Avatar billede da_darkside Nybegynder
16. november 2003 - 23:14 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

æ ø å i xml ?

Har nogen af jer en ide om hvad æ, ø og å hedder i Xml altså hvad "koden" til dem er...
Avatar billede arne_v Ekspert
16. november 2003 - 23:19 #1
Du bruger bare normal ÆØÅ i XML.

Ikke noget med Æ og den slags.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. november 2003 - 23:21 #2
Husk at angive korrekt encoding:

<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>

eller:

<?xml version='1.0' encoding='ISO-8859-1'?>

afhængig af hvordan du gemmer dem.
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
16. november 2003 - 23:23 #3
Svaret fra arne-v er ikke korrekt. Du skal kode specielle tegn såsom ÆØÅæøå i UTF-8 format. UTF-8 består at 2^8 tegn (256 ialt) som er universielle. For at skrive f.eks. Æ skal du skrive:

&#198;

198 er det decimale tal i ASCII tabellen. Læs mere om UTF-8 og specielt ASCII på http://www.google.com
Avatar billede arne_v Ekspert
16. november 2003 - 23:27 #4
snowflake - det passer ikke.

ÆØÅ i UTF-8 er ganske almindelige ÆØÅ. Enhver anstændig editor idag
kan både vise og gemme i UTF-8 direkte.

Hvad værre er: 198 er koden i ISO-8859-1 for Æ - i UTF-8 er Æ repræsenteret
ved 2 bytes !!
Avatar billede arne_v Ekspert
16. november 2003 - 23:33 #5
Beskrivelsen af legale tegn i XML kan læses her:
  http://www.w3.org/TR/REC-xml#charsets
Avatar billede arne_v Ekspert
16. november 2003 - 23:37 #6
Rettelse: 198 er Æ i både ISO-8859-1 og ISO-10646. Så &#198; virker
også i UTF-8 encoding. Den er bare helt unødvendig.
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
16. november 2003 - 23:56 #7
...så giver du mig ret, arne v? UTF-16 kodning kan ikke anbefales da filstørrelserne fordobles (der bruges 16 bits per tegn i stedet for 8 bits per tegn). UTF-16 kan kun anbefales under meget specielle omstændigheder, f.eks. japanske og kinesiske tegn.
UTF-8 kodning kan kraftigt anbefales da enhver XML/XHTML parser skal understøtte det ifølge W3C. XHTML bruges i browsere.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. november 2003 - 06:36 #8
Nej.

Man skriver ikke &#198; man skriver bare Æ. Og gemmer filen i UTF-8.

(og i UTF-8 gemmes den som 2 byte)
Avatar billede hcichosz Praktikant
17. november 2003 - 07:02 #9
Hej jeg ved at for nogle mobiler virker det ikke med UTF-8 så kan man bruge
Brug hexadecimaler her er et eks.

Dette card skriver: æ Æ ø Ø å Å

<?xml version=\"1.0\"?>
<!DOCTYPE wml PUBLIC \"-//WAPFORUM//DTD WML 1.1//EN\" \"http://www.wapforum.org/DTD/wml_1.1.xml\">

<wml>
  <card id=\"card1\" title=\"Wolle WAP\">
    <p>
      &#xE6;
      <br/>
      &#xC6;
      <br/>
      &#xF8;
      <br/>
      &#xD8;
      <br/>
      &#xE5;
      <br/>
      &#xC5;
    </p>
  </card>
</wml>
mvh HC
Avatar billede arne_v Ekspert
17. november 2003 - 07:14 #10
UTF-8 support er mandatory i XML.

Hvis en mobil telefon ikke understøtter UTF-8, så forstår den ikke XML.

http://www.w3.org/TR/REC-xml#charencoding

"All XML processors must be able to read entities in both the UTF-8 and UTF-16 encodings."
Avatar billede janegil Nybegynder
19. november 2003 - 10:29 #11
UTF-16 vs UTF-8:
Flaskehalsen er vanligvis mellom telefon og gateway, ikke mellom HTTP-server og gateway.

Gatewayen 'kompilerer' WML-source, det er sånn sett ingen grunn til at en side som opprinnelig er kodet i UTF-16 skal ta mere plass enn en som er kodet i UTF-8?

Og HVIS kodingen gjør forskjell på binærfila, så vil også UTF-8 bli ørlite større enn ISO-8859-1?

(Jeg har en fin HTTP-sniffer, men ikke noe som kan sniffe kommunikasjonen mellom WAP-emulatoren min og gatewayen.)
Avatar billede janegil Nybegynder
19. november 2003 - 10:33 #12
hcichosz:
Hvis du ikke får UTF-8 til å fungere, kan det så være fordi du ikke deklararer UTF-8 i siden din? For det mangler i eksempelkoden din.

Jeg ville starte med å deklarere
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
før jeg begynte å tukle med entiteter.

http://heima.olivant.fo/~styrheim/tools/wap-faq.html#default_encoding
Avatar billede hcichosz Praktikant
19. november 2003 - 15:23 #13
Janegil
Å Ja det kan du have ret i ;-)
Men &#xE6; mm. virker også. men tak jeg vil lege lidt med det andet ;-)
Avatar billede arne_v Ekspert
30. november 2003 - 23:09 #14
Lukke tid ?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. december 2003 - 21:20 #15
??