg stødt på følgende problem:

Jeg har added en picturebox til en form og vil gerne ha' et billede proppet ind i denne. Jeg arbejder i Visual Studio og kan sagtens gøre det via dets properties fane, men jeg ønsker at gøre det direkte i koden, men får hele tiden kastet en exception som lyder:

An unhandled exception of type 'System.IO.DirectoryNotFoundException' occurred in mscorlib.dll

Jeg har tjekket og dobblet tjekket at billedet ligger i den pågældende sti som er angivet.

Hvis i ønsker at tjekke koden kan i se på følgende link:

[link] http://tsn.dk/p/?id=2682 [/link]
Avatar billede finger Nybegynder
17. november 2003 - 18:45 #1
prøv istedet

Image b = Bitmap.FromFile("C:\\Documents and Settings\\Thorvald\\My Documents\\Visual Studio Projects\\test\\frmAnimalProfil_savannen.bmp");

og lad være med at gøre det i initialize components. man skal aldrig selv rode i den.
Gør det i stedet i contructoren efter initializeComponents er kaldt.
Avatar billede us-valle Nybegynder
17. november 2003 - 18:48 #2
Det skal lige siges at jeg arbejder med SmartDeviceApplication... dvs til en PDA, så metoder som FromFile() ik virker
Avatar billede us-valle Nybegynder
17. november 2003 - 18:50 #3
Sorry var lige lidt for langsom med min kommentar... kom først i tanke om det da jeg sad og læste om FromFile :]
Avatar billede finger Nybegynder
17. november 2003 - 18:52 #4
nåh. jamen så skyldes det garanteret at du ikke har lagt filen med i compilationen af din smart device application.
Så bliver den ikke ført med over til simulatoren eller din pda. derfor er der jo ikke adgang til den.
Avatar billede us-valle Nybegynder
17. november 2003 - 18:53 #5
Hvor skal billedet ligge for at den fatter det?
Avatar billede us-valle Nybegynder
17. november 2003 - 18:55 #6
fx jeg har et billede pic.bmp og ønsker at bruge det...

Visual Studio generere dette:

this.pictureBox1.Image = ((System.Drawing.Image)(resources.GetObject("pictureBox1.Image")));

Hvordan får jeg så den til at fatte at det skal være pic.bmp og hvor skal det ligge henne...
Avatar billede finger Nybegynder
17. november 2003 - 19:00 #7
du skal jo nok starte med at tilføje billedet til din solution så det bliver kopieret med over når du kører programmet.
Derefter må du kunne få fat på billedet. Men jeg ved ikke hvor den ligger billedet henne på emulatoren.
Avatar billede finger Nybegynder
17. november 2003 - 19:02 #8
alternativt må du jo ligge det som embedded rescource og så hente det under kørsel.
men det er en lidt længere historie.
Avatar billede us-valle Nybegynder
17. november 2003 - 19:27 #9
hmmm.... det kan da ik passe det skal være så svært
Avatar billede finger Nybegynder
17. november 2003 - 20:40 #10
Det er jo rimeligt logisk at man skal hae billedet med over på sin pda for at vise det, men jo, det er da ret irriterende at det ikke lige er til at finde...
Avatar billede us-valle Nybegynder
17. november 2003 - 21:29 #11
well har fundet det nu... men kan stadig ik få det vist.. eller dvs jeg kan ik finde ud af det :D
Avatar billede us-valle Nybegynder
17. november 2003 - 21:35 #12
Har løst problemet... tak for hjælpen

Points coming your way
Avatar billede omen Nybegynder
17. november 2003 - 21:37 #13
Bitmap b = new Bitmap("C:\\Documents and Settings\\Thorvald\\My Documents\\Visual Studio Projects\\test\\frmAnimalProfil_savannen.bmp");

Under Load:
pictureBox1.Image = b;