Avatar billede crash_and_burn Nybegynder
16. november 2003 - 23:06 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

SQL Database eller SQL behandlings sprog?

Jeg koder ASP i min fritid, og kan finde ud af en del.
MEN der er stadig en ting der står med STORT "?"...
SQL. Er det en Database (Ligesom Access. Et program til at gemme info, som senere kan hentes frem) Eller det et sprog til behandling af databaser..??? Eller er det begge dele??
Hvis det er en database, hvilket program bruger man så til at arbejde med det i..??

Please hjælp...Er skide forviret lige nu
Avatar billede arne_v Ekspert
16. november 2003 - 23:09 #1
SQL er et sprog til at hente data ud fra database (og ændre data i databaser)
med.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. november 2003 - 23:10 #2
Så godt som alle databaser fra Access og MySQL til Oracle og DB2 understøtter
SQL.
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
16. november 2003 - 23:15 #3
SQL står for Structured Query Language og er oversat en metode til at søge data. Men for at søge dataene stå i en struktureret måde så computeren kan finde ud af det. Derfor kan man sige at det er en database og en måde at søge på. Håber du forstår det :)
Avatar billede crash_and_burn Nybegynder
16. november 2003 - 23:17 #4
Ok. Det gør det lidt lettere så. Hvad med resten? Access og MySQL
Er det kun databaser så, eller har nogen af dem deres eget sprog..??
Avatar billede jpvj Nybegynder
16. november 2003 - 23:19 #5
SQL er et sprog til data manipulation i forb. med DBMS (database management systems = det program, der håndterer data i en database).

SQL findes i flere varianter: SQL1, SQL2 og SQL3 samt ISO standarerne SQL/92 og SQL/99 (svarende til SQL3).

SQL er et "human understandable" sprog, dvs. det blev opfundet for at gøre det lettere at skrive programmer til at manipulere med data i en database.

De fleste DMBS understøtter SQL i dag - hvis ikke skal man nok have en god grund til at vælge det.

Desværre er SQL ikke helt ens, dvs. du skal skrive nogle SQL sætninger, der fungerer i ex. MS SQL, men ikke i MySQL, Postgres SQL eller Oracle.

JP
Avatar billede jpvj Nybegynder
16. november 2003 - 23:19 #6
Ups - det var et svar.
Avatar billede jpvj Nybegynder
16. november 2003 - 23:20 #7
De understøtter begge SQL (MySQL gør det naturligvis :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
16. november 2003 - 23:23 #8
Der er så godt som ingen databaser idag der understøtter andre
sprog end SQL.

For 15-25 år siden var der andre sprog.
Avatar billede crash_and_burn Nybegynder
16. november 2003 - 23:26 #9
ex. MS SQL,..??? Det er det jeg mener....SQL som virker i MS SQL..??
MS SQL er en Database eller hva, men har intet at gøre med SQL..???
Avatar billede arne_v Ekspert
16. november 2003 - 23:29 #10
MS SQLServer er en database server fra Microsoft.

Den bruger SQL.
Avatar billede crash_and_burn Nybegynder
16. november 2003 - 23:42 #11
Ok. Så SLQ er et sprog til at håntere Databaser, og MS SQL er serveren til at håntere sproget. Det giver mening. Det ene håntere det andet, så det kan håntere det tredie
Avatar billede crash_and_burn Nybegynder
16. november 2003 - 23:42 #12
Hvad så med MySLQ..?? Er det så også bare en server lavet til Linux for håntering af SQL..??
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
17. november 2003 - 00:00 #13
MySQL (http://www.mysql.com) kører på mange platforme og er en database server. Jeg kan kraftigt anbefale MySQL selv om den er svær i starten at sætte sig ind i.
Avatar billede crash_and_burn Nybegynder
17. november 2003 - 00:08 #14
He he...Ja jeg har kikket på den, kunne jeg ikke finde ud af, men ville gerne.
Men takker for svar. Så opretter jeg bare et nyt indlæg i opsætning af MySQL når jeg får tid. :-)) Nu giver det hele sku mening. Så er det rarer at arbejde med, når man fatter sammenhængen i tingene ;o)
Avatar billede arne_v Ekspert
17. november 2003 - 06:39 #15
Alle database (idag) snakker SQL.

Vær opmærksom på at de har hver deres dialekt, så der er små forskelle
på sproget.

Standard SQL virker i både MySQL og SQLServer (og Access og Oracle og DB2),
men SQLServer har nogle konstruktioner som ikke virker i MySQL og omvendt.