Avatar billede grosvik Nybegynder
16. november 2003 - 14:58 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Køb af digitalt videokamera

Hey...

Hvis man skal ud og købe et digitalt videokamera, hvad skal man så kigge efter og være særligt opmærksom på? Og er der nogen mærker som er at foretrække i ofrhold til andre?

Et andet sprøgsmål går også på videoredigerings software. Kan der fåes et ordentligt program til en rimlig penge (under 1000 kan gå, helst omkring de 500)??
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2003 - 15:46 #1
Kig inde på www.netto.dk
I morgen har de et godt tilbud.  :-)
Avatar billede grosvik Nybegynder
16. november 2003 - 17:35 #2
Det var lige netop den vi havde tænkt på, men det er jo svært at se, om det er godt eller skidt. Og det var egentlig ikke så meget at tilbud jeg var på udkig efter i mit spørgsmål...Så jeg kan ikke lige give dig nogle point, for jeg har ikke rigtigt fået svar på mit spørgsmål...
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
16. november 2003 - 18:39 #3
Du skal være opmærksom på om kameraet har DV in og out, som er den digitale forbindelse til computeren og så skal din computeren have et firewirekort.

Mht. programmer, hvis din computer kører XP, så har du allerede et videoredigeringsprogram, nemlig Moviemaker. Derudover findes der rigtig meget redigeringssoftware, jeg vil anbefale dig Studio 8 fra Pinnacle, som kan det meste og som er nemt at arbejde med.
Avatar billede grosvik Nybegynder
16. november 2003 - 19:06 #4
Hmmm...jeg har godt Windows XP Pro, men kan ikke finde Moviemaker på computeren....har prøvet at søge på det, men intet resultat.

Og jeg er ret sikker på, at jeg ikke har en firewire indgang, kun USB porte. HVad kan der gøres ved det, når jeg ved, at det videokamera jeg skal have, har en Firewire Out port....???
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
16. november 2003 - 19:14 #5
Dobbeltklik på "denne computer" dobbeltklik på "c drevet" dobbeltklik på "Programmer" her skulle Moviemaker gerne være.

Et firewirekort koster omkring 200 kr. så det skulle være til at overkomme.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2003 - 19:21 #6
-->grosvik:
Jeps, det var nemlig også den model jeg selv har overvejet at købe, og Samsung er generelt et godt mærke. Ihvertfald mht. deres LCD-skærme til PC.
Men jeg kender intet til deres video-camera-produkter.

Det er gode og vigtige ting som sonysoccer fortæller, så jeg lytter bare med.  :-)
Avatar billede henninga Novice
17. november 2003 - 00:12 #7
Du skal kigge efter om der er et ordentlig optik og størrelsen på CCD.
Samsung har en 1/6" CCD (den er meget lille) og diameter på optikken er 36mm, som er ok. Den har kun DV-out og A/V out, så du kan ikke optage fra PC.
Men den er godt nok billig :o)
Avatar billede bleze Nybegynder
17. november 2003 - 14:45 #8
henninga har ret..

angåede dit spørgsmål om redigerings software, så er det program som netto også sælger, pinnacle studio 8, udemærket til hjemmebrug. det kan dog fås for 800 i mange forretninger.

hvis du skal redigere og gemme video på miniDV bånd så er det et krav at video cam har DV-IN og dette har dette cam ikke. Hvis du skal brænde på CD/DVD betyder DVD-IN intet for dig.
Avatar billede theede Nybegynder
18. november 2003 - 15:34 #9
Du skal også overveje om du skal have en analog indgang. Hvis du har en masse gamle videobånd....f.eks. VHS eller fra et analog videokamera vil du kunne overdøre dem til DV bånd på det digitale kamera via den analoge indgang og derefter til din computer via firewire. Et firewirekort er ret billigt. Har selv købt et hos Thansen.dk for få uger siden til 149 kr med 3 firewireporte...det fungerer fint med XP hvis du har opdateret XP med Service Pack 1 (www.windowsupdate.com). Med hensyn til zoom er 10 gange optisk fint til normalt brug (læs: ikke ornitolog)...en masse digitalt zoom kan ikke bruges til noget som helst. Køb evt. "Digital Videooptagelse" (eller noget i den retning ?)fra IGF, du ved de her A4 hæfter hos boghandelen til 49,-...der står en masse gode ting om videooptagelse og redigering og mange gode råd til køb af kamera. Det kan være god at købe et kamera med ekstern lader til batteri...mange kameraer kan kun oplade deres batterier i selve kameraet, som du så ikke kan bruge samtidig...så sørg for at få et med løs oplader til. Pinnacle Studio 7/8 er meget lette og brugervenlige programmer som jeg godt kan anbefale...desuden sørg for en stor harddisk og hurtig processor...ellers kan du ikke have ret meget video på computeren af gangen og det tager lang tid at danne den videofil, du skal brænde på CD'en efter du har redigeret optagelserne.
Avatar billede kax Nybegynder
27. august 2004 - 22:21 #10
citat: Samsung har en 1/6" CCD (den er meget lille)

Spørgsmål: Hvad vil ccd sige? Og hvad er konsekvensen af at den er lille?